Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Skådespelar- och manusförfattarstrejk i USA

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 17:11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2023 kl. 06:25:58Den korta sammanfattningen är att manusförfattare i USA strejkar sedan i tisdags, och sedan några timmar tillbaka strejkar även de flesta amerikanska skådespelare då skådespelarfacket inte lyckats komma överens med film- och TV-producenterna.

Så fr.o.m. nu och tills vidare ligger i stort sett all inspelning av filmer och TV-serier i USA nere (men påverkar inga andra länder än USA).
Det var ju tråkigt. Själva Hollywoodstrejken har jag hört talas om men jag trodde den hade pågått ett tag nu.  ???

Elios

Citat från: gstone skrivet 14 juli 2023 kl. 23:18:24Blir väldugt sur  när läser det här !

https://screenrant.com/movie-shutdown-production-actors-strike-list/
Ja jag hoppas som sagt dom löser det snart för att det är ju väldigt beklagligt vi med blir lidande som väntar som torskar på dessa filmer. 
Men vad var det du blev så lack över mer på folk här? Förstod inte riktigt?  ???

gstone

Den här dumma strejken är lite som Corona  

Fast hade varit lättare att undvika.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 15 juli 2023 kl. 02:38:27Ja jag hoppas som sagt dom löser det snart för att det är ju väldigt beklagligt vi med blir lidande som väntar som torskar på dessa filmer.
Men vad var det du blev så lack över mer på folk här? Förstod inte riktigt?  ???
Det som har pågått några veckor är Writers Guild of Americas strejk men för några dagar sen anslöt sig också skådespelare från The Hollywood actors' union.

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet 15 juli 2023 kl. 02:38:27Ja jag hoppas som sagt dom löser det snart för att det är ju väldigt beklagligt vi med blir lidande som väntar som torskar på dessa filmer.
Han anser skådespelarna och manusförfattarna som strejkar vara hemska, giriga människor för att deras högsta prioritet är att få skäliga löner för sina arbeten så att de kan se till att inte bli bostadslösa, och inte att färdigställa filmerna som är under produktion.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 15 juli 2023 kl. 10:23:19Den här dumma strejken är lite som Corona 

Fast hade varit lättare att undvika.
Ja, visst hade den varit lättare att undvika, om bara inte studiohuvudena var så jävla giriga och empatilösa. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 juli 2023 kl. 12:24:13Det som har pågått några veckor är Writers Guild of Americas strejk men för några dagar sen anslöt sig också skådespelare från The Hollywood actors' union.
Känns som själva strejken hållit på längre än så men själva skådespelarna var nytt för mig. 

Elios

Citat från: Simon Axelsson skrivet 15 juli 2023 kl. 12:28:33Han anser skådespelarna och manusförfattarna som strejkar vara hemska, giriga människor för att deras högsta prioritet är att få skäliga löner för sina arbeten så att de kan se till att inte bli bostadslösa, och inte att färdigställa filmerna som är under produktion.
Det tror jag inte heller på. Att dom är hemska.
Sen tror jag knappast dom blir bostadslösa.
Visst skulle dom kanske inte vara lika rika som tidigare men tror ändå dom hade löst det på nåt sätt. Beroende på vem det är förstås.  ::) ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 juli 2023 kl. 18:01:43Sen tror jag knappast dom blir bostadslösa.
Visst skulle dom kanske inte vara lika rika som tidigare men tror ändå dom hade löst det på nåt sätt. Beroende på vem det är förstås.  ::) ::)
Det stora problemet med skådespelaryrket är ju just att lönerna/arvodena varierar oerhört mycket. Så en liten skara väldigt kända skådespelare tjänar så mycket att de lätt hade klarat sig på en tiondel, medan många tjänar så dåligt att de måste skaffa fler jobb för att överleva ekonomiskt (i USA är det ju inte alls så ovanligt att skådespelare måste jobba extra som servitriser/servitörer eller andra liknande jobb, då de inte kan leva på enbart inkomsterna som skådespelare).

Man kan inte se enbart på de stora kändisarna, som lätt klarar sig även om de tjänar lite mindre, utan problemet ligger just med den stora massan; alla skådespelare som inte är stora affischnamn...

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 13 juli 2023 kl. 20:18:181. just de två filmerna du nämner har inte blivit försenade, i varje fall inte vad jag kan läsa mig till.
2. som de andra nämnt, hur är manusförfattarna och skådespelarna hemska när de (flesta av dem) inte får skäligt betalt för sina arbetsinsatser?
3. - eller 2. b - AMPTP, studiornas representerande organ, har sagt att de inte tänker göra något för att få slut på strejken förrän de strejkande börjar "förlora sina lägenheter". Anser du fortfarande att författarna och skådespelarna är de som är de "hemska" i situationen?
Så du tror inte att Önskan blir  försenade ?

gstone

Tror Önskan kommer komma ut i December trorts strejken ? :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 juli 2023 kl. 23:21:42Så du tror inte att Önskan blir  försenade ?
Jag skulle gissa att Önskan bör ha kommit så pass långt i processen att den inte bör bli försenad. Tänk på att dialogen/rösterna till animerade filmer spelas in innan animationen, och animatörer och filmklippare påverkas ju inte av strejkerna. Med tanke på att animationen lär ta åratal har förmodligen de flesta av originalrösterna spelats in för närmare ett år sedan.

Nu händer det ju i och för sig att repliker ändras i sista minuten, under och efter animationsprocessen, och i så fall kan dessa nya repliker/tagningar komma att påverkas av strejken - men jag gissar att Disney till varje pris vill få ut filmen innan jul, så att de om nödvändigt kommer att ta in personer som inte är med i skådespelarfacket för att "mörka" vid de saknade/ändrade replikerna.
(Julen är ju årets viktigaste period för filmbranschen, då framförallt barnfamiljer nästan alltid går på bio under jul- och nyårshelger, och de fåtal repliker som kan tänkas påverkas av det här är knappast tillräckligt många för att man ska vilja skjuta upp en hel film - det kostar helt enkelt för mycket att skjuta upp en film, i synnerhet en med premiär i december, om det inte är så mycket som återstår att det inte är möjligt...)

Citat från: gstone skrivet 16 juli 2023 kl. 23:22:48Tror Önskan kommer komma ut i December trorts strejken ? :-\
Ja, det är jag nästan helt övertygad om. Att inte få ut filmen i december lär säkert kosta Disney miljontals dollar i uteblivna intäkter, så de lär säkert göra allt som krävs för att få ut filmen någorlunda i tid; eller åtminstone före jul.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2023 kl. 20:55:59Det stora problemet med skådespelaryrket är ju just att lönerna/arvodena varierar oerhört mycket. Så en liten skara väldigt kända skådespelare tjänar så mycket att de lätt hade klarat sig på en tiondel, medan många tjänar så dåligt att de måste skaffa fler jobb för att överleva ekonomiskt (i USA är det ju inte alls så ovanligt att skådespelare måste jobba extra som servitriser/servitörer eller andra liknande jobb, då de inte kan leva på enbart inkomsterna som skådespelare).

Man kan inte se enbart på de stora kändisarna, som lätt klarar sig även om de tjänar lite mindre, utan problemet ligger just med den stora massan; alla skådespelare som inte är stora affischnamn...
Tänkte allt från Jennifer Lawrence till Robert Englund. Så det spelar ingen roll vem egentligen?  :o

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juli 2023 kl. 00:39:27Jag skulle gissa att Önskan bör ha kommit så pass långt i processen att den inte bör bli försenad. Tänk på att dialogen/rösterna till animerade filmer spelas in innan animationen, och animatörer och filmklippare påverkas ju inte av strejkerna. Med tanke på att animationen lär ta åratal har förmodligen de flesta av originalrösterna spelats in för närmare ett år sedan.
Jätte bra.
Jag finer det alltid mycket intresant ar dialogen/rösterna till animerade filmer spelas in innan animationen :D

gstone

Om jag ska vara ärlig är jag väldigt arg på våda sidorna ! >:(

Jag vill bara att det ska ta skut oansett vem som vinner ;D