Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SF Anytime

Startat av moviefan, 22 september 2023 kl. 21:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2024 kl. 12:37:45I fallet med Det magiska svärdet: Kampen om Camelot är det inget unikt för SF Anytime - filmen finns också som digital hyr- och köpfilm på Amazon Prime Video och Apple iTunes, och på alla tre finns enbart engelskt ljudspår och svensk text. Detsamma gäller även Blockbuster, men den tjänsten ägs ju numera av SF Anytime och är nästan identisk, så det är mindre förvånansvärt...

Varför är en mycket bra fråga, men det borde inte finnas rättighetsproblem då dubben beställdes av Warner Bros. för biovisningar och det såvitt jag vet fortfarande är Warner Bros. som distribuerar filmen - åtminstone var det dem på VHS och DVD, så om inte filmen har bytt distributör nyligen för digitala tjänster så borde alltså rättigheter till film och dubbning finnas hos samma företag...
Men är biovisningar samma sak som rättigheter till streamingtjänst?

Bio är ju inte streaming, det vet jag ju. Men om biovisningarna ägs av Warner Bros kan då inte rättigheterna till streamingtjänster ägas av ett annat bolag?

För filmen av Filip hammar, var väl ett bolag som köpte väl upp biorättigheterna, men menas det då att uppköparen endast bestämmer när den får sändas på bioduk, eller menas det också till streamingtjänster?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 21 december 2024 kl. 13:05:20Hoppas att fler äldre filmer, kommer till SF. Vore kul om Don Bluths filmer blev tillgängliga. Tex  Tummelisa, Brisby och Nimhs hemlighet, Trollet i Parken mfl. 
SF Anytime trollar ju inte fram filmer och rättigheter själva, utan de tillhandahåller ju bara sådant som distributörer släpper som digitala hyr- och köpfilmer.

Det känns inte så troligt att någon ska vilja satsa på Trollet i parken, då filmen inte ens funnits på DVD i Sverige; varför det är tveksamt om ens det svenska ljudbandet har digitaliserats.

Brisby och NIMHs hemlighet vet jag som sagt att en distributör har haft planer på att ge ut i Sverige med båda dubbningarna, just för att jag bidrog med ljudfil till TV3-dubben till den distributören, men det var flera år sedan så jag vet inte vad som egentligen hände med de planerna. Kanske sprack det med rättigheterna, eller så har det bara tagit längre tid än förväntat... Det var förvisso tänkt på DVD, men om den släpps på DVD/Blu-Ray lär den ju även släppas på digitala hyr- och köptjänster.

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 december 2024 kl. 13:17:10Men är biovisningar samma sak som rättigheter till streamingtjänst?

Bio är ju inte streaming, det vet jag ju. Men om biovisningarna ägs av Warner Bros kan då inte rättigheterna till streamingtjänster ägas av ett annat bolag?

För filmen av Filip hammar, var väl ett bolag som köpte väl upp biorättigheterna, men menas det då att uppköparen endast bestämmer när den får sändas på bioduk, eller menas det också till streamingtjänster?
När det gäller dubbningar kommer friköp av rättigheter för bio även att innefatta streaming, eftersom bio är dyrast och innefattar samtliga format. Det handlar alltså om ersättningsnivåer för skådespelarna, och har inget att göra med rättigheterna till själva dubben eller filmen i sig.

Självklart kan en film byta distributör under årens lopp, och då är det inte säkert att dubbrättigheter alltid följer med, men jag har i alla fall inte sett något som tyder på att någon annan distributör än Warner Bros. skulle ha distribuerat Det magiska svärdet någonstans i världen; dock med reservation för att det inte alltid är så lätt att avgöra vem som distribuerar filmer digitalt. Men åtminstone på DVD och Blu-Ray verkar det vara Warner över hela världen, och med Warner Bros. som produktionsbolag känns det osannolikt att de skulle ha släppt rättigheterna till någon konkurrent.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2024 kl. 14:22:12Så kontentan var alltså att ansluta med dansk VPN, logga in på den danska sidan, köpa serien/filmen med vanliga betalmetoder och sen koppla från VPN - och då finns den köpta serien/filmen tillgänglig utan VPN från den svenska sidan?
Av en tillfällighet upptäckte jag ytterligare en intressant sak. Man kan nämligen köpa s.k. Tickets på SF Anytime. En ticket kostar 10 kronor. Men om man köper tickets på den svenska sidan för 10 svenska kronor stycket och sen går över på den danska sidan är de fortfarande värda 10 kronor stycket, men nu 10 danska kronor!!!

Det betyder alltså att om man vill köpa film eller TV-serier på SF Anytime i Danmark blir det betydligt billigare att köpa svenska tickets och betala med dem än att betala med kreditkort på den danska sidan!

Man måste förstås fortfarande använda VPN för att kunna handla på SF Anytime i Danmark.

moviefan

Lite kul att äldre animerade dubbade filmer kommer till SF Anytime, tex Don Bluths filmer samt Once upon a forest. Hoppas fler bra kommer bli tillgängliga.  

gstone

Citat från: moviefan skrivet 15 januari 2025 kl. 11:33:13Lite kul att äldre animerade dubbade filmer kommer till SF Anytime, tex Don Bluths filmer samt Once upon a forest. Hoppas fler bra kommer bli tillgängliga. 
Som vilka ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"