Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Wonka (2023)

Startat av Mathilda Gustafsson, 22 juli 2023 kl. 15:45:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2023 kl. 21:30:24Dubben är i alla fall gjord av Eurotroll, och regissör och översättare är Joakim Tidermark. :)

Jag tror den stora anledingen att dubbningen är  gjord av Eurotroll är för att det i stort sätta sam team som ligger bakom Paddington filmerna som gjort Wonka.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2023 kl. 21:30:24Nu har jag fått creditlista till Wonka, så den kommer publiceras lagom till premiären på onsdag. :)

Tyvärr står det inget om inspelningstekniker, men i övrigt verkar creditlistan vara ganska komplett. Jag har mailat tillbaka till distributören och hoppas få besked även om tekniker.
Verkar det som sångerna har dubbats ?

Så många av rollfigurerna på listan ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 11 december 2023 kl. 22:18:19Verkar det som sångerna har dubbats ?
Det finns i alla fall separat creditering för mixtekniker för dialog och mixtekniker för sång, vilket måste betyda att i alla fall en del sånger har dubbats. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2023 kl. 22:48:01Det finns i alla fall separat creditering för mixtekniker för dialog och mixtekniker för sång, vilket måste betyda att i alla fall en del sånger har dubbats. :)

Vem gör Wonkas röst?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

gstone

Vad härligt och överraskande att Eurotroll dubbar  ;D😁🥳❗️

Och den fina och fantastiska Joakim dubbar  ;D

Han verkar som en trevlig kill.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 11 december 2023 kl. 23:31:48Vem gör Wonkas röst?
Wonka spelas av Melker Duberg. :)

Intressant att notera är att Joanné Nugas också medverkar, om än som "Övriga röster" - är det här måhända hennes första dubbningsroll som inte är relaterad till Ariel...?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2023 kl. 01:06:00Wonka spelas av Melker Duberg. :)

Intressant att notera är att Joanné Nugas också medverkar, om än som "Övriga röster" - är det här måhända hennes första dubbningsroll som inte är relaterad till Ariel...?
Hoppas du lägger upp listan snart 😁😍🙏

Är så många karaktär jag undrar över  ;D😉

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 december 2023 kl. 22:48:01Det finns i alla fall separat creditering för mixtekniker för dialog och mixtekniker för sång, vilket måste betyda att i alla fall en del sånger har dubbats. :)
Det är ju det ända vettiga med en sådan här filmen där sångerna är viktiga för handlingen  :D❤️👍

BPS

Citat från: gstone skrivet 11 december 2023 kl. 22:17:13Jag tror den stora anledingen att dubbningen är  gjord av Eurotroll är för att det i stort sätta sam team som ligger bakom Paddington filmerna som gjort Wonka.
Det är väl ändå distributören/filmbolaget som bestämmer vem som ska anlitas.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 12 december 2023 kl. 01:46:09Det är väl ändå distributören/filmbolaget som bestämmer vem som ska anlitas.
Ja, precis - så jag betvivlar att det har någon koppling till producenterna.

Men vi vet ju att även Scoob! dubbades av Eurotroll, som ju i alla fall var tänkt att visas på bio även om så inte blev fallet i slutändan. Likaså Mumier på äventyr (biopremiär i januari i år), som visserligen inte producerades av Warner Bros. men väl distribuerades av dem (det är ju en spansk film). Vilka andra Warner-filmer har kommit ut på sistone?

gstone

Citat från: BPS skrivet 12 december 2023 kl. 01:46:09Det är väl ändå distributören/filmbolaget som bestämmer vem som ska anlitas.
Fast det är väl bara logiskt när Paddington och Wonka har så många likheter  ;)
Dom kanske blev rekommenderad Eurotroll på grund av det utmärkta jobbet dom gjorde på Paddington filmerna( som med Barrefelt Produktion AB 1 och Tummelisa 😉)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 december 2023 kl. 01:58:46Ja, precis - så jag betvivlar att det har någon koppling till producenterna.

Men vi vet ju att även Scoob! dubbades av Eurotroll, som ju i alla fall var tänkt att visas på bio även om så inte blev fallet i slutändan. Likaså Mumier på äventyr (biopremiär i januari i år), som visserligen inte producerades av Warner Bros. men väl distribuerades av dem (det är ju en spansk film). Vilka andra Warner-filmer har kommit ut på sistone?
Der kan vara samma sak med Paddington/Wonka som det var med Skönheten och Odjuret/ Tummelisa  ;)

gstone

Vad härligt att du fått credits Daniel 😁🥳🥳🥳🥳❗️❗️❗️❗️

Daniel Hofverberg

I sista minuten innan premiären kommer här dubbcredits till Wonka, som ju har premiär på onsdag. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/wonka/

Under dagen fick jag också besked om inspelningstekniker, så att listan bör vara komplett och innehålla allt man vill veta (men dock skumt att uppgifterna som visas under eftertexterna på bio mest troligt inte innehåller inspelningstekniker, som jag tycker bör vara minst lika viktigt som mixtekniker...).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2023 kl. 02:17:46I sista minuten innan premiären kommer här dubbcredits till Wonka, som ju har premiär på onsdag. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/wonka/

Under dagen fick jag också besked om inspelningstekniker, så att listan bör vara komplett och innehålla allt man vill veta (men dock skumt att uppgifterna som visas under eftertexterna på bio mest troligt inte innehåller inspelningstekniker, som jag tycker bör vara minst lika viktigt som mixtekniker...).
Underbart att du la up dom  ;D

Jag tänker ser fil på lördag med mamma och min bästa vän  :D :D