Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2025 kl. 12:11:34Och du har ingen aning vem det är?
Nu blir jag deppig att vi inte kommer kunna veta detta   :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2025 kl. 12:14:14Tyvärr inte, det har jag undrat i flera år men inte hittat ett namn.

Det vore värdefullt att veta om Dan Bratt kommer ihåg något, om vem denna okända kvinna kan tänkas vara, då hon har varit med i en hel del dubbningar.
:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2025 kl. 15:18:38Konstigt att glömma bort och sätt ut en röst

väldigt tråkigt att vi nog objektivt kommer veta vilken denna okända kvinnliga dubbar är  :'( :'(
Jag tror inte man har glömt bort, det kan röra sig om att personen inte ville att dennes namn skulle stå med just då.

Tyvärr har jag inga kontaktuppgifter till Dan Bratt, och fråga honom kring dubbningarna han regisserade.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 17 januari 2025 kl. 19:26:40Jag tror inte man har glömt bort, det kan röra sig om att personen inte ville att dennes namn skulle stå med just då.

Vad hemskt  :'(

gstone

Vilka är dom svenska rösterna i denna film ?

Erika

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2025 kl. 18:48:33Vilka är dom svenska rösterna i denna film ?
Marco Polo Jr. verkar ha släppts tre gånger på vhs enligt Svensk Mediedatabas.

En hyrfilmsutgåva från 1984, utgiven av Baroness under titeln Marco Polo; de svenska rösterna är Bo Bergström, Agneta Edlund och Tomas Segerström.

En vhs-utgåva från 1992 (?), utgiven av Prisma Film under titeln Marco Polo Jr. (den på din bild); okänt om det är samma dubbning eller en omdubbning.

En vhs-utgåva från 1997, utgiven av Film Factory under titeln Marco Polo möter Röda draken; okänt om det är en ny dubbning eller om en äldre har återanvänts.

Kanske @Daniel Hofverberg kan, någon gång efter Göteborgs filmfestival är slut, undersöka om samtliga vhs-utgåvor har unika dubbningar eller om samma dubbning används. 

Eftersom detta är en animerad film från Australien så lär den intressera @MOA.

gstone

Citat från: Erika skrivet 22 januari 2025 kl. 20:06:51Marco Polo Jr. verkar ha släppts tre på vhs enligt Svensk Mediedatabas.

En hyrfilmsutgåva från 1984, utgiven av Baroness under titeln Marco Polo; de svenska rösterna är Bo Bergström, Agneta Edlund och Tomas Segerström.

En vhs-utgåva från 1992 (?), utgiven av Prisma Film under titeln Marco Polo Jr. (den på din bild); okänt om det är samma dubbning eller en omdubbning.

En vhs-utgåva från 1997, utgiven av Film Factory under titeln Marco Polo möter Röda draken; okänt om det är en ny dubbning eller om en äldre har återanvänts.

Kanske @Daniel Hofverberg kan, någon gång efter Göteborgs filmfestival är slut, undersöka om samtliga vhs-utgåvor har unika dubbningar eller om samma dubbning används. 

tack för hjälp du är snäll

MOA

Citat från: Erika skrivet 22 januari 2025 kl. 20:06:51Marco Polo Jr. verkar ha släppts tre på vhs enligt Svensk Mediedatabas.

Kan inte säga om jag är intresserad än, återstår att se

Daniel Hofverberg

Bra idé! Jag tar och beställer studiekopior av de VHS-filmerna, så får SMDb/KB arbeta med dessa under tiden som Göteborgs filmfestival pågår. :)

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2025 kl. 20:55:20Bra idé! Jag tar och beställer studiekopior av de VHS-filmerna, så får SMDb/KB arbeta med dessa under tiden som Göteborgs filmfestival pågår. :)
Tack, det vore snällt av dig. :) Speciellt Film Factorys utgåva känns lite 50/50, i bästa fall är det en lyckad dubbning (oavsett om det är en äldre eller ny) eller så är det i värsta fall en dubbning i klass med du vet vad... ;)

Citat från: gstone skrivet 22 januari 2025 kl. 20:17:26tack för hjälp du är snäll
Det var så lite, ska bli intressant och få reda på om det är samma dubbning eller inte.

Citat från: MOA skrivet 22 januari 2025 kl. 20:31:09Kan inte säga om jag är intresserad än, återstår att se
Tycker heller inte filmen känns intressant mer än det är visst (enligt Wikipedia) den första animerade långfilmen från Australien.

MOA

Citat från: Erika skrivet 23 januari 2025 kl. 12:55:24Tack, det vore snällt av dig. :) Speciellt Film Factorys utgåva känns lite 50/50, i bästa fall är det en lyckad dubbning (oavsett om det är en äldre eller ny) eller så är det i värsta fall en dubbning i klass med du vet vad... ;)
Det var så lite, ska bli intressant och få reda på om det är samma dubbning eller inte.
Tycker heller inte filmen känns intressant mer än det är visst (enligt Wikipedia) den första animerade långfilmen från Australien.
Ja det är intressant, första jag sett som inte skapats av Yoram Gross

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2024 kl. 21:08:35I vilket/vilka sammanhang har någon Emil Sandborgh crediterats? För Emil Smedius har jag aldrig sett något annat efternamn än Smedius på - han har mig veterligen alltid varit folkbokförd som Emil Smedius, och kallar sig så både på Facebook och Instagram.
I ett fall har jag sett att han crediteras som Emil Smedius Sandborg alltså utan h. I övrigt så krediteras Charlotte Ardai Jennefors som Lotta Ardai i den serien.

MOA

Citat från: BPS skrivet 24 januari 2025 kl. 23:19:44I ett fall har jag sett att han crediteras som Emil Smedius Sandborg alltså utan h. I övrigt så krediteras Charlotte Ardai Jennefors som Lotta Ardai i den serien.
Emil har crediterats som Sandborgh vid ett tillfälle fast han aldrig använt efternamnet

gstone

Jag har länge undrat vilka dom svenska rösterna är i Monster High direkt till DVD/ Blu Ray filmerna ?

Någon som vet ?

gstone

Viste hade Oscar Isaksson lite mer info om Aladdin TV serien i något inlägg ?