Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Leveranser av Airmee

Startat av Anders M Olsson, 14 juni 2023 kl. 11:53:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

När man handlar på amazon.se brukar det finnas två alternativ för leverans, antingen hemleverans eller leverans till ombud.

Det där med hemleverans låter ju bra i teorin, men då är det i praktiken Airmee som utför leveransen, och efter att ha råkat ut för deras "service" några gånger väljer jag alltid leverans till ombud.

Tyvärr finns det inte olika leveransalternativ när man handlar på amazon.de (Tyskland) eller amazon.fr (Frankrike). Den senaste tiden har leveranserna därifrån alltid skötts av Airmee.

I går var det dags igen. Jag väntade en Blu-rayfilm från Frankrike, och paketet skulle levereras hem till mig av Airmee mellan klockan 17 och 22. Det ser väldigt bra ut i Airmees app där man kan följa bilen på kartan och få en beräknad ankomsttid. Tiden räknar ner minut för minut, men så plötsligt räknar tiden upp med 15 minuter. Detta sker flera gånger, så att leveranstiden nu beräknas till en hel timme senare än som först angivits. Paketet ska nu levereras klockan 21:45.

(Inom parentes kan jag säga att Airmee visserligen anger leverans mellan 17 och 22, men det tycks alltid bli mycket närmare 22 än 17. I princip har det hos mig alltid varit efter klockan 20 när porten till trappuppgången låses. Det betyder att jag måste sitta och passa leveransen och gå ner och öppna när de kommer. Om de hade kommit innan 20 skulle de bara kunna gå in och och lägga mindre saker i mitt brevinkast eller ställa paketet utanför lägenhetsdörren.)

Nåväl, klockan är nu 21:45 och appen anger att de ska vara hos mig inom en minut. Men ingen kommer. En halvtimme senare, 22:15 står det fortfarande i appen att de ska komma inom en minut. Klockan 22:30 orkar jag inte vänta längre, utan går och lägger mig. Innan jag somnar kollar jag appen en sista gång, och där står nu att de ska komma om en timme. Men när jag tittar på kartan står deras bil i Malmö, och jag bor i Lund. Lite senare står det att de inte kunde leverera utan har ändrat tiden till nästa dag kl. 17-22.

Vad har ni andra för erfarenheter av Airmee?

Det finns en del andra som tycks ha liknande erfarenheter som jag på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/airmee.com

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2023 kl. 11:53:28När man handlar på amazon.se brukar det finnas två alternativ för leverans, antingen hemleverans eller leverans till ombud.

Det där med hemleverans låter ju bra i teorin, men då är det i praktiken Airmee som utför leveransen, och efter att ha råkat ut för deras "service" några gånger väljer jag alltid leverans till ombud.

Tyvärr finns det inte olika leveransalternativ när man handlar på amazon.de (Tyskland) eller amazon.fr (Frankrike). Den senaste tiden har leveranserna därifrån alltid skötts av Airmee.

I går var det dags igen. Jag väntade en Blu-rayfilm från Frankrike, och paketet skulle levereras hem till mig av Airmee mellan klockan 17 och 22. Det ser väldigt bra ut i Airmees app där man kan följa bilen på kartan och få en beräknad ankomsttid. Tiden räknar ner minut för minut, men så plötsligt räknar tiden upp med 15 minuter. Detta sker flera gånger, så att leveranstiden nu beräknas till en hel timme senare än som först angivits. Paketet ska nu levereras klockan 21:45.

(Inom parentes kan jag säga att Airmee visserligen anger leverans mellan 17 och 22, men det tycks alltid bli mycket närmare 22 än 17. I princip har det hos mig alltid varit efter klockan 20 när porten till trappuppgången låses. Det betyder att jag måste sitta och passa leveransen och gå ner och öppna när de kommer. Om de hade kommit innan 20 skulle de bara kunna gå in och och lägga mindre saker i mitt brevinkast eller ställa paketet utanför lägenhetsdörren.)

Nåväl, klockan är nu 21:45 och appen anger att de ska vara hos mig inom en minut. Men ingen kommer. En halvtimme senare, 22:15 står det fortfarande i appen att de ska komma inom en minut. Klockan 22:30 orkar jag inte vänta längre, utan går och lägger mig. Innan jag somnar kollar jag appen en sista gång, och där står nu att de ska komma om en timme. Men när jag tittar på kartan står deras bil i Malmö, och jag bor i Lund. Lite senare står det att de inte kunde leverera utan har ändrat tiden till nästa dag kl. 17-22.

Vad har ni andra för erfarenheter av Airmee?

Det finns en del andra som tycks ha liknande erfarenheter som jag på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/airmee.com
Min erfarenheter av Airmee är likadan, det stod 1 minut i flera timmar men paketet levererades runt 23:00.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2023 kl. 11:53:28När man handlar på amazon.se brukar det finnas två alternativ för leverans, antingen hemleverans eller leverans till ombud.

Är det här något som har hänt på sistone, eller varierar det mellan olika delar av landet? För jag har handlat mycket från Amazon, både från Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien och USA, och från svenska Amazon har jag alltid valt hemleverans - men har hittills aldrig fått någonting från Airmee, som jag ärligt talat inte ens hört talats om fram tills nu.

För mig har hemleveranser från Amazon.se nästan alltid skett av Bring, som har fungerat bra - de levererar mellan 8 och 17, och brukar lämna paketet utanför dörren om man inte är hemma då.

Ofta har även leveranser till ombud skötts av Bring, vilket fungerar mindre bra här uppe - för då hamnar det i Skelleftehamn, 8 ½ km åt fel håll (d.v.s. motsatt håll från arbetsplatsen och alla affärer i centrala Skellefteå); vilket innebär att jag antingen måste ödsla pengar på bussbiljett eller (under sommarhalvåret) cykla 8,5 km per väg enbart för att hämta ut paketet... :(

Ibland har det hänt att leveranser till ombud, främst från utländska Amazon-sajter, har skett med PostNord; vilket fungerar betydligt bättre här för då hamnar paketet 400 meter från bostaden...

Det var dock ett par månader sedan jag senast beställde något från Amazon, så jag kan inte uttala mig om något har hänt sedan dess...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2023 kl. 21:36:43Är det här något som har hänt på sistone, eller varierar det mellan olika delar av landet? För jag har handlat mycket från Amazon, både från Sverige, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Storbritannien och USA, och från svenska Amazon har jag alltid valt hemleverans - men har hittills aldrig fått någonting från Airmee, som jag ärligt talat inte ens hört talats om fram tills nu.
Det är mycket möjligt att Airmee inte är etablerat i hela landet, och om du slipper dem har du tur. Nästan vilken annan speditör som helst måste vara bättre.
https://www.airmee.com/

adro

Jag fick nyligen en hemleverans av Airmee. Preciseringen av tidsankomst var lite inexakt, men när budet väl var framme så ringde han flera gånger på mobilen (trodde det var fishing/spam-samtal först, varför jag inte svarade direkt) och när jag väl öppnade dörren så traskade han fram till dörren. Eftersom förekomsterna med Airmee varit få här, så är det för tidigt att säga något om tjänsten för min del, men hittills så har allting fungerat för de fåtalet gånger jag använt mig av den (peppar, peppar).

Anders M Olsson

Citat från: adro skrivet 15 juni 2023 kl. 12:59:40Jag fick nyligen en hemleverans av Airmee. Preciseringen av tidsankomst var lite inexakt, men när budet väl var framme så ringde han flera gånger på mobilen (trodde det var fishing/spam-samtal först, varför jag inte svarade direkt) och när jag väl öppnade dörren så traskade han fram till dörren. Eftersom förekomsterna med Airmee varit få här, så är det för tidigt att säga något om tjänsten för min del, men hittills så har allting fungerat för de fåtalet gånger jag använt mig av den (peppar, peppar).
Bra att du är nöjd!

Men även om allting hade fungerat som avsett skulle det ändå vara bekvämare för mig att hämta mina paket på ett utlämningsställe (t.ex. ICA på 250 meters gångavstånd) när det passar mig.

I Airmees app kan man ändra utkörningen till en senare dag, men såvitt jag kan se går det inte att ändra klockslag, utan tiden måste alltid vara 17-22. Det är en dum tid för mig. Jag - som är pensionär - är oftast hemma på dagtid, men på kvällarna umgås jag ibland med vänner eller går på bio, teater eller går ut och äter. Dessutom stängs ytterdörren till trappuppgången klockan 20, så om de kommer senare måste jag sitta och passa dem när de kommer.

På bilden kan ni se hur det ser ut i Airmees app. Den svarta "skalbaggen" är Airmees bil, och teoretiskt ska man kunna se var den befinner sig i realtid. Men den följer inte alltid vägarna. Ibland står den stilla en lång stund för att sen ta en omöjlig genväg tvärs över hus, gräsmattor, idrottsplaner m.m. Det är något som inte står riktigt rätt till med GPS-lokaliseringen. :)

Och tiden som anges till ankomst kan räkna både upp och ner. När det är fem minuter kvar kan det plötsligt bli 20 minuter eller mer.

Airmee.jpg

Anders M Olsson

I går fick jag ytterligare ett mail från Airmee. Den här gången vill de komma och leverera varor från Amazon nästa söndag den 25 juni klockan 17-22. Och den tiden går inte att ändra "eftersom vi snart är på väg till dig"(!).

Mer än en vecka! Är det "snart"? :(

adro

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 juni 2023 kl. 06:16:48Bra att du är nöjd!

Men även om allting hade fungerat som avsett skulle det ändå vara bekvämare för mig att hämta mina paket på ett utlämningsställe (t.ex. ICA på 250 meters gångavstånd) när det passar mig.

I Airmees app kan man ändra utkörningen till en senare dag, men såvitt jag kan se går det inte att ändra klockslag, utan tiden måste alltid vara 17-22. Det är en dum tid för mig. Jag - som är pensionär - är oftast hemma på dagtid, men på kvällarna umgås jag ibland med vänner eller går på bio, teater eller går ut och äter. Dessutom stängs ytterdörren till trappuppgången klockan 20, så om de kommer senare måste jag sitta och passa dem när de kommer.
Ja men det håller jag med om, att behöva vara bunden till att vara tillgänglig under flera timmars tid är något jag helst undviker på min lediga tid.

Anders M Olsson

I dag fick jag ytterligare en leverans av Airmee. Den här gången var det varor från amazon.co.uk.

De kom klockan 22:20 och ringde på min mobil så att jag fick komma ner och möta dem i trappuppgången. Som vanligt ändrade sig tiden i appen hela tiden så att den till slut blev omkring en timme senare än som först hade angetts.