Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Folk och rövare i Kamomilla stad (2022)

Startat av gstone, 30 december 2022 kl. 17:45:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2023 kl. 10:55:30Jag tycker tvärtom att det var många bra skådespelare med. Axel Adelöw måste jag medge att jag inte känner till på rak arm, men alla andra medverkande är väldigt bra. :)
Han är Boun i Raya och Den Sista Draken.

Christian Hedlund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2023 kl. 10:55:30Jag tycker tvärtom att det var många bra skådespelare med. Axel Adelöw måste jag medge att jag inte känner till på rak arm, men alla andra medverkande är väldigt bra. :)
Precis min tanke. Nästan alla på rollistan är ju väldigt duktiga och erfarna dubbare, så sett till skådespelarna kan det knappast bli så mycket bättre. Det behöver i och för sig inte nödvändigtvis betyda att slutresultatet blir bra, men det bådar ju gott helt klart...
Exakt så.
Näj, förutsättningarna under produktionen är ju det som ofta avgör hur slutresultatet blir, men med några av landets bästa röstskådespelare inom dubb så bör det ju åtminstone kunna bli "helt ok" 😂
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

gstone

Jag ber om ursäkt förlåt att jag sa så :'(

Det finns skådespelare i  FOLK OCH RÖVARE I KAMOMILLA STAD(2023) som jag gillar jätte mycket ! ;D

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2023 kl. 10:57:28Han är Boun i Raya och Den Sista Draken.
Jag ser nu att Axel Adelöw faktiskt har varit med i närmare ett dussin dubbningar som jag har sett, däribland Kometernas jul som man förstås såg i julas, så pinsamt av mig att inte känna igen namnet... :-[
(Om Axel läser det här ber jag ödmjukast om ursäkt)

Christian Hedlund

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2023 kl. 10:59:33Jag ber om ursäkt förlåt att jag sa så :'(

Det finns skådespelare i  FOLK OCH RÖVARE I KAMOMILLA STAD(2023) som jag gillar jätte mycket ! ;D

Du behöver inte be om ursäkt för en åsikt du har, men motivera VARFÖR du tycker på ett sätt, så vi kan diskutera!

Nu känns det (som så ofta) att du skriver en tanke utan att egentligen funderat på den.

Ska du skriva kom med något konstruktivt som ger diskussionen något, annars kan du strunta i det. Skulle vi inte höja nivån på forumet?
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2023 kl. 11:02:07(Om Axel läser det här ber jag ödmjukast om ursäkt)
Det kan vara bra för alla att kunna skriva exakt den meningen, för om man till exempel skulle nämna en person som man inte tycker är bra i en viss roll så är det viktigt att hålla sig till konstruktivitet.

Disneyfantasten

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2023 kl. 20:33:33Vem spelar förresten Slaktaren i filmen?
Slaktaren står tyvärr inte med i den officiella creditlistan, så det är väl gissningsvis någon av de som listas under "Övriga röster". Så om vi förutsätter att han är av manligt kön även i den här filmversionen så antingen Andreas Rothlin Svensson, Dan Ekborg, Joakim Jennefors eller Lucas Krüger.

Om jag går och ser filmen så kan jag lyssna och försöka avgöra - och har någon redan sett den, så vore det intressant att veta.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2023 kl. 20:39:11Slaktaren står tyvärr inte med i den officiella creditlistan, så det är väl gissningsvis någon av de som listas under "Övriga röster". Så om vi förutsätter att han är av manligt kön även i den här filmversionen så antingen Andreas Rothlin Svensson, Dan Ekborg, Joakim Jennefors eller Lucas Krüger.

Om jag går och ser filmen så kan jag lyssna och försöka avgöra - och har någon redan sett den, så vore det intressant att veta.

Kan du då också få fram vem som spelar Spårvagnsföraren?

(Annika Herlitz skulle jag vid det här laget gissa är Fru Bastian, undrar då vem Anna Isbäck kan tänkas spela, och dessa två är de enda kvinnorna som står angivna under "övriga röster", sen undrar jag vilka de två kvarstående spelar)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2023 kl. 20:46:38Kan du då också få fram vem som spelar Spårvagnsföraren?
Jag kan lyssna och höra, om det nu blir så att jag ser filmen på bio (har inte helt bestämt mig än) - men som vi alla vet är jag ju inte suverän på röstidentifiering, tyvärr... :(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2023 kl. 20:48:52Jag kan lyssna och höra, om det nu blir så att jag ser filmen på bio (har inte helt bestämt mig än) - men som vi alla vet är jag ju inte suverän på röstidentifiering, tyvärr... :(

Fast Andreas Rothlin Svensson, Dan Ekborg och Joakim Jennefors borde inte vara några problem, och även Anna Isbäck är lätt att känna igen.

Lilla My

Ooooh många bra röster ju!

Ska se den när jag får tillfälle på både norska och svenska, ska bli kul att jämföra dubbningarna  ;D

gstone

Står det något om sångerna på creditlistan ?

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 31 mars 2023 kl. 22:56:04Står det något om sångerna på creditlistan ?
Nej, jag har skrivit av hela den officiella creditlistan ord för ord, vilket gissningsvis bör vara exakt samma som visas under eller efter sluttexterna. Så det finns inte ens någon creditering för sångtexter, vilket känns lite egendomligt.

Jag hoppas och tror att de genomgående har använt de klassiska sångtexterna från boken, teaterpjäserna och 1988 års film av Ulf Peder Olrog och Håkan Norlén, men det kan man väl inte vara 100% säker på förrän man sett hela filmen. Lite märkligt att de i så fall inte har crediterats för sin insats, men det gjorde de ju å andra sidan inte till 1988 års film heller...

Utan creditering av sångare borde vi väl kunna förutsätta att skådespelarna sjunger själva för respektive rollfigur.

Jag antar att alla sångerna från boken (det var väl 15 till antalet, om inte mitt minne sviker mig) borde finnas med i filmen, men det är jag heller inte 100% säker på. Möjligtvis kanske de har hoppat över någon mindre viktig sång, eller gjort mindre bearbetningar i någon sång för att passa in till filmen.

Citat från: Lilla My skrivet 31 mars 2023 kl. 22:49:29Ska se den när jag får tillfälle på både norska och svenska, ska bli kul att jämföra dubbningarna  ;D
Rent tekniskt sett är ju den norska versionen dock inte en dubbning, utan originalspråket. Visas den norskspråkiga originalversionen någonstans på bio i Sverige? För i alla fall här uppe i Norrland verkar det bara vara den svenskdubbade versionen överallt...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 mars 2023 kl. 21:02:02Fast Andreas Rothlin Svensson, Dan Ekborg och Joakim Jennefors borde inte vara några problem, och även Anna Isbäck är lätt att känna igen.
Andreas Rothlin Svensson är jag lite osäker om jag känner igen, och om han har förställt rösten är det heller inte givet att jag känner igen Joakim Jennefors. Men självklart bör man ju känna igen Dan Ekborg överallt, även om det gått några år sedan man såg eller hörde honom senast - och Anna Isbäck har ju en så säregen röst som man nästan alltid känner igen.