Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2025 kl. 21:01:25Den är tysk & därmed dubbad, läste rollistan
Först trodde jag du menade Jim Hanson serien, mina monster😅
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Dubbades Matilda eller Herkules först?
Hjälper willdubguru med Herkules sidan🙂.

Om Matilda blev dubbad först så har jag lite trivia till sidan🙂.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 18:39:27Dubbades Matilda eller Herkules först?
Hjälper willdubguru med Herkules sidan🙂.

Jag vet hur du tänker: Peter Harryson dubbar Danny DeVito i båda.

Historielektions Soveren

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 18:39:27Dubbades Matilda eller Herkules först?
Hjälper willdubguru med Herkules sidan🙂.

Herkules är antagligen dubbad först eftersom att Matilda väl var en VHS dubbning
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 17 mars 2025 kl. 19:08:46Herkules är antagligen dubbad först eftersom att Matilda väl var en VHS dubbning
Ahh....
Då är inte den trivian relevant.

Hade tänkt bidra med.
"This was the 2nd time Peter Harryson (Philoctetes) dubbed Danny DeVito Peter had previously dubbed DeVito in the movie Matilda"
Men då kan jag inte bidra med det😕.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2025 kl. 18:57:48Jag vet hur du tänker: Peter Harryson dubbar Danny DeVito i båda.
Mycket smart tänkt val

Det godkänner jag helt
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2025 kl. 18:57:48Jag vet hur du tänker: Peter Harryson dubbar Danny DeVito i båda.
Yes Will kommer dock lägga till trivian🙂, pratade nyss med honom.

DingoPictures2005

Även digitaliserat vhs creditsen och skickat över

DingoPictures2005

Har någon förresten den svenska utgåvan av Herkules spelet att skanna i 600dpi?
Tänker @TonyTonka kanske har det?
Med tanke på att han har creditlistan listad på sin wiki?

Disneyfantasten

@DingoPictures2005 , Matilda hade Sverigepremiär på bio 1997-09-12 medans Herkules hade Sverigepremiär på bio medans 1997-11-14, nu har jag tyvärr ingen koll på huruvida Matilda dubbade inför biopremiären eller VHS-utgåvan (som gavs ut 1998-02), men Herkules är jag med erfarenhet 100% säker på dubbades inför biopremiären då det trots allt är en animerad storfilm från Disney och sådana brukar nästan alltid dubbas inför biopremiären, nu är jag inte helt säker på när svenska dubbningen av Matilda spelades in eller när arbetet med svenska dubbningen av Herkules påbörjades, det jag däremot vet är att svenska dubbningen av Herkules spelades in juli 1997.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2025 kl. 20:01:42@DingoPictures2005 , Matilda hade Sverigepremiär på bio 1997-09-12 medans Herkules hade Sverigepremiär på bio medans 1997-11-14, nu har jag tyvärr ingen koll på huruvida Matilda dubbade inför biopremiären eller VHS-utgåvan (som gavs ut 1998-02), men Herkules är jag med erfarenhet 100% säker på dubbades inför biopremiären då det trots allt är en animerad storfilm från Disney och sådana brukar nästan alltid dubbas inför biopremiären, nu är jag inte helt säker på när svenska dubbningen av Matilda spelades in eller när arbetet med svenska dubbningen av Herkules påbörjades, det jag däremot vet är att svenska dubbningen av Herkules spelades in juli 1997.
Matilda hade 11 årsgräns på bio i Sverige så den var inte dubbad på bio och det gör alltså Herkules till den första dubbningen där Peter dubbar Danny DeVito.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 20:13:28Matilda hade 11 årsgräns på bio i Sverige så den var inte dubbad på bio och det gör alltså Herkules till den första dubbningen där Peter dubbar Danny DeVito.
Så, den hade 11-årsgräns på bio, den var mer än jag visste, har fortfarande inte sett den filmen ännu men skulle vilja det för det ser ut att vara en bra film.

MOA

Trodde inte dessa kortfilmer hade dialog & vem är medverkande mansrösten?
28:01

https://www.youtube.com/watch?v=EzFG-cCjvCc&t=362s

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 20:13:28Matilda hade 11 årsgräns på bio i Sverige så den var inte dubbad på bio och det gör alltså Herkules till den första dubbningen där Peter dubbar Danny DeVito.
Står på WillDubGuru att Herkules dubbades sommaren 97

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 mars 2025 kl. 21:19:41Står på WillDubGuru att Herkules dubbades sommaren 97
Ja, men Matilda dubbningen är antagligen gjord i slutet på 1997 eller tidigt 1998 så Herkules är ändå först.