Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 12:00:29Jag håller med - det finns ingen som helst anledning att köpa DVD-spelare i dagens läge, utan man bör verkligen satsa på åtminstone Blu-Ray-spelare. Ultra-HD Blu-Ray är kanske overkill beroende på hur stor TV-apparat man har, men det finns ingen anledning att undvika Blu-Ray-spelare, som klarar av allt som DVD-spelare klarar av och mer.

Om man redan har en DVD-spelare och just nu inte har behov av att spela upp Blu-Ray är det en helt annan femma, men att köpa en ny spelare enbart för DVD i dagens läge känns helt ologiskt i mina ögon.
eller en spelkonsol som använder Blu-Ray formatet (som PS4 och PS5)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  2 mars 2024 kl. 12:20:10eller en spelkonsol som använder Blu-Ray formatet (som PS4 och PS5)
Ja, det lär förstås också fungera bra - och kan vara ett bra val om man ändå är intresserad av spel.

Men i så fall är väl sannolikheten stor att man redan har en sådan spelkonsol...

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2024 kl. 12:25:57Ja, det lär förstås också fungera bra - och kan vara ett bra val om man ändå är intresserad av spel.

Men i så fall är väl sannolikheten stor att man redan har en sådan spelkonsol...
och då är en spelare redunant (såvida man inte vill ha en regionsfri utan att moda konsolen....)
- what.

Scoobydoofan1

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 mars 2024 kl. 11:42:09Han är från Australien så det kanske finns något djur som äter strömkablar där
Inte alls, vill bara ha en DVD spelare där man kan koppla loss kabeln från baksidan och som har HDMI port tillgänglig. Varför tror du från Australien? 

Mathilda Gustafsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  2 mars 2024 kl. 22:32:40Inte alls, vill bara ha en DVD spelare där man kan koppla loss kabeln från baksidan och som har HDMI port tillgänglig. Varför tror du från Australien?
Du skrev mycket om Australien i trådarna om global uppvärmning och coronaviruset så jag trodde du kom därifrån

Scoobydoofan1

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  2 mars 2024 kl. 22:45:09Du skrev mycket om Australien i trådarna om global uppvärmning och coronaviruset så jag trodde du kom därifrån
Du har rätt om att det skrevs mycket om Australien, men hela situationen där var på en helt annan omloppsbana när det gäller hur landet hanterade Corona jämfört med Sverige, inte bara det utan hur vädret är där jämfört med Sveriges väder osv.

Jonas9881

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 mars 2024 kl. 06:49:32Du har rätt om att det skrevs mycket om Australien, men hela situationen där var på en helt annan omloppsbana när det gäller hur landet hanterade Corona jämfört med Sverige, inte bara det utan hur vädret är där jämfört med Sveriges väder osv.
Om du söker en DVD-spelare med HDMI-uttag så tror jag det säkraste är att gå till en fysisk butik och kolla efter om butiken har det du söker efter.

Själv har jag en DVD-spelare som man kan ta bort alla strömkablar från den. Men använder inte HDMI-sladd från DVD-spelaren då jag är osäker om det är så du menar?

Om du har en TV och DVD-spelare ihopkopplad så behöver du väl ingen HDMI-sladd då du kan se DVD:en direkt på TV:en?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Scoobydoofan1

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 08:54:44Om du söker en DVD-spelare med HDMI-uttag så tror jag det säkraste är att gå till en fysisk butik och kolla efter om butiken har det du söker efter.

Själv har jag en DVD-spelare som man kan ta bort alla strömkablar från den. Men använder inte HDMI-sladd från DVD-spelaren då jag är osäker om det är så du menar?

Om du har en TV och DVD-spelare ihopkopplad så behöver du väl ingen HDMI-sladd då du kan se DVD:en direkt på TV:en?
Man behöver HDMI beroende på vilken DVD spelare det är osv.

Jonas9881

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 mars 2024 kl. 08:57:09Man behöver HDMI beroende på vilken DVD spelare det är osv.
Men om du har en TV, en DVD-spelare och sedan DVD-spelaren kopplad till TV:en. Sedan TV:en kopplad i väguttagen så bör det väl gå utan HDMI?

Är ju ingen expert men kan väl omöjligt enbart vara jag som inte behöver HDMI-sladd för att kolla på mina DVD:er från spelaren?

Fråga någon elektronik-butik så kan dom säkert hjälpa dig.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Scoobydoofan1

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 09:01:30Men om du har en TV, en DVD-spelare och sedan DVD-spelaren kopplad till TV:en. Sedan TV:en kopplad i väguttagen så bör det väl gå utan HDMI?

Är ju ingen expert men kan väl omöjligt enbart vara jag som inte behöver HDMI-sladd för att kolla på mina DVD:er från spelaren?

Fråga någon elektronik-butik så kan dom säkert hjälpa dig.
Är det konstigt om man föredrar det med HDMI kabel och elkabel som kan kopplas bort från DVD spelaren?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 mars 2024 kl. 09:06:50Är det konstigt om man föredrar det med HDMI kabel och elkabel som kan kopplas bort från DVD spelaren?
HDMI är väl inte alls konstigt men det där med strömkabeln har vi inte riktigt förstått. Vad är det du har tänkt göra med strömkabeln? Den går ju inte sönder så där bara utan vidare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 13:06:30HDMI är väl inte alls konstigt men det där med strömkabeln har vi inte riktigt förstått. Vad är det du har tänkt göra med strömkabeln? Den går ju inte sönder så där bara utan vidare.
Precis min tanke. HDMI är inte så anmärkningsvärt, för även fast det är "onödigt" rent kvalitetsmässigt för DVD som ändå aldrig kan få HD-kvalitet, så är det förstås mycket mer praktiskt nu när många TV-apparater inte längre har SCART-kontakt. Men det där med strömkabeln har jag heller inte riktigt förstått mig på vitsen med...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 13:06:30HDMI är väl inte alls konstigt men det där med strömkabeln har vi inte riktigt förstått. Vad är det du har tänkt göra med strömkabeln? Den går ju inte sönder så där bara utan vidare.
Han behöver ju ström till DVD-spelaren för att den ska funka och vill inte använda TV:en till det, tror jag.

Då jag själv tror att min DVD-speelare är inkopplad till TV:en som sedan är inkopplad till väggutaget.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 15:55:58Han behöver ju ström till DVD-spelaren för att den ska funka och vill inte använda TV:en till det, tror jag.

Då jag själv tror att min DVD-speelare är inkopplad till TV:en som sedan är inkopplad till väggutaget.
Nej, det han säger är att han vill ha en vanlig dvd-spelare som man kan ta bort sladden på vilket är helt oförståeligt. 

Jag förstår liksom inte vad det är du själv menar heller sen när finns det dvd-spelare som tar ström från tv-apparaten?

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 16:18:29Nej, det han säger är att han vill ha en vanlig dvd-spelare som man kan ta bort sladden på vilket är helt oförståeligt.

Jag förstår liksom inte vad det är du själv menar heller sen när finns det dvd-spelare som tar ström från tv-apparaten?
Själv förstår jag inte honom, men själv har jag ju en DVD-spelare som man kan ta bort alla sladdar ifrån.

Då jag inte riktigt förstår honom så kan jag säga lite knasigheter möjligtvis.

Förstår inte riktigt det där med HDMI då DVD:en spelas i spelaren på TV:en.