Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mufasa: Lejonkungen (Mufasa: The Lion King, 2024)

Startat av Elios, 6 maj 2023 kl. 15:32:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Marcusen skrivet 18 februari 2025 kl. 22:55:55Är James Earl Jones citat dubbat i den svenska versionen?
nej

det är faktiskt kvar på engelskam trodde först att du hade skriv fel språk därför på bio hemsidan ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

PatoskyeIII

Den här filmen funkar inte, för det den bevisad är ju att Scar faktiskt är den rättmätiga kungen i Lejonkungen och Mufasa bara något "gatubarn" som kanske är bättre ägnad men som egentligen inte borde ha någon rätt till tronen. Sätter man filmen i samband med Lejonkungen eller Lejonkungen 2019 så förstör den bara de filmernas handling.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 februari 2025 kl. 23:42:48nej

det är faktiskt kvar på engelskam trodde först att du hade skriv fel språk därför på bio hemsidan ;D ;D
Jag blev också orolig en kort stund att biografen hade satt på fel version, och var precis på väg ut för att säga till personalen när jag upptäckte att resten av filmen faktiskt hade svenskt tal...

Anders M Olsson

Mufasa: Lejonkungen kommer i inte mindre än fem olika fysiska utgåvor den 31 mars:

- DVD
- Blu-ray
- 4K Ultra HD Disc + Blu-ray i vanligt plastfodral
- 4K Ultra HD Disc + Blu-ray i steelbook-fodral
- Samlingsutgåva på Blu-ray tillsammans med Lejonkungen (2019)

Med tanke på hur styvmoderligt Disney och de andra bolagen numera brukar behandla fysiska utgåvor känns det här väldigt oväntat och kanske t.o.m. onödigt mycket. Det hade säkert gått att rationalisera ner det till två varianter utan att publiken hade gått miste om något. Säg t.ex. att man kombinerar DVD och Blu-ray i en utgåva och Blu-ray och UHD i en annan. Steelbook och samlingsutgåva skulle man kunna slopa helt.

Sen borde turordningen ha varit en helt annan: Först fysiska skivor, sen köp- och hyrfilm på digitala tjänster och sist "gratis" på Disney+.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 mars 2025 kl. 11:54:28Mufasa: Lejonkungen kommer i inte mindre än fem olika fysiska utgåvor den 31 mars:

- DVD
- Blu-ray

Med tanke på hur styvmoderligt Disney och de andra bolagen numera brukar behandla fysiska utgåvor känns det här väldigt oväntat och kanske t.o.m. onödigt mycket. 
NEJ jag Tycker det är jättebra eftersom det är en jättebra film som förtjänar detta  ;D

Lillefot

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 mars 2025 kl. 11:54:28Mufasa: Lejonkungen kommer i inte mindre än fem olika fysiska utgåvor den 31 mars:

- DVD
- Blu-ray

Med tanke på hur styvmoderligt Disney och de andra bolagen numera brukar behandla fysiska utgåvor känns det här väldigt oväntat och kanske t.o.m. onödigt mycket. Det hade säkert gått att rationalisera ner det till två varianter utan att publiken hade gått miste om något. Säg t.ex. att man kombinerar DVD och Blu-ray i en utgåva och Blu-ray och UHD i en annan. Steelbook och samlingsutgåva skulle man kunna slopa helt.

Sen borde turordningen ha varit en helt annan: Först fysiska skivor, sen köp- och hyrfilm på digitala tjänster och sist "gratis" på Disney+.
Nja, samlingsutgåvan kan vara praktiskt för dem som inte har sett någon av filmerna innan. Då får man de bägge två i ett fodral, vilket också kan vara en fördel gällande mängden fysiskt utrymme som tas upp. Så en viss poäng kan jag i alla fall se med den.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  1 mars 2025 kl. 12:43:04NEJ jag Tycker det är jättebra eftersom det är en jättebra film som förtjänar detta  ;D
Kommer du själv att köpa den i flera olika paketeringar då?

Jag tycker också det är bra att filmen släpps på fysiska format. Men det hade varit mycket bättre att hålla nere antalet varianter och istället se till att få ut de fysiska formaten FÖRST, innan digitala köp- och hyrtjänster och streaming.

Citat från: Lillefot skrivet  1 mars 2025 kl. 12:58:42Nja, samlingsutgåvan kan vara praktiskt för dem som inte har sett någon av filmerna innan. Då får man de bägge två i ett fodral, vilket också kan vara en fördel gällande mängden fysiskt utrymme som tas upp. Så en viss poäng kan jag i alla fall se med den.
Om man utgår från Ginzas priser så kostar samlingsutgåvan 249 kronor, men man kan spara 11 kronor på att köpa filmerna var för sig! (179+59 kronor) :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 mars 2025 kl. 14:14:01Jag tycker också det är bra att filmen släpps på fysiska format. Men det hade varit mycket bättre att hålla nere antalet varianter och istället se till att få ut de fysiska formaten FÖRST, innan digitala köp- och hyrtjänster och streaming.
Ja, jag håller med att det är märkligt att släppa en film först som digital köpfilm och sen på Disney+ innan den släpps fysiskt - hur många vill egentligen köpa en film på DVD eller Blu-Ray när den redan finns ute på Disney+...? Vi på det här forumet möjligen, men hur många fler sett till befolkningen som helhet...?

Det är absolut bra att Mufasa: Lejonkungen släpps fysiskt, det är ju tyvärr inte alls givet att filmer överhuvudtaget släpps fysiskt i dagens läge - men vore man lite cyniskt lagd skulle man ju kunna undra om Disney avsiktligt släpper filmerna på Disney+ innan de släpps på DVD/Blu-Ray för att intresset ska minska för fysiska format, så att de därför får en giltig ursäkt att sluta släppa filmer fysiskt...?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 mars 2025 kl. 14:26:38Det är absolut bra att Mufasa: Lejonkungen släpps fysiskt, det är ju tyvärr inte alls givet att filmer överhuvudtaget släpps fysiskt i dagens läge - men vore man lite cyniskt lagd skulle man ju kunna undra om Disney avsiktligt släpper filmerna på Disney+ innan de släpps på DVD/Blu-Ray för att intresset ska minska för fysiska format, så att de därför får en giltig ursäkt att sluta med filmer fysiskt...?
SF Studios verkar göra tvärtom med sina egna filmer för Jönssonligan kommer tillbaka släpps på DVD och Blu-Ray redan nästa vecka fast det inte finns ett ord om streaming och inte ett datum för digital köpfilm heller.

moviefan

Kommer ni köpa Mufasa Lejonkungen när den släpps på bluray/dvd ?  

Lillefot

Citat från: moviefan skrivet  3 mars 2025 kl. 15:54:41Kommer ni köpa Mufasa Lejonkungen när den släpps på bluray/dvd ? 
Kanske när den är på rea.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet  3 mars 2025 kl. 15:59:15Kanske när den är på rea.
Jag känner likadant. Eftersom filmen kommer släppas på Disney+ innan den släpps på DVD/Blu-Ray ser jag inget omedelbart behov av att köpa filmen på Blu-Ray - risken att den skulle försvinna från Disney+ i första taget förefaller liten - så jag kommer avvakta tills den går ner i pris och man får en chans att köpa Blu-Ray-filmen till en billig peng. :)

gstone

Citat från: moviefan skrivet  3 mars 2025 kl. 15:54:41Kommer ni köpa Mufasa Lejonkungen när den släpps på bluray/dvd ? 
kommeer önska mig i födelsedag present