Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vaiana 2

Startat av E, 7 februari 2024 kl. 22:18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Sen igår den 28 januari finns Vaiana 2 som digital köp- och hyrfilm på Viaplay, Amazon Prime Video, Blockbuster, Rakuten och SF Anytime.

Priset är häpnadsväckande: Som hyrfilm kostar den 199-209 kronor och som köpfilm 249-279 kronor. Det är mycket dyrare än vad den (troligen) kommer att kosta på Blu-ray. (Gissningsvis kommer den att kosta 179 kronor på Blu-ray, men knappast över 199 kronor.)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2025 kl. 21:01:14Sen igår den 28 januari finns Vaiana 2 som digital köp- och hyrfilm på Viaplay, Amazon Prime Video, Blockbuster, Rakuten och SF Anytime.

Priset är häpnadsväckande: Som hyrfilm kostar den 199-209 kronor och som köpfilm 249-279 kronor. Det är mycket dyrare än vad den (troligen) kommer att kosta på Blu-ray. (Gissningsvis kommer den att kosta 179 kronor på Blu-ray, men knappast över 199 kronor.)
Ja, jag förstår verkligen inte varför filmbolag fortfarande håller på med sådana här idéer med hiskeliga priser...

Det där är ju som del av "Biofilm hemma", och alla sådana filmer är svindyra bortom all rim och reson. Det konceptet kunde man väl kanske köpa under pandemin när de flesta biografer var stängda, och de flesta inte vågade gå till de fåtal biografer som faktiskt var öppna - men då var ju hela vitsen att filmerna släpptes digitalt samma dag som filmen hade biopremiär.

Nu när pandemin är över, alla biografer har öppet som vanligt och filmen dessutom hade biopremiär för en och en halv månad sedan, så kan man ju tycka att det där konceptet har tjänat sitt syfte och inte längre tillför någonting... :(

Relativt snart borde väl filmen släppas "som vanligt" som digital hyr- och köpfilm till mer realistiska priser, men det kanske dröjer nån månad till...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 21:10:16Ja, jag förstår verkligen inte varför filmbolag fortfarande håller på med sådana här idéer med hiskeliga priser...
Jag har väntat i ett par månader på att Fly Me to the Moon skulle gå ner i pris på Prime Video. Den kostar 169 kronor som digital köpfilm och finns inte som hyrfilm. Det tycker jag är alldeles för dyrt. Om man hade fått en Blu-rayskiva för det priset hade jag köpt den utan att blinka, men tyvärr finns den vad jag vet inte utgiven på fysiska format någonstans i världen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 januari 2025 kl. 21:46:00Jag har väntat i ett par månader på att Fly Me to the Moon skulle gå ner i pris på Prime Video. Den kostar 169 kronor som digital köpfilm och finns inte som hyrfilm. Det tycker jag är alldeles för dyrt. Om man hade fått en Blu-rayskiva för det priset hade jag köpt den utan att blinka, men tyvärr finns den vad jag vet inte utgiven på fysiska format någonstans i världen.
Fly Me to the Moon har faktiskt släppts på Apple TV+ via abonnemangsbaserad streaming, om du har abonnemang där. Förvisso inte jämförbart med köpfilmer, men man har åtminstone möjlighet att se filmen.

Annars tycker jag precis som du att 169 kr är i saftigaste laget för en digital köpfilm. Det har hänt att jag har slagit till på det priset i undantagsfall, som i alla fall inte är helt bortom rim och reson på samma sätt som Vaiana 2, men jag tycker egentligen inte att digitala köpfilmer är värt så mycket pengar och vill helst undvika det. Rimligtvis borde väl priset gå ner snart och/eller att den släpps som hyrfilm.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2025 kl. 01:08:20Fly Me to the Moon har faktiskt släppts på Apple TV+ via abonnemangsbaserad streaming, om du har abonnemang där. Förvisso inte jämförbart med köpfilmer, men man har åtminstone möjlighet att se filmen.
Jo, jag vet. Problemet med Apple TV+ är att det inte går att ladda ner i mer än SD-upplösning, i alla fall inte med metoder som jag har tillgång till. För att se filmen i HD måste jag i så fall titta on-line och använda utrustning som stödjer hårdvarukryptering, t.ex. Apple TV eller Chromecast.

Men jag kan vänta, för jag har sett filmen. Jag önskar mig bara ett eget exemplar som jag kan titta på när jag vill, oberoende av abonnemang. Blu-ray hade såklart varit det bästa, men digital köpfilm duger i nödfall om priset är rimligt och den går att ladda ner.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 januari 2025 kl. 05:57:10Men jag kan vänta, för jag har sett filmen. Jag önskar mig bara ett eget exemplar som jag kan titta på när jag vill, oberoende av abonnemang. Blu-ray hade såklart varit det bästa, men digital köpfilm duger i nödfall om priset är rimligt och den går att ladda ner.
Jag har inte själv sett filmen än, då det var så mycket på bio just då så att jag valde bort den; men den har stått på min "att se"-lista sen dess... Men jag håller helt med dig att Blu-Ray alltid är det bästa, men att digital köpfilm duger om priset är rimligt. Och nuförtiden är det ju tyvärr ganska vanligt att filmer inte släpps fysiskt.

Men som sagt, det måste gå att ladda hem på något sätt, då man med digitala köpfilmer aldrig kan vara säker på att man faktiskt får behålla filmer man lagligt köpt...

Disneyfantasten

Enligt Ginza kommer filmen att släppas på DVD & Bluray den 17 mars, enligt samma sida kommer DVD-utgåvan även att innehålla både engelska, svenska och finska ljudspår och text, medans Bluray-utgåvan kommer att innehålla alla dessa tre språk på både ljud och text, likaså också norska och danska.  :)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2025 kl. 21:10:16Det där är ju som del av "Biofilm hemma", och alla sådana filmer är svindyra bortom all rim och reson. Det konceptet kunde man väl kanske köpa under pandemin när de flesta biografer var stängda, och de flesta inte vågade gå till de fåtal biografer som faktiskt var öppna - men då var ju hela vitsen att filmerna släpptes digitalt samma dag som filmen hade biopremiär.
Det där med "Biofilm hemma" är väl en beteckning som bara SF Anytime (och Blockbuster) har? Övriga tjänster har ingen speciell flaggning, utan bara de hutlösa priserna.

På Prime Video står det visserligen NEW MOVIE, men det gör det även på andra nya filmer som ingår utan extra kostnad i det vanliga abonnemanget.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 februari 2025 kl. 12:20:45Det där med "Biofilm hemma" är väl en beteckning som bara SF Anytime (och Blockbuster) har? Övriga tjänster har ingen speciell flaggning, utan bara de hutlösa priserna.

På Prime Video står det visserligen NEW MOVIE, men det gör det även på andra nya filmer som ingår utan extra kostnad i det vanliga abonnemanget.
Mycket möjligt, men jag brukar mest hyra och köpa filmer på SF Anytime; just för att det är möjligt att ladda hem filmerna via publikt tillgängliga metoder utan kommersiella program.

Hursomhelst bör vi kunna förutsätta att Vaiana 2 någon gång innan DVD/Blu-Ray-releasen kommer få normala priser på digitala hyr- och köpfilmer. Det skulle heller inte förvåna mig om filmen släpps på Disney+ innan DVD/Blu-Ray-utgåvorna kommer ut i handeln; Disney har ju trots allt gjort så med många filmer på senare tid...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2025 kl. 13:28:08Mycket möjligt, men jag brukar mest hyra och köpa filmer på SF Anytime; just för att det är möjligt att ladda hem filmerna via publikt tillgängliga metoder utan kommersiella program.

Hursomhelst bör vi kunna förutsätta att Vaiana 2 någon gång innan DVD/Blu-Ray-releasen kommer få normala priser på digitala hyr- och köpfilmer. Det skulle heller inte förvåna mig om filmen släpps på Disney+ innan DVD/Blu-Ray-utgåvorna kommer ut i handeln; Disney har ju trots allt gjort så med många filmer på senare tid...
Jag förstår hur du tänker. Själv brukar jag föredra Prime Video för digital köp- och hyrfilm eftersom de vanligtvis håller en något högre kvalité än andra tjänster. Eftersom jag sen några år tillbaka har licens på StreamFab är nerladdning inget problem.

Jag ser nu att Vaiana 2 ligger etta på SF Anytimes köptopp och trea på deras hyrtopp, trots ockerpriserna. Det är helt otroligt att många tydligen hoppar på det med såna priser.

Det känns som helt uteslutet att jag skulle ge 279 kronor för en digital köpfilm (läs "hyra på obestämd tid"), när man kommer att kunna köpa samma film på Blu-ray om en dryg månad för 179 kronor, och dessutom streama den utan extra kostnad med ett abonnemang som jag redan har betalt för.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2025 kl. 13:28:08Hursomhelst bör vi kunna förutsätta att Vaiana 2 någon gång innan DVD/Blu-Ray-releasen kommer få normala priser på digitala hyr- och köpfilmer. Det skulle heller inte förvåna mig om filmen släpps på Disney+ innan DVD/Blu-Ray-utgåvorna kommer ut i handeln; Disney har ju trots allt gjort så med många filmer på senare tid...
Jag ser nu att Vaiana 2 har fått sänkta köppriser på de digitala tjänsterna och går inte längre att hyra.

På Prime Video kostar den nu 169 kronor. Det är fortfarande i dyraste laget, speciellt som den även har fått ett releasedatum på Disney+, den 12 mars. Då kommer den att gå att se utan extra kostnad för oss som abonnerar.

Och den 17:e kan man köpa den på DVD och Blu-ray. Om man ska köpa den känns det som mycket bättre att vänta och lägga pengarna på en fysisk utgåva.

Disneyfantasten

Idag är dagen så filmen släpps på DVD & Bluray, hur ser numreringen ut?

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2025 kl. 06:47:02Idag är dagen så filmen släpps på DVD & Bluray, hur ser numreringen ut?
Den har klassikernummer 60 men tyvärr går den inte ihop med folks samlingar eftersom att själva märket inte är placerat på samma plats.

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 17 mars 2025 kl. 07:51:54Den har klassikernummer 60 men tyvärr går den inte ihop med folks samlingar eftersom att själva märket inte är placerat på samma plats.

Jag tycker det ser ut att vara på ryggen som vanligt...

Problemet är snarare att Disney klantate till alltsammans från allra första början, först att de uteslöt Dinosaurier för att den var datoranimerad, och sen att de uteslöt Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen för att den fick dålig marknadsföring, sedan återigen med Frost 2 och Raya och Den Sista Draken.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2025 kl. 09:38:17Jag tycker det ser ut att vara på ryggen som vanligt...

Problemet är snarare att Disney klantate till alltsammans från allra första början, först att de uteslöt Dinosaurier för att den var datoranimerad, och sen att de uteslöt Nalle Puhs Film Nya Äventyr i Sjumilaskogen för att den fick dålig marknadsföring, sedan återigen med Frost 2 och Raya och Den Sista Draken.
Ja, det är på ryggen men högre upp så att de inte passar med tidigare filmer i samlingen.