Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

The Day the Earth Blew Up: A Looney Tunes Movie

Startat av Steffan Rudvall, 1 december 2023 kl. 21:24:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Lennartsson skrivet 28 oktober 2024 kl. 15:36:26Jag tror inte den kommer till Sverige för den distribueras inte av Warner Brothers utan de sålde rättigheterna till något litet lokalbolag i USA
Varför är du så pessimistisk !? >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:47:23Varför är du så pessimistisk !? >:(
Antagligen för att den distributören inte finns i Sverige kanske inte ens i Europa...

Oskar

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:47:23Varför är du så pessimistisk !? >:(
vi i Sverige är det osäkert om den filmen kommer till Sverige om det är huvudtaget kommer till Sverige och det beror på om max eller någon annan streamingtjänst har pengar till filmen eller inte. det är lågkonjunktur nu.

gstone

Citat från: Oskar skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:57:52vi i Sverige är det osäkert om den filmen kommer till Sverige om det är huvudtaget kommer till Sverige och det beror på om max eller någon annan streamingtjänst har pengar till filmen eller inte. det är lågkonjunktur nu.
Sluta

Oskar

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2024 kl. 17:33:13Sluta
jag kan inte avgöra om den film rättigheter. du kan skriva till streamingtjänster kundtjänst om filmen som önskemål. det är upp till filmbolag vad gör med film rättigheter.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 oktober 2024 kl. 17:33:13Sluta
Varken @Oskar eller någon annan har sagt att de inte vill att filmen ska komma hit - bara att det förefaller osannolikt när den inte distribueras av något stort multinationellt företag.

Jag delar den bedömningen, då filmen verkar distribueras av Ketchup Entertainment - inget företag jag känner till, så jag tror inte att de finns i Europa överhuvudtaget. När jag tittar på Wikipedias lista över filmer från Ketchup Entertainment är det nog inte många av dem (om ens någon...?) som har släppts i Sverige, åtminstone vad jag kommer ihåg på rak arm.

Så tolka allas våra gissningar som du vill, men missta det inte för någon slags förhoppning - för självklart hoppas jag att filmen kommer hit. :)

Citat från: BPS skrivet 28 oktober 2024 kl. 16:51:28Antagligen för att den distributören inte finns i Sverige kanske inte ens i Europa...
Distributörens webbsida nämner inte ett ord om Europa, eller någonting annat än Nordamerika; och den enda adressen som anges på webbsidan är i North Hollywood i Kalifornien - så jag tror inte att Ketchup Entertainment har någon verksamhet i Europa, utan gissningsvis bara USA och möjligtvis även Kanada.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 oktober 2024 kl. 21:38:11Varken @Oskar eller någon annan har sagt att de inte vill att filmen ska komma hit - bara att det förefaller osannolikt när den inte distribueras av något stort multinationellt företag.

Jag delar den bedömningen, då filmen verkar distribueras av Ketchup Entertainment - inget företag jag känner till, så jag tror inte att de finns i Europa överhuvudtaget. När jag tittar på Wikipedias lista över filmer från Ketchup Entertainment är det nog inte många av dem (om ens någon...?) som har släppts i Sverige, åtminstone vad jag kommer ihåg på rak arm.

Så tolka allas våra gissningar som du vill, men missta det inte för någon slags förhoppning - för självklart hoppas jag att filmen kommer hit. :)
Distributörens webbsida nämner inte ett ord om Europa, eller någonting annat än Nordamerika; och den enda adressen som anges på webbsidan är i North Hollywood i Kalifornien - så jag tror inte att Ketchup Entertainment har någon verksamhet i Europa, utan gissningsvis bara USA och möjligtvis även Kanada.
I Europa verkar den distribueras via lokala filmbolag så det skulle väl vara möjligt att typ SF Studios väljer att plocka upp den men det är ju inte så troligt.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 28 oktober 2024 kl. 22:07:17I Europa verkar den distribueras via lokala filmbolag så det skulle väl vara möjligt att typ SF Studios väljer att plocka upp den men det är ju inte så troligt.
SF Studios är förstås tänkbart, och att Lucky Dogs, Scanbox eller Noble Entertainment väljer att köpa in den är väl heller inte omöjligt. Det är väl de fyra svenska distributörer som brukar köpa in produktioner från independentstudior, eller har jag glömt bort någon...?
(Disney, Warner Bros. och UIP köper väl i stort sett inte in något unikt för vissa länder, med undantag för någon enstaka svensk film, utan främst sådant som deras respektive företag distribuerar internationellt)

Hur sannolikt det är låter jag vara osagt, och det är väl just att det är välkända karaktärer i och med Looney Tunes som ökar sannolikheten - gissningsvis lättare att locka folk till sådant än okända filmer med nya karaktärer.

Men min gissning är att inget företag kommer våga "köpa grisen i säcken", utan att alla kommer vilja avvakta tills filmen har haft premiär i USA så att de ser hur publiksiffrorna ser ut där. Går filmen bra i USA ökar ju chansen avsevärt att någon distributör vågar satsa på den i Norden, och om filmen inte lockar så många biobesökare i USA minskar chansen kraftigt. Med tanke på att den inte ska ha premiär förrän i februari nästa år i USA lär det alltså dröja innan vi vet något om den nordiska marknaden...

BPS

Den har tydligen haft premiär i Norden men på Island av alla länder dessutom dubbad till isländska vilket vill inte är så vanligt att man dubbar en film till isländska men inte till de andra fyra nordiska språken.

https://kvikmyndir.is/mynd/?id=17324

Steffan Rudvall

Citat från: BPS skrivet 14 februari 2025 kl. 19:10:34Den har tydligen haft premiär i Norden men på Island av alla länder dessutom dubbad till isländska vilket vill inte är så vanligt att man dubbar en film till isländska men inte till de andra fyra nordiska språken.

https://kvikmyndir.is/mynd/?id=17324
Man undrar ju vem det är som distribuerar för Ketchup Entertainment verkar ju inte finnas någonstans i Europa...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2025 kl. 19:14:16Man undrar ju vem det är som distribuerar för Ketchup Entertainment verkar ju inte finnas någonstans i Europa...
Låter som ett oseriöst företag, nästan som Tryggsam

gstone

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2025 kl. 19:14:16Man undrar ju vem det är som distribuerar för Ketchup Entertainment verkar ju inte finnas någonstans i Europa...
är looney tunes fanbaset stort nog i sverige ?

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 oktober 2024 kl. 00:26:25SF Studios är förstås tänkbart, och att Lucky Dogs, Scanbox eller Noble Entertainment väljer att köpa in den är väl heller inte omöjligt. Det är väl de fyra svenska distributörer som brukar köpa in produktioner från independentstudior, eller har jag glömt bort någon...?
Även Nordisk Film (Danmark) för hela Skandinavien/Norden.
- what.

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 mars 2025 kl. 21:03:14Ja, det är väldigt tråkigt att inte The Day the Earth Blew Up fått premiär i Sverige - vid det här laget kan vi väl anta att den inte lär gå upp på bio, så vi får hoppas att någon distributör plockar upp den för streaming eller VoD...

Såvitt jag kan se verkar väl Island fortfarande vara det enda landet i Norden där den får biopremiär...?
Jag har kollat nfkino.no och nfbio.dk samt finnkino.fi och det finns inte ett spår av filmen.