Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vaiana (Moana) - Live-actionversion

Startat av gstone, 3 april 2023 kl. 19:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 02:39:00Rör det sig om mer än några få repliker är det dock inte troligt att det kommer ske, för då kommer det ta så lång tid och kosta så mycket att leta fram, klippa och klistra från en gammal inspelning - så det är främst intressant att återanvända om det rör sig om max några få repliker som alla ska låta identiska, för att slippa en timlön för att anlita en skådespelare (för en inspelning som skulle ta långt under en timme). Tar det längre tid för en tekniker än det kostar att anlita en skådespelare en timme, så försvinner liksom vitsen...

Rör det sig om någon liten biroll, som har max 3 - 4 repliker, och gärna nära inpå varandra i originalfilmen (för att snabbt kunna hitta åt), är det dock mer realistiskt för att spara in en dryg tusenlapp.
Maui lär väl knappast vara en " liten biroll, som har max 3 - 4 repliker," ::)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 juli 2026 kl. 09:47:36Maui lär väl knappast vara en " liten biroll, som har max 3 - 4 repliker," ::)
Nej, det är min slutsats också; om de nu inte har gjort om storyn rejält sedan den tecknade versionen så. :)

Disneyfantasten

Nu står det mycket riktigt på Wikipedia att filmen fått negativa recensioner.

Jag kommer förmodligen att se filmen i sin helhet under årsskiftet via Disney+, förhoppningsvis är den inte lika dålig som Pinocchio eller Peter Pan & Lena, även om jag är benägen att tro att denna inte heller är någon höjdare, precis som med Lady och Lufsen, Mulan och Lejonkungen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  8 juli 2026 kl. 21:10:38Blandad kritik är nog ändå en underdrift. 30% på Rotten Tomatoes skulle jag klassa som övervägande negativ kritik.
Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 juli 2026 kl. 20:10:52Nu står det mycket riktigt på Wikipedia att filmen fått negativa recensioner.
Från svenska kritiker hittar jag i skrivande stund bara åt tre recensioner, varav 2 stycken 3:or och en 2:a (av 5).
https://www.kritiker.se/film/vaiana-2026/

Så lite blandad men helt okej kritik - inga bottennapp än så länge, i alla fall. Jag gissar att betydligt fler recensioner publiceras senast på fredag; åtminstone bör ju DN, SvD, Expressen och Aftonbladet publicera recensioner. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 20:30:40Från svenska kritiker hittar jag i skrivande stund bara åt tre recensioner, varav 2 stycken 3:or och en 2:a (av 5).
https://www.kritiker.se/film/vaiana-2026/

Så lite blandad men helt okej kritik - inga bottennapp än så länge, i alla fall. Jag gissar att betydligt fler recensioner publiceras senast på fredag; åtminstone bör ju DN, SvD, Expressen och Aftonbladet publicera recensioner. :)
står det något om svenska röster ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 juli 2026 kl. 22:05:41står det något om svenska röster ?
I de två recensioner jag kan läsa hittar jag ingenting om röster. Recensionen i Upsala Nya Tidning är tyvärr bakom betalvägg, så den kan jag inte läsa. :(
(Och varför tidningen heter Upsala istället för Uppsala har jag ingen aning om...?)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 juli 2026 kl. 22:26:22I
(Och varför tidningen heter Upsala istället för Uppsala har jag ingen aning om...?)
en redaktör med dyslexi ?

gstone

här är credits till filmen

gstone

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2026 kl. 19:59:15En intervju med Björn Bengtsson om Maui ur Sydsvenskan.

Han gör rösten till Disneys muskelgud – Sydsvenskan.PDF
lite off topic var han redan aktiv som skådespelare när han dubbade björnbröder ?

han måste var rät gammal och jobbat rät länge i så fall ?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juli 2026 kl. 19:59:15En intervju med Björn Bengtsson om Maui ur Sydsvenskan.

Han gör rösten till Disneys muskelgud – Sydsvenskan.PDF
det märkas att han gillar rollen väldigt mycket när man hör honom

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 juli 2026 kl. 20:13:51lite off topic var han redan aktiv som skådespelare när han dubbade björnbröder ?

han måste var rät gammal och jobbat rät länge i så fall ?
Särskilt gammal är han väl inte bara 53, men han har varit aktiv sen han var ganska ung från mitten av 90-talet och framåt både på scen och i film och serier.

gstone

man hör att Glen har askul när spelar Tamatoa ;D