Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det var en gång en filmstudio (Once Upon a Studio, 2023)

Startat av gstone, 12 juni 2023 kl. 00:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2023 kl. 18:13:51Ja, det vore uppskattat. Har du möjlighet är det förmodligen smartast att du filmar med mobilen under eftertexterna, då ju Disney Channel vanligtvis har dubbcredits via textremsor under eftertexterna - som gör att det kan gå ganska snabbt, och att man annars lär behöva ta 7 - 8 foton eller mer under kort tid.
(Vid kortfilmer är det inte helt ovanligt att varje textremsa med några namn bara visas i en sekund eller mindre)

Nu har jag i alla fall köpte Disney Channel så jag kan se kortfilmen ;D :D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2023 kl. 18:28:43Nu har jag i alla fall köpte Disney Channel så jag kan se kortfilmen ;D :D
Det var inte lätt.

Jag behövde köpa en helt ny tv box :D ;D ;)

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2023 kl. 18:29:45Det var inte lätt.

Jag behövde köpa en helt ny tv box :D ;D ;)
Den här kortfilmen verkar betyda mycket för dig om du går igenom allt trubbel bara för att se den.

gstone

Man kan ju försätta att den här kortfilmen kommer visas dubbade till svenska :D

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2023 kl. 18:55:13Den här kortfilmen verkar betyda mycket för dig om du går igenom allt trubbel bara för att se den.
Det kan du hoppa up och sätta dig på !!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D

TonyTonka

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2023 kl. 23:00:38Man kan ju försätta att den här kortfilmen kommer visas dubbade till svenska :D
Ja, vi bör kunna förutsätta att filmen har dubbats till åtminstone svenska, norska och danska - kanske även finska, men när det gäller Disney Channel är det inte lika givet (om filmen däremot hann dubbas medan den var tänkt att visas på bio, så är finskt tal betydligt mer troligt).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2023 kl. 08:39:59Ja, vi bör kunna förutsätta att filmen har dubbats till åtminstone svenska, norska och danska - kanske även finska, men när det gäller Disney Channel är det inte lika givet (om filmen däremot hann dubbas medan den var tänkt att visas på bio, så är finskt tal betydligt mer troligt).
Det viktiga för mej är i alla fall att den har en svensk dubbning  ;D ;D ;D ;)

Anders M Olsson

Kortfilmen Once Upon a Studio finns på Disney+ från och med idag.

Once Upon a Studio - Credits 1.jpg

Once Upon a Studio - Credits 2.jpg

Once Upon a Studio - Credits 3.jpg

Once Upon a Studio - Credits 4.jpg

Once Upon a Studio - Credits 5.jpg

Once Upon a Studio - Credits 6.jpg

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2023 kl. 09:45:10Kortfilmen Once Upon a Studio finns på Disney+ från och med idag.

Driver Disney med oss? Tre hela sidor med övriga röster men bara Musse och Mimmi som nämns vid namn...

Anders M Olsson

Norsk version:

Once Upon a Studio - Norsk 1.jpg

Once Upon a Studio - Norsk 2.jpg

Once Upon a Studio - Norsk 3.jpg

Once Upon a Studio - Norsk 4.jpg

Once Upon a Studio - Norsk 5.jpg

Once Upon a Studio - Norsk 6.jpg

Anders M Olsson

Dansk version:

Once Upon a Studio - Dansk 1.jpg

Once Upon a Studio - Dansk 2.jpg

Once Upon a Studio - Dansk 3.jpg

Once Upon a Studio - Dansk 4.jpg

Once Upon a Studio - Dansk 5.jpg

Once Upon a Studio - Dansk 6.jpg

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 16 oktober 2023 kl. 09:45:10Kortfilmen Once Upon a Studio finns på Disney+ från och med idag.

Jag kunde aldrig förvänta mig att de skulle få med arkivljud av Olli Markenros prestation som Nalle Puh eftersom han sedan 2000 inte längre är godkänd av Disney för den rollen, nog för att man i original återanvände Sterling Holloways dialog, men ändock... (inte för att det är något fel på Olli Markenros som skådespelare, men som just Nalle Puh passar han inte då han inte alls är särskilt lik varesig Sterling Holloway eller Jim Cummings och inte heller förmedlar röstkaraktären och låter väldigt ljus och gnällig och även spelar över hos den karaktären på flera ställen)

Undrar då vilka som är Kaa och Filurkatten... (som båda också har arkivljud från Sterling Holloway)

Jag har ännu inte sett kortfilmen, men kan ändå gissa;

- Dan Ekborg = Anden, troligtvis också Hades

- Nassim Al Fakir = Olof

- Hilda Henze = Judy Hopps

- Annika Herlitz = Elsa

- Jan Johansen = Dodger

- Wiktoria Johansson = Vaiana

- Jan Modin = Benjamin Syrsa

- Andreas Nilsson = Kalle Anka, Stitch

- Johan Lindqvist = Långben

- Mimmi Sandén = Anna

- Daniela Sörensen = Luisa Madrigal

- Jakob Stadell = Nick Wilde, troligtvis också Gus

- Magnus Roosmann = Röjar-Ralf

- Charlotte Ardai Jennefors = Ursula (hon gjorde den tecknade versionen i Musse Piggs Underbara Värld och gjorde även den karaktären i årets nyinspelning, så jag gissar väl att det innebär att hon är godkänd av Disney att spela Ursula i de sammanhang där karaktären medverkar)

- Laila Adéle = Sisu

- Sofia Källgren = Belle (det är det enda logiska jag kan komma på eftersom hon inte har dubbat särskilt mycket)

- Sebastian Karlsson = Kristoffer

- Dominique Pålsson Wiklund = Rapunzel

- Christopher Wollter = Gaston (då han gjorde rollen i 2017-års nyinspelning och även repriserade den rollen i Disney Princess Lego Quest)

- Olli Markenros = Nalle Puh (som sagt)

- Erik Haag = Flash

- Ole Ornered = Butter

- Morgan Alling = Baymax

- Yamineth Dyall = Tiana (eftersom hon gjorde den rollen i Disney Princess Lego Quest)

- Ellen Bergström = Raya

- Miller Morris = Pinocchio (han gör rollen i förra årets spelfilm)

- Calle Carlswärd = Merlin (han har gjort karaktären i en rad olika sammanhang genom åren)

- Joakim Jennefors = Quasimodo

- Bjarne Heuser = Abu

Sedan blir det svårare...

(undrar i synnerhet vilka karaktärer som Amy Deasismont och Leif Andrée spelar då inga Pixar-karaktärer är med i denna kortfilm och jag inte kan komma på några Walt Disney Animation Studios karaktärer som dessa personer spelar)

Men jag skulle gissa att Anders och Lizette även spelar karaktärer som de tidigare spelat i denna, t.ex. Jago, Timon, Askungen, ect.

Undrar förresten vilka Wilhelm Åkerlund, Lars Arvidson, Martin Åsander, Sixten Haag Carlsson, Emilia Feldt, Gustav Heed, Kristin Lidström, Sebastian Rilton, Laban Sterckx och Marianne Wallin är...

Personen som spelar Asha i denna kanske också spelar henne i filmen...

Disneyfantasten

Och just det, vilka spelar förresten Blomma, Plommonstoppsmannen, Trofast, Stampe, Ariel, Odjuret, Herr Padda, Antonio, Baloo, Nalle Puh (med Jim Cummings repliker), Peter Pan, Lille John, Flora, Prins Charming, Hans, Jim Hawkins, Rafiki, Måsart, Filurkatten, Scar, Maui, Clocksworth, Stromboli, Pocahontas, Blunder, Magdalena, Jack, Ior, Bernard, Röjar-Ralf, Mowgli, Joey, Mulan, Vanilja Von Sockertopp, Kuzco, Snövit, Hattmakaren, Roffe, Aladdin, Carl (ur Familjen Robinson), Robin Hood, Louis och Joakim Von Anka i denna kortfilm...?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 oktober 2023 kl. 09:55:11Driver Disney med oss? Tre hela sidor med övriga röster men bara Musse och Mimmi som nämns vid namn...
Jag håller med - nog sjutton borde de väl ändå ha kunnat skriva ut några fler rollfigurer än bara Musse och Mimmi...?!