Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

För kommer det ofta körsång i dubbade filmer ?

gstone

Vilka Röstlägen har dubbare ?

Vilka dubar är Tenor eller Baryton eller Bas ?

Disneyfantasten

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juli 2023 kl. 20:49:23@Oscar Isaksson , jag är nyfiken på hur det har gått?

Ja, sommaren är över, så, har du kommit åt dina pärmar tro?

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 11:42:48Ja, sommaren är över, så, har du kommit åt dina pärmar tro?
Har inte riktigt hittat åt allt. 
Vad var det exakt du undrade och har det tillkommit något mer?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 september 2023 kl. 22:37:52Har inte riktigt hittat åt allt.
Vad var det exakt du undrade och har det tillkommit något mer?

För att friska upp minnet;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157060#msg157060

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157221#msg157221

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157557#msg157557

Förresten så undrar jag om Fred Sjöberg också var inblandad i Pocahontas och 1996-års dubbning av Dumbo? (eftersom Örebro Kammarkör var inblandad i dessa, precis som fallet med Ringaren i Notre Dame i vilken Fred var inblandad)

Kommer kanske på mer senare...

gstone

Jag kan eventuellt också ha några frågor.

Men jag vill inte vara till besvär för snälla Oscar :-\ :-\

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 september 2023 kl. 23:28:15För att friska upp minnet;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157060#msg157060

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157221#msg157221

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15695.msg157557#msg157557

Förresten så undrar jag om Fred Sjöberg också var inblandad i Pocahontas och 1996-års dubbning av Dumbo? (eftersom Örebro Kammarkör var inblandad i dessa, precis som fallet med Ringaren i Notre Dame i vilken Fred var inblandad)

Kommer kanske på mer senare...
Tänker så här kring detta och dina frågor; Jag ska vid tillfälle kolla upp lite saker och stämma av lite uppgifter i Doreen Denning's arkiv, så jag tar med mig dina frågor som rör hennes filmer och kollar upp om det finns svar att finna.

Men här några småsvar:

Arbetet med dubbningen av Askungen inleddes den 22 maj 1967.

Arbetet med dubbningen av Djungelboken inleddes den 16 april 1968 (de första röstproverna spelades in den 18 mars 1968)

Robin Hood är inspelad maj 1974
(Innan april hade inte dubbningsprojektet kommit igång på riktigt och svenska skådespelare var inte klara)

sedan ska jag har ha uppgift om när Svärdet i stenen var färdigmixad och klar att skickas till Rom.

Vad gäller alla dina frågor om KMs dubbningar så råder jag dig att maila dem direkt till dem.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet  2 september 2023 kl. 23:53:05Jag kan eventuellt också ha några frågor.

Men jag vill inte vara till besvär för snälla Oscar :-\ :-\
Självklart får du ställa frågor. Hoppas jag kan ge ett bra svar på dem oxå.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 september 2023 kl. 01:59:13Tänker så här kring detta och dina frågor; Jag ska vid tillfälle kolla upp lite saker och stämma av lite uppgifter i Doreen Denning's arkiv, så jag tar med mig dina frågor som rör hennes filmer och kollar upp om det finns svar att finna.

Men här några småsvar:

Arbetet med dubbningen av Askungen inleddes den 22 maj 1967.

Arbetet med dubbningen av Djungelboken inleddes den 16 april 1968 (de första röstproverna spelades in den 18 mars 1968)

Robin Hood är inspelad maj 1974
(Innan april hade inte dubbningsprojektet kommit igång på riktigt och svenska skådespelare var inte klara)

sedan ska jag har ha uppgift om när Svärdet i stenen var färdigmixad och klar att skickas till Rom.

Vad gäller alla dina frågor om KMs dubbningar så råder jag dig att maila dem direkt till dem.

Fast jag mailade ju faktiskt KM Studio förra året med en enorm hög av frågor om filmer och TV-serier och har inte alls fått svar. (dessutom minns jag att Alexander Lundahl för några år sedan mailade KM angående De 101 Dalmatinerna men har inte fått svar från dem heller, sen minns jag att KM inte hade bevarat om vem som var rösten till Alexander i Pinocchio)

Dessutom så lär KM dröja med sina svar.

Jag har även mailat både Stefan Berglund och Fred Sjöberg två gånger både en gång var förra året och en gång var tidigare i år, angående medlemmarna i Öjebo-kören respektive Örebro Kammakör, vid dubbningstillfällena av 1992-års omdubbning av Peter Pan (för Öjebo-kören), Pocahontas, Ringaren i Notre Dame respektive 1996-års andra omdubbning av Dumbo, men har inte fått svar där heller.

Imorgon är jag iallafall tillbaka på min verksamhet igen och då har jag tillgång till mailandet igen.

(hoppas att KM svarar den här gången)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 september 2023 kl. 09:16:10Fast jag mailade ju faktiskt KM Studio förra året med en enorm hög av frågor om filmer och TV-serier och har inte alls fått svar. 
Det är nog där haken ligger. Inget företag i världen kommer att orka svara om du skickar en enorm hög med frågor - de har ju faktiskt sin verksamhet att tänka på, och deras första prio kommer ju alltid vara nya produktioner för att fullfölja beställningar från kunder. Således är det bara vid eventuella lediga stunder som de har möjlighet att svara på mail från dig och alla andra som inte är kunder, och då lär de ju prioritera sådant som är relativt enkelt att besvara.

Skicka istället korta och enkla mail - max några få frågor i ett mail, som inte kräver någon enorm research för att besvara - så ökar nog chansen påtagligt att få svar. :)

KM Studio (eller Plint som de ju heter numera) har alltid varit hjälpsamma för mig, men jag brukar alltid begränsa mig till absolut max 6 frågor eller 6 önskemål om creditlistor; aldrig mer än så i samma mail och sen vänta på att få svar på dessa innan jag frågar något mer (vanligtvis frågar jag mindre än så varje gång, men i undantagsfall har det hänt upp till 6 frågor).

Du kan ju själv tänka dig hur angelägen du skulle vara att svara om du får ett jättelångt mail med en enorm mängd frågor från någon...? Då vet du ju att du måste ha flera timmar till övers för att ens kunna svara, och så mycket tid har inte många; särskilt inte på kommersiella företag... Då blir det att man lägger mailet åt sidan för att eventuellt ta itu med senare, och så blir det avglömt.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 september 2023 kl. 10:21:55Det är nog där haken ligger. Inget företag i världen kommer att orka svara om du skickar en enorm hög med frågor - de har ju faktiskt sin verksamhet att tänka på, och deras första prio kommer ju alltid vara nya produktioner för att fullfölja beställningar från kunder. Således är det bara vid eventuella lediga stunder som de har möjlighet att svara på mail från dig och alla andra som inte är kunder, och då lär de ju prioritera sådant som är relativt enkelt att besvara.

Skicka istället korta och enkla mail - max några få frågor i ett mail, som inte kräver någon enorm research för att besvara - så ökar nog chansen påtagligt att få svar. :)

KM Studio (eller Plint som de ju heter numera) har alltid varit hjälpsamma för mig, men jag brukar alltid begränsa mig till absolut max 6 frågor eller 6 önskemål om creditlistor; aldrig mer än så i samma mail och sen vänta på att få svar på dessa innan jag frågar något mer (vanligtvis frågar jag mindre än så varje gång, men i undantagsfall har det hänt upp till 6 frågor).

Du kan ju själv tänka dig hur angelägen du skulle vara att svara om du får ett jättelångt mail med en enorm mängd frågor från någon...? Då vet du ju att du måste ha flera timmar till övers för att ens kunna svara, och så mycket tid har inte många; särskilt inte på kommersiella företag... Då blir det att man lägger mailet åt sidan för att eventuellt ta itu med senare, och så blir det avglömt.

Okej, så om jag gör såhär kanske då: jag lämnar en fråge-hög i veckan till KM och en film/serie/produktion per fråga alternativt ungefär 4-6 frågor per vecka alternativt en samlings-fråga per film/serie/produktion, hur låter det?

Hur är det då med Stefan Berglund och Fred Sjöberg? Någon mer än jag som har kontakt-uppgifter till dem? (jag frågade dem specifikt om kör-medlemmar vid särskilda dubbnings-tillfällen alltså en specifik film för den förstnämnda samt tre specifika filmer för den sistnämnda men har ännu inte fått svar)

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 september 2023 kl. 01:59:13sedan ska jag ha uppgift om när Svärdet i stenen var färdigmixad och klar att skickas till Rom.
4 juni 1964

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 september 2023 kl. 02:00:16Självklart får du ställa frågor. Hoppas jag kan ge ett bra svar på dem oxå.
Jag kom på en bra fråga prices nu !

Vilka spelar Fru Vaktel ,Fru Pungdjur mullvaden och dom tre fasanerna i den andra dubbningen av Bambi ?