Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 november 2023 kl. 22:43:55Kom att tänka på det, kan det kanske vara på det viset att Marsha Songcome, Amy Diamond och Leif Andrée medverkar i filmen Önskan också och därför fått hoppa in och göra mindre roller?
Det kan nog stämma  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 november 2023 kl. 22:43:55Kom att tänka på det, kan det kanske vara på det viset att Marsha Songcome, Amy Diamond och Leif Andrée medverkar i filmen Önskan också och därför fått hoppa in och göra mindre roller?
Jag skulle nog rentav vilja gissa att relativt många som medverkar i Det var en gång en filmstudio medverkat i någon annan Disney-dubbning dubbad vid samma tillfälle, för jag kan inte tänka mig att en enda av rollfigurerna i kortfilmen kan ha tagit ens i närheten av en timme att spela in - och att låta skådespelare komma till studion för några minuters arbete är ju extremt slöseri med pengar då de ju får betalt för en hel timme...

Det behöver förstås inte nödvändigtvis innebära just Önskan, men i alla fall någon produktion som går via Disney och som gick att spela in vid samma dubbningspass.
(Att något gått via Disney behöver inte nödvändigtvis innebära att det är producerat av Disney, då det finns en mindre mängd produktioner där Disney står för dubbningen utan att ha varit direkt inblandad i produktionen; framförallt på Disney+)

gstone

Det är jobbigt att inte vara säker på vem som spelar vem.

Men samdidigt kan ni nog anta att listan som Disenyfantasten gjord är relativet korrekt :)

Jag upskattar verkilgen att gjord detta,

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 oktober 2023 kl. 10:32:36Okej, då har jag gjort en kraftinsats och gått tillbaka och antecknat samtliga talande karaktärers röster i denna;

(skrev med samtliga medverkande och inblandade bara för helhetens skull)

>Burny Mattinson = Jan Modin

>Intern = Amy Deasismont

>Musse Pigg = Anders Öjebo

>Mimmi Pigg = Lizette Pålsson

>Kalle Anka = Andreas Nilsson

>Långben = Johan Lindqvist

>Snövit = Anna-Lotta Larsson

>Butter = Ole Ornered

>Pinocchio = Miller Morris

>Benjamin Syrsa = Jan Modin

>Stampe = ?

>Blomma = ?

>Herr Padda = Leif Andrée

>Askungen = Lizette Pålsson

>Prins Charming = ?

>Hattmakaren = Andreas Rothlin Svensson (osäker)

>Peter Pan = Anders Öjebo

>Trofast = Johan Jern

>Flora = Kajsa Ernst (antagligen)

>Magdalena = Lizette Pålsson

>Merlin = Calle Carlswärd

>Mowgli = ?

>Baloo = Johan Jern

>Kaa = ?

>Robin Hood = Joachim Bergström

>Lille John = Urban Wrethagen

>Nalle Puh = Olli Markenros

>Ior = Björn Andrésen

>Ariel = Mikaela Tidermark Nelson

>Blunder = ?

>Ursula = Charlotte Ardai Jennefors

>Joey = ?

>Belle = Sofia Källgren

>Odjuret = Tommy Körberg (arkivljud från när han sjunger Ser Du Stjärnan i Det Blå)

>Clocksworth = ?

>Gaston = Christopher Wollter

>Aladdin = Anton Olofsson Raeder (osäker)

>Anden = Dan Ekborg

>Jago = Anders Öjebo

>Timon = Anders Öjebo

>Scar = Johan Hedenberg

>Rafiki = Svante Thuresson (arkivljud)

>Pocahontas = ?

>Quasimodo = Joakim Jennefors

>Hades = Dan Ekborg

>Mulan = ?

>Kuzco = Figge Norling (arkivljud)

>Milo James Thatch = ?

>Carl = Morgan Alling

>Roffe = Fredde Granberg (arkivljud)

>Tiana = Yamineth Dyall

>Rapunzel = Dominique Pålsson Wiklund

>Röjar-Ralf = Magnus Roosmann

>Anna = Mimmi Sandén

>Elsa = Annika Herlitz

>Olof = Nassim Al Fakir

>Kristoffer = Sebastian Karlsson

>Baymax = Pierre Tafvelin

>Judy Hopps = Hilda Henze

>Nick Wilde = Jakob Stadell

>Flash = Erik Haag

>Vaiana = Wiktoria Johansson

>Maui = Ole Ornered

>Raya = Ellen Bergström

>Sisu = Laila Adéle

>Luisa Madrigal = Daniela Sörensen

>Antonio Madrigal = ?

>Asha = Marsha Songcome

>Övriga röster;
- Ruben Adolfsson
- Wilhelm Åkerlind
- Lars Arvidson
- Martin Åsander
- Sixten Haag Carlsson
- Emilia Feldt
- Gustav Heed
- Bjarne Heuser
- Jan Johansen
- Kristin Lidström
- Sebastian Rilton
- Laban Sterckx
- Marianne Wallin
- Vincent Werner

Regi & Sångregi: Bjarne Heuser

Översättning: Robert Cronholt

Sångtexter: S.S. Wilson, Ingela "Pling" Forsman, Martin Söderhjelm

Tekniker: Bjarne Heuser

Bokare: Lotte Knudsen

Produktionsledare: Jill Risberg

Inspelningsstudio: Iyuno-SDI Group, Solna i Stockholm, 2023

Mixstudio: Shepperton International

Kreativ ledning: Michael Rudolph

Svensk version producerad av: Disney Character Voices International, Inc.

Edit: Skulle du kunna ordna ljudklipp med Stampe, Blomma, Blunder, Joey, Pocahontas och Antonio också?

I övrigt hörde man klart och tydligt att Anna-Lotta Larsson lät markant äldre, vilket knappast var oväntat med tanke på hennes ålder, även Anders Öjebo låter äldre än i filmen, inte lika stor skillnad, men ändå märkbart, sen lät Olli Markenros lite annorlunda mot hans senaste gång som Nalle Puh för ungefär 25-26 år sedan (jag är inte säker på exakt när Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin dubbades, men VHS-filmen gavs iallafall ut april 1998, så det skulle kunna vara antingen tidigt 1998, sent 1997 eller en kombination av båda), vilket i stort sätt kan bero på att han numera är äldre mot vad han var förut, han fyller ju trots allt 62 i december, och jag tycker att han låter hesare i denna film jämfört med hans medverkande produktioner under 1990-talet, han har heller inte varit särskilt dubbnings-aktiv på senare år eftersom han som sagt bor i Malmö och de flesta dubbningar numera görs i Stockholm, undantaget är väl Hamm i Toy Story filmerna, och eftersom Toy Story 5 lär få en generöst tilltagen budget så gissar jag att Markenros sannolikt repriserar sin roll i den om inget oförutsett inträffar.

Eftersom Johan spelade Trofast i 2019-års nyinspelning och Johan Jern gjorde live-action Baloo i 2022-års Räddningspatrullen så skulle jag gissa att de - liksom fallen med Miller Morris som Pinocchio, Charlotte Ardai Jennefors som Ursula och Christopher Wollter som Gaston - antagligen är godkända av Disney att spela de karaktärerna i de sammanhang där de förekommer, inklusive de tecknade.

Skulle någon kunna hjälpa mig med vilka som gör Prins Charming, Kaa, Clocksworth, Pocahontas, Mulan och Milo James Thatch?

Värt att nämna att jag inte är särskilt duktig på att identifiera barnröster, iallafall inte i stor utsträckning, därför kan det för mig bli lite problem i fallen med Stampe, Blomma, Mowgli, Blunder, Joey och Antonio. (Hugo Bergström stod inte alls med, undrar om han hunnit komma i målbrottet?)
Tack för att du framstälde denna lista den är väldigt hjälpsam

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 23 oktober 2023 kl. 00:12:03Jag måste säga att detta var en underbar crossover, nästan som en ny version av Hos Musse. Dock så var det inga Pixar karaktärer med, de kanske är i en annan studio?... Denna påminner mig också om Toy Story då karaktärerna kommer till liv när människorna inte är i närheten... Men i hela fall, jag gillar verkligen hur alla karaktärerna har samma animation stil som de redan hade, vilket känns faithful (troget) till deras filmer. Och här så är väl alla filmerna med, till och med de underskattade och... De floppade... Men det är trevligt att de inte är bortglömda. :)

Jag älskade varje sekund av denna filmen... Eller kortfilmen, dock så är den lite längre än en vanlig kortfilm. Jag fnissade över en massa scener, också. ;D Blev också rörd...

Spoiler
...När Musse kollade på en tavla av själva Walt Disney, och även i slutet när alla karaktärerna sjunger "Ser du stjärnan i det blå" tillsammans.
[close]

Vi till och med hör Jan Modin sjunga som Benjamin Syrsa för första gången. :D Plus så är Asha med, innan hennes film är ute. Dock så är ju denna kortfilmen gjord för filmen, så...

Förresten, även om de som jobbar i studion har gått, borde inte i hela fall folk som går ute få syn på karaktärerna? ??? Jag menar, logiskt sett så borde väl folk gå ute så ofta, och de borde väl få syn på alla karaktärerna och även höra de sjunga?

Men i hela fall, jag tyckte att den var perfect-o! Wahoo! ;D 10/10! Nej, allvarligt. Det var väl mer av en födelsedagspresent till Disney, men det var en mycket bra en, tycker jag. Denna rekommenderas för både gamla och nya Disney fans. Helt fantastiskt. ;D
Ursäkta sent svar men Jan Modin sjöng även som Benjamin i VHS-filmen Benjamin Syrsas Jul som gavs ut hösten 1995 och bör ha dubbats ungefär samtidigt som Pinocchio, så detta var alltså inte första gången.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2023 kl. 12:50:56Ursäkta sent svar men Jan Modin sjöng även som Benjamin i VHS-filmen Benjamin Syrsas Jul som gavs ut hösten 1995 och bör ha dubbats ungefär samtidigt som Pinocchio, så detta var alltså inte första gången.
Nej, även där är det Bertil Engh men Jan Modin crediteras på Dubbningshemsidan.

https://archive.org/details/benjamin-syrsas-jul

gstone

Oskar

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2023 kl. 12:53:02Nej, även där är det Bertil Engh men Jan Modin crediteras på Dubbningshemsidan.

Jag har lyssnat noga det är Bertil engh som sjöng se du stjärna i det blå i vhs utgåva av from all of us to all of you och bodde Monica Forsberg kommer ihåg.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 november 2023 kl. 13:04:41He  ;D

Säkert ::)
Man måste vara ganska dålig på att känna igen röster om inte kan höra skillnad på Bertil Engh och Jan Modin.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2023 kl. 14:02:46Man måste vara ganska dålig på att känna igen röster om inte kan höra skillnad på Bertil Engh och Jan Modin.
Har inte sett den än.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 november 2023 kl. 12:53:02Nej, även där är det Bertil Engh men Jan Modin crediteras på Dubbningshemsidan.

Jaså...? Jag har bara skrivit av Disneys officiellt dokumenterade dubbcredits, men där kan säkert förekomma felaktigheter då listan såg ut lite skum ut - Disneys officiella credits påstår ju exempelvis att Benjamin Syrsas jul innehåller både Toy Tinkers och Pluto's Christmas Tree; hur det nu ens hade fungerat i praktiken då de ju delar samma intro... ???

Men när jag lyssnade på Benjamin Syrsas jul tyckte jag inte att Benjamin Syrsas sångröst lät som i Pinocchio, varför jag antog att uppgifterna stämde.

Disneyfantasten

Det var ett bra tag sedan jag senast såg den för att vara ärlig, så jag kan ha mints fel.

Jag brukar iallafall höra klar skillnad mellan Jan Modin och Bertil Engh så ser jag om den så borde det inte vara några problem för mig att höra.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 november 2023 kl. 02:28:51Jaså...? Jag har bara skrivit av Disneys officiellt dokumenterade dubbcredits, men där kan säkert förekomma felaktigheter då listan såg ut lite skum ut - Disneys officiella credits påstår ju exempelvis att Benjamin Syrsas jul innehåller både Toy Tinkers och Pluto's Christmas Tree; hur det nu ens hade fungerat i praktiken då de ju delar samma intro... ???

Men när jag lyssnade på Benjamin Syrsas jul tyckte jag inte att Benjamin Syrsas sångröst lät som i Pinocchio, varför jag antog att uppgifterna stämde.
Det är ju samma sak med Ariel i Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, där den officiella creditlistan felaktigt anger Heléne "Pocahontas" Lundström som Ariels sångröst medan det i själva verket endast stämmer i avsnittet When You Wish Upon A Starfish, medans i avsnittet Bottle så är det Liza Öhman och i övriga avsnitt där karaktären sjunger är det samma som talrösten d.v.s. Johanna Ljungberg.

gstone