Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Netflix

Startat av Disneyfantasten, 24 januari 2023 kl. 21:08:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 17 december 2025 kl. 16:10:48Flera serier samproducerade med DreamWorks (som "She-Ra" och "Kipo") kommer plockas bort nästa år.

LADDA NER DOM NU.
Det kräver ju dock StreamFab, som inte direkt är billigt, då de publikt tillgängliga gratismetoderna inte fungerar för just Netflix... :(

Men tack för tipset - har man StreamFab är det helt klart en bra idé att ladda hem. Det finns även serier som försvinner långt tidigare än så, så man gör klokt i att hålla koll på filmer och serier som snart ska försvinna; för att förhoppningsvis hinna vidta åtgärder i tid. Vet man om det tillräckligt tidigt kan man även hinna se serier man planerat att se, men ännu inte hunnit med.
(Där sköter sig Netflix bättre än Disney+, som flera gånger har tagit bort en massa produktioner helt utan minsta förvarning... :()

Citat från: gstone skrivet 17 december 2025 kl. 19:44:05Bättre mer laglig ide
köp dom på dvd  ::) ::)

https://www.amazon.com/Kipo-Age-Wonderbeasts-Complete-Various/dp/B091F18MFB

https://www.amazon.com/She-Ra-Princesses-Power-Seasons-1-3/dp/B07X6D3FSN/ref=pd_sbs_d_sccl_1_1/131-3148271-7942947?pd_rd_w=Erhjc&content-id=amzn1.sym.2cd14f8d-eb5c-4042-b934-4a05eafd2874&pf_rd_p=2cd14f8d-eb5c-4042-b934-4a05eafd2874&pf_rd_r=4FEZYT6X1WG4EXG76BRF&pd_rd_wg=gs8t3&pd_rd_r=7752ea2f-0c57-4ce8-b8c8-e3bf15313103&pd_rd_i=B07X6D3FSN&psc=1
Men det där är ju amerikanska DVD-utgåvor (region 1), som bara har engelskt tal och text - det blir ju inte alls jämförbart med Netflix, där båda serierna är dubbade till svenska; plus dessutom har svensk text för de som föredrar det.

Även om många kanske klarar sig med engelska, så tror jag nog att merparten av Sveriges befolkning föredrar svenskt tal eller text.

Dessutom är det inte alla som har regionsfria DVD-spelare - i dessa tider är det långt ifrån givet att alla ens har DVD- eller Blu-Ray-spelare; i min bekantskapskrets är jag ensam som fortfarande har det... :(

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:55:28Även om många kanske klarar sig med engelska, så tror jag nog att merparten av Sveriges befolkning föredrar svenskt tal eller text.

Även om dubbningen inte håller måttet ? ::)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:55:28Men det där är ju amerikanska DVD-utgåvor (region 1), som bara har engelskt tal och text - det blir ju inte alls jämförbart med Netflix, där båda serierna är dubbade till svenska; plus dessutom har svensk text för de som föredrar det.

Även om många kanske klarar sig med engelska, så tror jag nog att merparten av Sveriges befolkning föredrar svenskt tal eller text.

Dessutom är det inte alla som har regionsfria DVD-spelare - i dessa tider är det långt ifrån givet att alla ens har DVD- eller Blu-Ray-spelare; i min bekantskapskrets är jag ensam som fortfarande har det... :(
Fast man bör väl inte bryta mot lagen
jag har en regionsfri Blu Ray-spelare

så jag föredrar detta sätt

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2025 kl. 23:55:28Men det där är ju amerikanska DVD-utgåvor (region 1), som bara har engelskt tal och text - det blir ju inte alls jämförbart med Netflix, där båda serierna är dubbade till svenska; plus dessutom har svensk text för de som föredrar det.

Svensk text vore att föredra men man kan ju inte få allt man önskar ville bara vara till hjälp och avskräcka nedläggningar från Netflix 

som ju ändå är moraliskt tvivelaktigt  :-X

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 december 2025 kl. 13:35:34Svensk text vore att föredra men man kan ju inte få allt man önskar ville bara vara till hjälp och avskräcka nedläggningar från Netflix

Jag ser inget fel med att ladda hem från streamingtjänster, så länge man inte sprider det man laddat hem vind för våg - att ladda hem är inget olagligt, utan det är vad man sedan eventuellt gör med det som kan göra det både juridiskt och moraliskt tveksamt.

Tvärtom ser jag det som direkt nödvändigt att kunna ladda hem från streamingtjänster, i och med att inga licensavtal varar för evigt - förr eller senare försvinner allt från streamingtjänster, och ibland finns det som försvinner inte att få tag i någon annanstans i världen. Så då är det ibland borta för alltid, om man inte kan ladda hem.

Exempelvis ser jag att Om du vågar (Dare Me) försvinner den 28 december, och den serien har såvitt jag vet aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen. Den serien verkar lovande, men det känns lite tajt att hinna se 10 avsnitt på tio dagar; med tanke på att man inte lär hinna mycket under juldagarna...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2025 kl. 13:52:46Jag ser inget fel med att ladda hem från streamingtjänster, så länge man inte sprider det man laddat hem vind för våg - att ladda hem är inget olagligt, utan det är vad man sedan eventuellt gör med det som kan göra det både juridiskt och moraliskt tveksamt.

Tvärtom ser jag det som direkt nödvändigt att kunna ladda hem från streamingtjänster, i och med att inga licensavtal varar för evigt - förr eller senare försvinner allt från streamingtjänster, och ibland finns det som försvinner inte att få tag i någon annanstans i världen. Så då är det ibland borta för alltid, om man inte kan ladda hem.

Exempelvis ser jag att Om du vågar (Dare Me) försvinner den 28 december, och den serien har såvitt jag vet aldrig släppts på vare sig DVD eller Blu-Ray någonstans i världen. Den serien verkar lovande, men det känns lite tajt att hinna se 10 avsnitt på tio dagar; med tanke på att man inte lär hinna mycket under juldagarna...
5 avsnitt på 2 dagar är väl inte så illa
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 18 december 2025 kl. 13:57:135 avsnitt på 2 dagar är väl inte så illa
Det är väl inte omöjligt att hinna, men om man dessutom ska hinna med två julkalendrar varje dag, så blir det inte helt enkelt. Om vi bortser från julafton, juldagen och annandag jul, då det brukar vara så fullt upp så att man sällan hinner se på TV, så innebär det alltså 7 dagar på sig att se 10 avsnitt på vardera ca 45 - 50 minuter.

Nu har jag tillgång till StreamFab, så jag bör kunna ladda hem serien; så i det här fallet var det mest ett teoretiskt exempel - men andra kan ju vara intresserad av samma serie, som inte har möjlighet att ladda hem; och kanske även folk som har ännu mindre tid än jag att se på TV. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2025 kl. 13:52:46Jag ser inget fel med att ladda hem från streamingtjänster, så länge man inte sprider det man laddat hem vind för våg - att ladda hem är inget olagligt, utan det är vad man sedan eventuellt gör med det som kan göra det både juridiskt och moraliskt tveksamt.

för all del lysena inte på mig 

det gör nästan ingen ändå ::)
försöker bara komma med bättre alterativ, men om ni ändå ska strunta i mia förlag kan jag låta bli att ge råd ::) ::)

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 18 december 2025 kl. 13:35:34Svensk text vore att föredra men man kan ju inte få allt man önskar ville bara vara till hjälp och avskräcka nedläggningar från Netflix

Att ladda ner från streamingtjänster skiljer sig väl i princip inte så mycket från att spela in tv-program på videoband och spara dem för framtiden, eller bara för att se dem vid ett senare tillfälle. Det är knappast någon idag som skulle påstå att det var olagligt eller ens moraliskt tvivelaktigt att banda tv-program för eget bruk.

När videobandspelarna kom, och blev överkomliga för gemene man, försökte filmbolagen i USA få rättsväsendet att förklara dem olagliga. Vi ska vara innerligt tacksamma för att USAs högsta domstol dömde till förmån för Sony. Tekniken förändras, men behoven kvarstår.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 december 2025 kl. 21:18:17för all del lysena inte på mig

det gör nästan ingen ändå ::)
försöker bara komma med bättre alterativ, men om ni ändå ska strunta i mia förlag kan jag låta bli att ge råd ::) ::)
Om serierna redan hade försvunnit från Netflix, så hade det varit bra med tips om DVD-utgåvor - då det är bättre att kunna se en serie på engelska än att inte kunna se den alls. Men så länge serierna faktiskt finns kvar på Netflix, så tror jag nog inte att särskilt många skulle anse att det är ett bättre alternativ att köpa in amerikanska region 1-DVD:er utan vare sig svenskt tal eller text, när serierna finns att tillgå med både svenskt tal och svensk text. :)

Netflix har inte ens kommit med något sista datum än för de här två serierna, så det bör vara minst en månad kvar (då Netflix brukar varna en månad i förväg) - alltså har man tid på sig att försöka ladda hem serierna, eller till och med hinna se alla avsnitten innan de försvinner.

Då är det mer bråttom med The Looney Tunes Show, som försvinner från Netflix imorgon; och heller inte finns på någon annan streamingtjänst. Men det är väl kanske ingen katastrof så länge man fortfarande har DVD/Blu-Ray-spelare, då jag har för mig att de flesta avsnitt har släppts på DVD i Sverige med svenskt tal...?
(Problemet dock är ju att många nuförtiden inte längre har utrustning för att spela fysiska skivor - i min bekantskapskrets är jag i princip ensam kvar...)