Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jul med Astrid Lindgren

Startat av Mathilda Gustafsson, 30 december 2022 kl. 10:03:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 december 2023 kl. 22:15:16Jag undrade om ni tror att det kommer vara några väl bekant röstskådespelare i programmet ?
Har det någonsin hänt i världshistorien att det inte varit med bekanta skådespelare...? Okej, möjligtvis i sällsynta fall från mer okända studior och bakåt i tiden, men knappast från Eurotroll i alla fall.

Och vi vet ju redan att Olof Wretling gör rösten till Lustig-Gök i filmens ramberättelse, och han är ju minsann inte direkt okänd. :)

Mathilda Gustafsson

I min familj har vi tillsammans bestämt att det inte blir Kalle i år eller jo men bara i bakgrunden vi ska fokusera på det här nya. Har aldrig förstått varför Kalle är en så stor grej

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 december 2023 kl. 08:38:25I min familj har vi tillsammans bestämt att det inte blir Kalle i år eller jo men bara i bakgrunden vi ska fokusera på det här nya. Har aldrig förstått varför Kalle är en så stor grej
Objektivt sätt så är det ju mycket mer logiskt att ha en svensk jultradition som är baserad på Astrid Lindgrens berättelser än att titta på en lektorsdubbad och sönderklippt version av From all of us to all of you.

Mathilda Gustafsson

Förutom Olof Wretling är dessa rösterna tyvärr står det inget specifikt om inspelningstekniker eller regissörer bara om casting

Snöbollskrig i Katthult.jpgNils Karlsson Pyssling.jpgKajsa Kavat.jpg

gstone

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 december 2023 kl. 09:44:42Förutom Olof Wretling är dessa rösterna tyvärr står det inget specifikt om inspelningstekniker eller regissörer bara om casting
Varför spelas Lina av en man ?

Och varför är rösten i Emil segmentet folk jag aldrig hört om ?

Skumt

Annars har jag inga klagomål :) ;)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 11:41:48Varför spelas Lina av en man ?
Bob Hellberg är nog identisk med en musikalartist som har gjort en del grejer ihop med bl. a. Anna Norberg och Robert Dröse.

gstone

Citat från: Erika skrivet 24 december 2023 kl. 12:07:03Bob Hellberg är nog identisk med en musikalartist som har gjort en del grejer ihop med bl. a. Anna Norberg och Robert Dröse.
Brukar han göra drag roller ?

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 december 2023 kl. 12:25:58Brukar han göra drag roller ?
Det är ingen han, det är en hon men hon heter Bob.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2023 kl. 12:34:45Det är ingen han, det är en hon men hon heter Bob.
Varför döper man en tjej till Bob?Undrar hur många som misstar henne för en man om man inte har sett en bild

gstone

Steffan Rudvall

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2023 kl. 13:34:38Det tror jag inte bara ett ovanligt namn på en kvinna.
Sedan spelar det väl ingen roll vad personen identifierar sig som. Det är personens namn bara. Tycker det är riktigt coolt och fint! 🥰

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 24 december 2023 kl. 09:44:42Förutom Olof Wretling är dessa rösterna tyvärr står det inget specifikt om inspelningstekniker eller regissörer bara om casting
Det står dock lite mer i PDF-dokumentet på SVTs creditssida, som det ju hänvisas till under eftertexterna:
https://credits.svt.se/jul-med-astrid-lindgren/

De relevanta bitarna där är:
Projektledare röstinspelning: Anna Sophocleous
Inspelningstekniker: Jörn Falk
Ljudtekniker: Christopher Carlqvist
Samtliga röstmedverkande är inspelade på Eurotroll AB

För Astrid Lindgren AB:
Svensk översättning av manus till kortfilmerna: Karin Nyman
Svensk översättning av manus till Lustig-gök: Ylva Kempe

Då manusförfattaren och båda regissörerna är norrmän och animationen är producerad av Qvisten Animation AS råder det ingen tvekan om att animationen är gjord utifrån norska som originalspråk.

Intressant att notera är att PDF-filen också uppger en "Sketch röst" för varje kortfilm samt för Lustig-Gök. Jag har inte hört talats om det begreppet förut, men ska vi tolka det som att allt är inspelat med en tillfällig norskspråkig slaskröst - en röst som gör alla rollfigurer - och sen görs den riktiga rollbesättningen från scratch i Sverige utan någon utländsk förlaga...? D.v.s. inte helt olikt situationen med Bamse-filmerna, fast med norska som "originalspråk" istället för engelska.
(Men Räven och Tomten är förstås några år gammal, och inget som gjorts speciellt för det här programmet - där tror jag att all dialog är på norska i original, medan däremot sången är på svenska i original)

Så alla nyproducerade ingående filmer är alltså skrivna på norska, och sen översatta till svenska. Karin Nyman, som översatt allt utom Lustig-Gök, är ju som bekant dotter till Astrid Lindgren; så hon bör ju veta vad hon håller på med... Vem Ylva Kempe är som översatt Lustig-Gök (vilket jag förmodar innebär hela live-action-ramberättelsen och inte bara just den figuren) vet jag dock inte.

Den stora frågan är då vem som varit röstregissör för de svenska röstinspelningarna...? Är det inspelningsteknikern (Jörn Falk) som stått för det, eller har de norska regissörerna (Are Austnes och Yaprak Morali) rest till Sverige för att överse röstinspelningarna på Eurotroll...?

Oavsett vilket tycker jag det är lite oförskämt att hänvisa till ett PDF-dokument på en webbsida för att ens upplysa om att Eurotroll stått för inspelningen och vilka som översatt - så pass grundläggande uppgifter borde de väl ändå kunna sätta ut under eftertexterna...? Alla andra inblandade företag - SVT, Qvisten Animation och Astrid Lindgren AB - namnges ju trots allt under eftertexterna...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2023 kl. 22:44:22Har det någonsin hänt i världshistorien att det inte varit med bekanta skådespelare...? Okej, möjligtvis i sällsynta fall från mer okända studior och bakåt i tiden, men knappast från Eurotroll i alla fall.

Och vi vet ju redan att Olof Wretling gör rösten till Lustig-Gök i filmens ramberättelse, och han är ju minsann inte direkt okänd. :)
Jag tyckte det lät som Magnus Härenstam.
Vem vet om han hade levt idag så hade han kanske dubbat göken. ^^

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2023 kl. 22:44:22Och vi vet ju redan att Olof Wretling gör rösten till Lustig-Gök i filmens ramberättelse, och han är ju minsann inte direkt okänd. :)
Ska säga att jag aldrig har hört talas om honom förrän igår. Kände inte alls till honom. ??? ::) :o