Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Familjen Flinta eller Jetsons?

Startat av TonyTonka, 20 mars 2023 kl. 02:12:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Flinta eller Jetson?

Familjen Flinta
3 (37.5%)
Jetsons
3 (37.5%)
Båda är lika bra
2 (25%)

Antal personer som röstat: 8

TonyTonka

Familjen Flinta eller Jetsons, vad tycker ni? Motivera gärna!

Själv är det ett svårt val för mig, men min röst faller nog till slut på Familjen Flinta då den är marginellt mer nostalgisk för mig än Jetsons. Kommer ihåg att när Familjen Flinta gick på Cartoon Network när jag var liten var den serien den sista jag hann se innan jag var tvungen att gå och lägga mig, medan Jetsons började efter familjen Flinta, vilket innebär att jag såg Flinta mer än Jetsons. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

MOA

Flinta hela vägen hem!När Jetsons började gick jag från TV:n

Dubintrested

Vad tycker ni om seriernas båda dubbningar? Vet att många hatar Jetsons Sun Studio dubbning men hur är det med Flinta?

Lillefot

Gillar båda serierna ungefär lika mycket, men måste jag välja snuddar jag mot Flinta främst för att den har dinosaurier. ;D

Citat från: Dubintrested skrivet  3 november 2024 kl. 23:10:02Vad tycker ni om seriernas båda dubbningar? Vet att många hatar Jetsons Sun Studio dubbning men hur är det med Flinta?
Tycker Media Dubbs version är bäst hos båda, men för Flinta fungerar ändå Sun Studios dubb väldigt bra överlag. De flesta skådespelarna lyckas förmedla karaktärernas personlighet på ett bra sätt.

Hade Jetsons Sun Studio-dubb endast haft andra röster så tycker jag att den ändå hade gått att se på (och vissa karaktärers röster skulle jag påstå är bättre i den faktiskt). Men som sagt av andra tidigare gör översättningen tyvärr att den är väldigt svår att stå ut med om man är van vid de engelska namnen, för min del med. Att Elroy har bytt namn till Olle kanske inte är så dumt, men hur i hela friden kunde George översättas till Haley?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: Dubintrested skrivet  3 november 2024 kl. 23:10:02Vad tycker ni om seriernas båda dubbningar? Vet att många hatar Jetsons Sun Studio dubbning men hur är det med Flinta?
Gissar på att Media Dubb är den bästa dubbningen
Citat från: MOA skrivet 20 mars 2023 kl. 15:14:18Flinta hela vägen hem!När Jetsons började gick jag från TV:n
Efter att ha sett Jetsons så älskar jag det

TonyTonka

Citat från: Lillefot skrivet  3 november 2024 kl. 23:31:28Att Elroy har bytt namn till Olle kanske inte är så dumt, men hur i hela friden kunde George översättas till Haley?
Min enda gissning kring det är att det är en referens till Haleys comet, eftersom att det är en "rymdserie". Men det är väldigt långsökt om du frågar mig. 

För övrigt hade jag en bok som liten en Hanna-Barbera bok där namnen blev översatta på följande vis:

George Jetson = Göran Jetson
Jane Jetson = Josefin Jetson
Judy Jetson = Jenny Jetson
Elroy Jetson = Erik Jetson
Astro = Astro
Rosie = Rosa
Mr. Spacely = Herr Rymdman (om jag minns rätt)

Berättelserna med Yogi Björn och Familjen Flinta hade oöversatta karaktärsnamn, men Scooby-Doo-berättelsen hade två ändrade karaktärsnamn

Shaggy = Ragge
Daphne = Doris

TonyTonka

För övrigt måste jag säga att jag nog ändrat mig sedan 2023, och numera föredrar Jetsons före Familjen Flinta. Mest för att karaktärerna är lite "snällare" än i Familjen Flinta.

Steffan Rudvall

Jag upplever att deras Jetsons dubbning har hyfsat passande röster och där är det stora problemet de ändrade namnen. Ifallet med Familjen Flinta så har man ju inte ändrat karaktärernas namn men där tycker jag att den istället lider av att vissa skådespelare låter lite väl stela vilket ju förstås beror på den mycket stressade arbetsprocessen men det är ju ändå inte optimalt speciellt om man jämför med TV3 dubbningen.

Dubintrested

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 06:08:18Jag upplever att deras Jetsons dubbning har hyfsat passande röster och där är det stora problemet de ändrade namnen. Ifallet med Familjen Flinta så har man ju inte ändrat karaktärernas namn men där tycker jag att den istället lider av att vissa skådespelare låter lite väl stela vilket ju förstås beror på den mycket stressade arbetsprocessen men det är ju ändå inte optimalt speciellt om man jämför med TV3 dubbningen.
Menar du Thomas Engelbrektsson? Han är ju jättebra som Fred Wahlström är bättre men ändå. Varför klankar så många ner på Thomas och så när det gäller Shaggy när han låter jättebra?

Steffan Rudvall

Citat från: Dubintrested skrivet  4 november 2024 kl. 16:26:22Menar du Thomas Engelbrektsson? Han är ju jättebra som Fred Wahlström är bättre men ändå. Varför klankar så många ner på Thomas och så när det gäller Shaggy när han låter jättebra?
Jag skrev aldrig vem det var jag menade men kan ju säga att det absolut inte är Thomas då jag ju håller med dig...

MOA

Citat från: Dubintrested skrivet  4 november 2024 kl. 16:26:22Menar du Thomas Engelbrektsson? Han är ju jättebra som Fred Wahlström är bättre men ändå. Varför klankar så många ner på Thomas och så när det gäller Shaggy när han låter jättebra?
Fred Wahlström är mycket ikoniskt spelad av Johan Flinta

Dubintrested

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 november 2024 kl. 16:39:32Jag skrev aldrig vem det var jag menade men kan ju säga att det absolut inte är Thomas då jag ju håller med dig...
Vem menar du då?