Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den sköna och odjuret (Die Schöne und das Tier, 1976)

Startat av Erika, 2 oktober 2023 kl. 13:43:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:25Men det verkar vara en sammanblandning av uppgifter. Jag hittar inget som tyder på att DEFA skulle ha gjort ännu en filmatisering av samma saga så sent som 1991.
Fanns DEFA ens kvar 1991...? Det var ju trots allt ett östtyskt filmbolag, och Berlinmuren föll ju som bekant 1989... ???

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 november 2023 kl. 13:07:39Fanns DEFA ens kvar 1991...? Det var ju trots allt ett östtyskt filmbolag, och Berlinmuren föll ju som bekant 1989... ???
Ja, DEFA fanns kvar ett par tre år efter murens fall, fram till 1992.

Att muren föll behövde ju inte automatiskt betyda att alla östtyska företag och institutioner omedelbart upplöstes i tomma intet...

Erika

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 10 november 2023 kl. 10:02:52Vi har tur! Jag har kollat, och jag har kortfilmen inspelad från SVT med svensk dubbning. :)

Bildkvalitén är emellertid inte jättebra, som en kan förvänta sig av så här gamla inspelningar, så vore bra att synka om till bättre bild. Har filmen släppts på DVD i något land, eller finns det på någon streamingtjänst, tysk Play-tjänst eller annat med bra kvalité?
Är det verkligen sant? Guld! :)

Nu verkar det som kortfilmen finns med som bonusmaterial på blu-ray-utgåvan av Schneewittchen (1961), se Anders M Olssons inlägg.

Annars har jag den nedladdad, men misstänker kvalitén är inte tillräckligt bra. Laddade ner den från Veoh 2011.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:25Men det verkar vara en sammanblandning av uppgifter. Jag hittar inget som tyder på att DEFA skulle ha gjort ännu en filmatisering av samma saga så sent som 1991.
Det närmaste är en filmatisering från tidigt 80-tal, men den är en spelfilm och mycket längre än 25 min. Kan heller inte hitta Otto Sacher har gjort någon filmatisering av Skönheten och odjuret överhuvudtaget.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:25
https://fernsehjuwelen.de/34202/schneewittchen-filmjuwelen/defa-maerchen?number=6423500
står det om samma utgåva:
- DEFA-Trickfilm: Die Schöne und das Tier (R: Katja Georgi, 1976, ca. 25 Min.)

Det stämmer bättre!
Tummen upp!

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:25Mycket tyder på att filmen ska finnas som bonusmaterial på den här Blu-rayutgåvan:
https://www.amazon.se/dp/B0CBW8QPNS/

Om man studerar baksidestexten står det under EXTRAS:
* DEFA-Trickfilm "Die Schöne und das Tier" (Regie: Otto Sacher, 1991) (ca. 24½ Min.)

Men det verkar vara en sammanblandning av uppgifter. Jag hittar inget som tyder på att DEFA skulle ha gjort ännu en filmatisering av samma saga så sent som 1991.

https://fernsehjuwelen.de/34202/schneewittchen-filmjuwelen/defa-maerchen?number=6423500

Det stämmer bättre!
1991 är ju samma år som Disneys version kan det vara så att dockfilmen har släppt på nytt maskerad som en ny film på 90-talet för att konkurrera med Disney versionen?

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 november 2023 kl. 16:16:451991 är ju samma år som Disneys version kan det vara så att dockfilmen har släppt på nytt maskerad som en ny film på 90-talet för att konkurrera med Disney versionen?
Även om så skulle vara fallet är det ändå inte Otto Sacher som har regisserat filmen.

Nej, jag tror det handlar om en ren sammanblandning. Enligt en annan källa ska det ingå två kortfilmer som bonusmaterial på Blu-ray- och DVD-utgåvorna av Schneewittchen:

- DEFA-Trickfilm: Der Wolf und die sieben Geißlein (R: Otto Sacher, 1990-91, ca. 10 Min.)

Den felaktiga informationen ser ut att vara en sammanblandning av de två.

Plocka upp nedanstående video på YouTube och läs den tillhörande informationstexten:
https://youtu.be/rj1KdiKp680?feature=shared

Ovanliga dubbningar

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2023 kl. 13:00:25Mycket tyder på att filmen ska finnas som bonusmaterial på den här Blu-rayutgåvan:

Om man studerar baksidestexten står det under EXTRAS:
* DEFA-Trickfilm "Die Schöne und das Tier" (Regie: Otto Sacher, 1991) (ca. 24½ Min.)

Men det verkar vara en sammanblandning av uppgifter. Jag hittar inget som tyder på att DEFA skulle ha gjort ännu en filmatisering av samma saga så sent som 1991.

Det stämmer bättre!
Tack för tipset. Jag har beställt Blu-Ray-utgåvan från Amazon nu, så får vi hålla tummarna att det stämmer. Jag återkommer med besked när jag fått varan. :)

Ovanliga dubbningar

Ursäkta sent besked, då jag glömt bort att kolla upp detta. Nu har jag kollat mitt Blu-Ray-ex, och du har helt rätt - den innehåller den rätta kortfilmen från 1976. :)

Även huvudfilmen Schneewittchen verkar för övrigt intressant, men dessvärre är min tyska något ringrostig och Blu-Ray-utgåvan innehåller inga andra textspår än tyska. :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 november 2023 kl. 17:37:50Nej, jag tror det handlar om en ren sammanblandning. Enligt en annan källa ska det ingå två kortfilmer som bonusmaterial på Blu-ray- och DVD-utgåvorna av Schneewittchen:

- DEFA-Trickfilm: Der Wolf und die sieben Geißlein (R: Otto Sacher, 1990-91, ca. 10 Min.)

Den felaktiga informationen ser ut att vara en sammanblandning av de två.
Det stämmer däremot inte. Åtminstone mitt ex innehåller inte Der Wolf und die Sieben Geißlein, utan bara Die Schöne und das Tier och en bunt med trailers som bonusmaterial - plus ett häfte med skriftlig information.

TBT_STR_QR

Även Don Bluth skulle producera en tolkning av Skönheten och Odjuret under 1960-talet, men produktionen stoppades i och med An American Tail and Land Before Time. När Bluth fick höra att även Disney tänkte göra en tolkning under 1980-talet, så lämnade han projektet helt.

Nedan är några bilder av Bluths ej producerade film, som är från 1984.

Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Steffan Rudvall

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  8 april 2024 kl. 06:22:29Även Don Bluth skulle producera en tolkning av Skönheten och Odjuret under 1960-talet, men produktionen stoppades i och med An American Tail and Land Before Time. När Bluth fick höra att även Disney tänkte göra en tolkning under 1980-talet, så lämnade han projektet helt.

Nedan är några bilder av Bluths ej producerade film, som är från 1964.

1984 om man får vara petig.

MOA

Citat från: TBT_STR_QR skrivet  8 april 2024 kl. 06:22:29Även Don Bluth skulle producera en tolkning av Skönheten och Odjuret under 1960-talet, men produktionen stoppades i och med An American Tail and Land Before Time. När Bluth fick höra att även Disney tänkte göra en tolkning under 1980-talet, så lämnade han projektet helt.

Nedan är några bilder av Bluths ej producerade film, som är från 1984.

Skönheten påminner lite om Tummelisa, anledning till att den filmen blev av