Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MB

I Scooby-Doo Var är du! så är det ju Tommy Nilsson som sjunger båda säsongernas intro men på engelska är det en stor skillnad mellan sången i de båda säsongerna. Så är det verkligen samma inspelning på Tommy Nilsson som man har använt? Dessutom är det ju flera år mellan dubbningen av säsong 2 och säsong 1 så skulle sången ens funnits bevarad hos dubbstudion?

Disneyfantasten

Kan någon säga vem som gör Dörrhandtaget i denna?

https://www.youtube.com/watch?v=JNDN08nYGVM

Jag TROR att Tweedle-bröderna och Påskharen görs av Karl-Erik Flens men är inte helt hundra.

Däremot är jag 100% säker på att Tatiana Angelini är Alice i denna, och dessutom så görs Vita Kaninen, Larven/Kolmasken, Hattmakaren, Smilkatten och Drottningen precis som i originaldubbningen av Wiktor "Kulörten" Andersson, Kjell Stensson, Tord Stål, Sven Arefeldt och Anna-Lisa Baude.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 december 2024 kl. 10:26:51Kan någon säga vem som gör Dörrhandtaget i denna?

https://www.youtube.com/watch?v=JNDN08nYGVM

Jag TROR att Tweedle-bröderna och Påskharen görs av Karl-Erik Flens men är inte helt hundra.

Däremot är jag 100% säker på att Tatiana Angelini är Alice i denna, och dessutom så görs Vita Kaninen, Larven/Kolmasken, Hattmakaren, Smilkatten och Drottningen precis som i originaldubbningen av Wiktor "Kulörten" Andersson, Kjell Stensson, Tord Stål, Sven Arefeldt och Anna-Lisa Baude.
Kom att tänka på det, jag TROR att det kanske kan vara Tord Stål som gör Dörrhandtaget i denna.

Disneyfantasten

https://www.youtube.com/watch?v=sGSMrT1Y3Uc

Genom uteslutningsmetoden måste det nog vara den för mig tämligen obekanta Liskulla Jobs som gör Styvmoderns röst i denna...

Utöver det så tror jag att Tord Stål gör Kungen i denna, iallafall första gången han talar, i senare delen låter han annorlunda, genom uteslutningemetoden tror jag att Björn Berglund kanske gör Kungens röst här. (Sven Lindberg alias Sir Väs i Robin Hood är berättarrösten, och precis som i originaldubbningen så är det Tatiana Angelini som gör Askungen, Tord Stål som Hertigen och Gus samt Sif Ruud som gör Gudmodern)

gstone

Finns det info om dom finska rösterna i Tummelisa(1994) ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson , jag vet vad du sagt tidigare och jag vet att KM Studio sagt att de inte får lämna ut uppgifter på grund av sekretess-regler och kontrakt och dylikt, men...

Jag skulle verkligen bli super-duper-mega-jätte-glad om jag fick konkreta verifierade uppgifter till deras svenska Disney-dubbningar... (nu verkar KM vara enda chansen då Disney Character Voices tyvärr förlorat sina anteckningar)

Vi kan iallafall börja med en åt gången, och då skulle jag i första hand väldigt gärna vilja ha konkreta uppgifter till KM Studios dubbning av Alice i Underlandet, för det är en Disneyklassiker från Walts tid, och jag har länge försökt att utröna rösterna till den men utan att ha fått något svar...

(jag tänker att om KM Studio bidragit med uppgifter till Pinocchio, Dumbo, Peter Pan och Dalmatinerna så tror jag att de kan bidra med Alice i Underlandet också)

Jag skulle väldigt gärna ha uppgifter till följande med den dubbningen;

- kör-sångerna

- Höken

- alla Blommorna

- Fågeln

- Kommandören

- Juryn

- musikregi

- tiden då dubbningen genomfördes

Om jag fick konkreta verifierade uppgifter så skulle jag bli gladare än om jag hade hittat en stor kista fylld med guldpengar vid regnbågens ände.  :)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 13:49:39@Oscar Isaksson , jag vet vad du sagt tidigare och jag vet att KM Studio sagt att de inte får lämna ut uppgifter på grund av sekretess-regler och kontrakt och dylikt, men...

Jag skulle verkligen bli super-duper-mega-jätte-glad om jag fick konkreta verifierade uppgifter till deras svenska Disney-dubbningar... (nu verkar KM vara enda chansen då Disney Character Voices tyvärr förlorat sina anteckningar)

Vi kan iallafall börja med en åt gången, och då skulle jag i första hand väldigt gärna vilja ha konkreta uppgifter till KM Studios dubbning av Alice i Underlandet, för det är en Disneyklassiker från Walts tid, och jag har länge försökt att utröna rösterna till den men utan att ha fått något svar...

(jag tänker att om KM Studio bidragit med uppgifter till Pinocchio, Dumbo, Peter Pan och Dalmatinerna så tror jag att de kan bidra med Alice i Underlandet också)

Jag skulle väldigt gärna ha uppgifter till följande med den dubbningen;

- kör-sångerna

- Höken

- alla Blommorna

- Fågeln

- Kommandören

- Juryn

- musikregi

Om jag fick konkreta verifierade uppgifter så skulle jag bli gladare än om jag hade hittat en stor kista fylld med guldpengar vid regnbågens ände.  :)
Jag håller helt med dig till 100%

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 13:49:39Jag skulle väldigt gärna ha uppgifter till följande med den dubbningen;

- kör-sångerna

- Höken

- alla Blommorna

- Fågeln

- Kommandören

- Juryn

- musikregi

Jag vill lägga till korna i Dalmatinerna

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 19 december 2024 kl. 14:58:51Jag vill lägga till korna i Dalmatinerna
Vi vet redan två av dem, den tredje kan vara Cisela Björklund men är inte säker, gissningsvis är hon även Prissys ägare, Cocos ägare tror jag är Monica Forsberg, dessa två plus Bertil Engh tror jag är Stadsbor, möjligen kan Acke Svensson vara Scottie (terriern alltså), helt säker är jag dock inte, det bästa vore dock förstås verifierade uppgifter.

Sen är det svårt att gissa vem som är Alexander i Pinocchio...

Sen gällande Peter Pan och Dumbo så är jag nyfiken på vilka som kan tänkas vara körmedlemmarna vid dubbningstillfällena i Öjebo-kören och Örebro Kammarkör, den sistnämnda kören medverkade även i Pocahontas och Ringaren i Notre Dame, även när Roséen-kören medverkade i Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul, Kejsarens Nya Stil och Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr är jag nyfiken på vilka det kan röra sig om, har skickat mail-frågan angående saken till Stefan Berglund och Fred Sjöberg men har tyvärr inte fått något svar ännu... (på samma sätt har jag även skickat brev till Anders Neglin där jag frågat vilka körmedlemmarna i Skönheten och Odjuret var men utan svar)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 15:29:09Sen gällande Peter Pan och Dumbo så är jag nyfiken på vilka som kan tänkas vara körmedlemmarna vid dubbningstillfällena i Öjebo-kören och Örebro Kammarkör, den sistnämnda kören medverkade även i Pocahontas och Ringaren i Notre Dame, även när Roséen-kören medverkade i Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul, Kejsarens Nya Stil och Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr är jag nyfiken på vilka det kan röra sig om, har skickat mail-frågan angående saken till Stefan Berglund och Fred Sjöberg men har tyvärr inte fått något svar ännu... (på samma sätt har jag även skickat brev till Anders Neglin där jag frågat vilka körmedlemmarna i Skönheten och Odjuret var men utan svar)
Jag har också skickat mail till Fred Sjöberg, man har tyvärr inte heller fått något svar alls. Jag gissar att de helt enkelt inte har dokumenterat vilka körsångare som ingick i Örebro kammarkör specifika år, utan bara den nuvarande ensemblen, men det vore väl inte för mycket begärt att ändå svara och meddela att de inte kan hjälpa till...

Öjebokören måste jag medge att jag har dålig koll på - i vilka dubbningar har de förekommit? Jag ser att deras webbsida uppger att kören grundades av Birger Öjebo - var/är han släkt med Anders...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 december 2024 kl. 20:37:50Jag har också skickat mail till Fred Sjöberg, man har tyvärr inte heller fått något svar alls. Jag gissar att de helt enkelt inte har dokumenterat vilka körsångare som ingick i Örebro kammarkör specifika år, utan bara den nuvarande ensemblen, men det vore väl inte för mycket begärt att ändå svara och meddela att de inte kan hjälpa till...

Öjebokören måste jag medge att jag har dålig koll på - i vilka dubbningar har de förekommit? Jag ser att deras webbsida uppger att kören grundades av Birger Öjebo - var/är han släkt med Anders...?
Jag sa ju att Öjebo-kören medverkade i Peter Pan, denna info vet jag tack vare @Oscar Isaksson sedan januari 2020, och han tipsade om att det säkraste svaret får man om man kontaktar Stefan Berglund.

Men jag tänker inte ge upp för fem öre, jag kommer tålmodigt och envist att fortsätta kämpa tills jag får svar.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 15:29:09Vi vet redan två av dem, den tredje kan vara Cisela Björklund men är inte säker, gissningsvis är hon även Prissys ägare, Cocos ägare tror jag är Monica Forsberg, dessa två plus Bertil Engh tror jag är Stadsbor, möjligen kan Acke Svensson vara Scottie (terriern alltså), helt säker är jag dock inte, det bästa vore dock förstås verifierade uppgifter.

jag vill ha källa inte gissingar

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Påtal om det, skulle någon kunna fråga Svante Thuressons och Jan Sjödins descendanter om de tycker det låter som dessa i Snövättarna i Snövit och De Sju Dvärgarna?

Olle Persson bekräftade via Mail för ett par år sedan att han är med i den men Stephan Karlsén var mer osäker, han tycker också det lät som att han är med men tror inte att det stämmer, Hans barnbarn mailade mig t.o.m. en utförlig lista med titlar där Stephan medverkat, och Snövit stod överhuvudtaget inte alls med där...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 december 2024 kl. 21:09:35Påtal om det, skulle någon kunna fråga Svante Thuressons och Jan Sjödins descendanter om de tycker det låter som dessa i Snövättarna i Snövit och De Sju Dvärgarna?

Olle Persson bekräftade via Mail för ett par år sedan att han är med i den men Stephan Karlsén var mer osäker, han tycker också det lät som att han är med men tror inte att det stämmer, Hans barnbarn mailade mig t.o.m. en utförlig lista med titlar där Stephan medverkat, och Snövit stod överhuvudtaget inte alls med där...
Jag orkar inte fråga sätta detta längre 😅