Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Frågor om dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 29 april 2023 kl. 21:50:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 22 februari 2026 kl. 10:35:11Vilka är de svenska rösterna i Barbie Prinsessakademin ? Det finns inga dubb credits. 
Var finns det inga dubbcredits? Är det DVD-utgåvan eller den digitala hyr-/köpfilmen du har sett, där dubbcredits saknas?

Om det sistnämnda, vilken tjänst har du sett filmen på? Utsättande av credits kan mycket väl variera mellan olika tjänster - exempelvis brukar SF Anytime i stort sett aldrig ha utsatta dubbcredits, av någon outgrundlig anledning; medan chansen är betydligt större att Prime Video har det.

moviefan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 februari 2026 kl. 10:39:02Var finns det inga dubbcredits? Är det DVD-utgåvan eller den digitala hyr-/köpfilmen du har sett, där dubbcredits saknas?

Om det sistnämnda, vilken tjänst har du sett filmen på? Utsättande av credits kan mycket väl variera mellan olika tjänster - exempelvis brukar SF Anytime i stort sett aldrig ha utsatta dubbcredits, av någon outgrundlig anledning; medan chansen är betydligt större att Prime Video har det.
Hyrde den på comhem boxen. 

Racnar

Hur gjorde TV3 med PAL överföring? Det är inte vanlig speedup i alla fall för ljudspåren matchar originalet utan nedsänkning. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Racnar skrivet 22 februari 2026 kl. 16:16:50Hur gjorde TV3 med PAL överföring? Det är inte vanlig speedup i alla fall för ljudspåren matchar originalet utan nedsänkning.
Det kan säkert ha varierat över tid, men under ganska lång tid tror jag att TV3 gjorde en enkel konvertering, på samma sätt som med vanligt tillgänglig videoutrustning - d.v.s. att antingen duplicera var sjätte bildruta eller att interpolera fram extra bildrutor, för att på så sätt komma från 23,976 bilder per sekund till 25.

Att snabba upp videor från 23,976 till 25 bildrutor är nog inget som vanlig videokonverteringsutrustning gör; utan när det sker så har det nog skett från distributörens sida innan TV-kanalerna fått in materialet.

Jag tror dock att det blev vanligare längre fram, mot slutet av 1990-talet och början av 2000-talet, medan TV3 under tidigare år nog oftast fick in NTSC-material och själva konverterade med tillgänglig utrustning.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 februari 2026 kl. 09:07:37Jag tänker inte köpa den för 2000 kr
Jag och @Oscar Isaksson har kommit överens om att jag ska lägga bud på Snövits dotter och försöka få den filmen. Om jag vinner auktionen, så kommer jag självklart att digitalisera den så fort som möjligt och lägga upp på Archive. :)

Vi får bara hoppas att ingen annan trissar upp priset till alltför hutlösa nivåer...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2026 kl. 13:30:29Jag och @Oscar Isaksson har kommit överens om att jag ska lägga bud på Snövits dotter och försöka få den filmen. Om jag vinner auktionen, så kommer jag självklart att digitalisera den så fort som möjligt och lägga upp på Archive. :)

Vi får bara hoppas att ingen annan trissar upp priset till alltför hutlösa nivåer...
bra då behöver inte jag buda
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 23 februari 2026 kl. 17:52:47bra då behöver inte jag buda
Jag vann dessbättre auktionen på Snövits dotter till utgångsbudet 199 kr. :)

Men en del annat av samma säljare gick det värre med. Jag försökte att buda på japanska animefilmen 11 hungriga katter på VHS, men den auktionen spårade ur och landade på smått absurda 580 kr... Någon annan som redan har den filmen?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2026 kl. 00:01:54Jag vann dessbättre auktionen på Snövits dotter till utgångsbudet 199 kr. :)

Men en del annat av samma säljare gick det värre med. Jag försökte att buda på japanska animefilmen 11 hungriga katter på VHS, men den auktionen spårade ur och landade på smått absurda 580 kr... Någon annan som redan har den filmen?
Vad katten är  11 hungriga katter  ⁉️
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2026 kl. 00:09:58Vad katten är  11 hungriga katter  ⁉️
En japansk animefilm från 1980, regisserad av Shiro Fujimoto. Originaltiteln är Juippiki no neko. Det verkar inte framgå av omslaget, men enligt Svensk Mediedatabas anmärkning ska den tydligen vara dubbad till svenska. :)

Haap

Citat från: Oskar skrivet 16 oktober 2025 kl. 18:19:08jag har förmodligen sett den filmen på tv3 på 90 talet när jag var barn på 90 talet därför jag kommer ihåg röst på Reine Brynolfsson som yogi och dick Eriksson som snagepuss och Bobo och skogvaktare Smith och Per sandborgh som blåbärs Jyckar och andra rollerna som jag kommer inte ihåg och jag har svagt minne att Peter Sjöqvist och Steve kratz och Andreas Nilsson också är med.
Kommer du ihåg om Yogis första jul/Yogi's First Christmas var 23 minuter eller längre än en timme i den svenska versionen?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2026 kl. 00:01:54Jag vann dessbättre auktionen på Snövits dotter till utgångsbudet 199 kr. :)
Ah, var härligt! :D
Ska bli spännande att höra hur dubbningen är. Kanske man kan hoppas på att den är tillräckligt bra, att en synk till en bättre bildkälla är ett överväga.8)

Oskar

Citat från: Haap skrivet Igår kl. 12:53:10Kommer du ihåg om Yogis första jul/Yogi's First Christmas var 23 minuter eller längre än en timme i den svenska versionen?
jag kommer inte ihåg hur det ligger till eftersom jag var barn på den tiden.

Oskar

Citat från: Haap skrivet Igår kl. 12:53:10Kommer du ihåg om Yogis första jul/Yogi's First Christmas var 23 minuter eller längre än en timme i den svenska versionen?
om var cartoon network sänder film skulle Sun Studio Köpenhamn var inblandad med Håkan mohede och Mikael roupé och Thomas engbrektsson och Stefan frelander och Lena Ericsson och andra skådespelare. ibland använder Cartoon Network samma dubbning som tv3 men inte alltid. film sänder på tv3 men med mediadubb International.

Erika

Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 13:01:36jag kommer inte ihåg hur det ligger till eftersom jag var barn på den tiden.
Citat från: Oskar skrivet Igår kl. 13:08:13om var cartoon network sänder film skulle Sun Studio Köpenhamn var inblandad med Håkan mohede och Mikael roupé och Thomas engbrektsson och Stefan frelander och Lena Ericsson och andra skådespelare. ibland använder Cartoon Network samma dubbning som tv3 men inte alltid. film sänder på tv3 men med mediadubb International.
Tog mig en titt via KB:s tidningstjänst, de första visningarna på Cartoon Network 1994 och 1995 (visningen 1993 gäller nog en annan kanal, tror jag) är svår att tyda... Det ser ut som två timmar, men kan vara betydligt kortare än så och resten kan vara utfyllnad (t. ex. kortfilmer). Vill minnas det var vanligt förekommande då.

Visningarna 1996 verkar vara trettio minuter.

Nej, jag har inte sett filmen på Cartoon Network eftersom vi inte hade tillgång till kanalen under den perioden. :(

Haap

Citat från: Erika skrivet Igår kl. 13:50:25Tog mig en titt via KB:s tidningstjänst, de första visningarna 1994 och 1995 (visningen 1993 gäller nog en annan kanal, tror jag) är svår att tyda... Det ser ut som två timmar, men kan vara betydligt kortare än så och resten kan vara utfyllnad (t. ex. kortfilmer). Vill minnas det var vanligt förekommande då.

Visningarna 1996 verkar vara trettio minuter.

Nej, jag har inte sett filmen på Cartoon Network eftersom vi inte hade tillgång till kanalen under den perioden. :(
Fick nyligen Yogis första jul av en person på forumet, och där är den nedklippt till 23 minuter (inspelad på tv3). Jag antar helt enkelt att det är den enda svenska versionen som gjordes av filmen, därav frågan. Finns ingen tydlig källa men eftersom videon är 23 minuter så får man utgå från det som källmaterialet. :)