Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vaiana 2

Startat av E, 7 februari 2024 kl. 22:18:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: MOA skrivet 29 november 2024 kl. 21:33:10Dubbningsdebut för Ebba Krüger?
I alla fall biofilm, hon går i sin farfar och pappas fotspår...

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 29 november 2024 kl. 21:35:54I alla fall biofilm, hon går i sin farfar och pappas fotspår...
Vem är Lucas fader nu igen? Måste ha glömt det...

BPS

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet 29 november 2024 kl. 21:39:10Dick Eriksson
Är det han som är Lucas Krügers pappa? Det hade jag ingen aning om alls...

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2024 kl. 21:40:41Är det han som är Lucas Krügers pappa? Det hade jag ingen aning om alls...
Lucas och Amanda har sin mammas efternamn så det är väl inte så lätt att lista ut... 

gstone

Här är en lista över all rösterna i filmen 

Källa Daniel Sjöberg 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: BPS skrivet 29 november 2024 kl. 21:42:11Lucas och Amanda har sin mammas efternamn så det är väl inte så lätt att lista ut...
Mycket mer unikt än Eriksson & nu vet jag att Dick har barnbarn

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2024 kl. 21:40:41Är det han som är Lucas Krügers pappa? Det hade jag ingen aning om alls...
Jag blev också paff nät jag lärde mig detta

mammam är ju hon från Babe

gstone

Gjord en hel tråd om den ojämna makt balansen som kan uppstå om em röstskådespelere gifter sig med en " synlig skådespelare " då talade jag och Dick och Lucas mamma ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 november 2024 kl. 17:21:33Fattas bara överiga röster och studio credits då
Det kan mycket väl fattas en till skärmbild med rollista, och förmodligen en eller flera skärmbilder med sångcredits. Men eftersom Vaiana står med är det där utan tvekan den första skärmbilden av dubbcreditsen.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 november 2024 kl. 21:16:42Tack för hjälpen, det var visserligen inte hela men bättre än inget iallafall, jag kommer att få se resten av listan när jag ser filmen imorgon, dessutom så kommer @Daniel Hofverberg  att publicera rollistan på hemsidan inom den närmsta tiden.
Jag måste få tag i dubbcreditsen för att kunna publicera dem - så antingen jag själv eller någon annan måste lyckas fotografera av alla dubbcredits innan det kan bli av. :)

Det ser ganska fullt ut på söndag (och smockfullt på föreställningarna under lördagen), så jag har inte bestämt mig än om jag ska se filmen på söndag eller vänta till nästa helg.

Det finns ju fler intressanta biofilmer just nu också - exempelvis har Lettlands Oscarsbidrag Flow - Katten som slutade vara rädd för vatten nyligen börjat gå i Skellefteå, efter att ha gått i några veckor i andra städer; den verkar också lockande och har överlag fått betydligt bättre kritik än Vaiana 2...

MB

Lokaltidningen i Borås intervjuade Wiktoria i samband med Vaiana 2. 

Under fredagen är det svensk premiär för "Vaiana 2", Disneys nya animerade storfilm som väntas locka barnfamiljer till biograferna.
Första filmen om den äventyrliga tjejen Vaiana hade svensk premiär i februari 2017. I den var det artisten Wiktoria Johansson, 28, från Borås som lånade ut tal- och sångröst till Vaiana, filmens hjältinna och huvudperson. Följaktligen är det Wiktoria som hörs även i uppföljaren.

– Jag var inte sen att tacka ja. Efter första filmen om Vaiana fick jag mersmak för att dubba animerad film, så det har hunnit bli några stycken, säger hon och fortsätter:
– Det är framför allt väldigt roligt. Jag får förstås göra mig till en hel del, men samtidigt är det en fördel att få vara lite barnslig och ha roligt på jobbet, säger hon.
Men det finns också en del utmaningar.
– Jag har fått fila på min dialekt för att låta mer rikssvensk, eller snarare som någon slags stockholmska, men det tar jag igen när jag kommer hem till släkt och vänner i Borås, säger hon med ett skratt.

Vaiana är en äventyrlig tonåring som lever i Polynesiens övärld. Även i uppföljaren ger hon sig ut på dramatiska strapatser på havet med syfte att rädda sitt folk och, förstås, för att slutligen hitta sin identitet.
– Vi har båda två blivit lite äldre sedan första filmen. För mig är Vaiana glad, sprallig och inte minst envis. Hon vet vad hon vill och bryr sig mycket om sina närmaste. Min mamma säger att hon är lik mig.
I USA har filmen redan slagit biljettrekord och blivit årets mest sedda animerade film. Där har dock filmen och huvudpersonen ett annat namn – Moana. Ett bråk om rättigheter gjorde att filmen fick byta titel inför lanseringen i Europa.

– Det är klart att det där kan bli lite dubbelt, men för mig och min roll har det hela tiden handlat om Vaiana, säger Wiktoria Johansson.
Inspelningarna gjorde hon under september och oktober men har ännu inte sett hela filmen.
– Jag vill göra det tillsammans med min syster – och hoppas att får göra det snart.

MOA

Citat från: MB skrivet 30 november 2024 kl. 16:25:42Lokaltidningen i Borås intervjuade Wiktoria i samband med Vaiana 2.

Under fredagen är det svensk premiär för "Vaiana 2", Disneys nya animerade storfilm som väntas locka barnfamiljer till biograferna.
Första filmen om den äventyrliga tjejen Vaiana hade svensk premiär i februari 2017. I den var det artisten Wiktoria Johansson, 28, från Borås som lånade ut tal- och sångröst till Vaiana, filmens hjältinna och huvudperson. Följaktligen är det Wiktoria som hörs även i uppföljaren.

– Jag var inte sen att tacka ja. Efter första filmen om Vaiana fick jag mersmak för att dubba animerad film, så det har hunnit bli några stycken, säger hon och fortsätter:
– Det är framför allt väldigt roligt. Jag får förstås göra mig till en hel del, men samtidigt är det en fördel att få vara lite barnslig och ha roligt på jobbet, säger hon.
Men det finns också en del utmaningar.
– Jag har fått fila på min dialekt för att låta mer rikssvensk, eller snarare som någon slags stockholmska, men det tar jag igen när jag kommer hem till släkt och vänner i Borås, säger hon med ett skratt.

Vaiana är en äventyrlig tonåring som lever i Polynesiens övärld. Även i uppföljaren ger hon sig ut på dramatiska strapatser på havet med syfte att rädda sitt folk och, förstås, för att slutligen hitta sin identitet.
– Vi har båda två blivit lite äldre sedan första filmen. För mig är Vaiana glad, sprallig och inte minst envis. Hon vet vad hon vill och bryr sig mycket om sina närmaste. Min mamma säger att hon är lik mig.
I USA har filmen redan slagit biljettrekord och blivit årets mest sedda animerade film. Där har dock filmen och huvudpersonen ett annat namn – Moana. Ett bråk om rättigheter gjorde att filmen fick byta titel inför lanseringen i Europa.

– Det är klart att det där kan bli lite dubbelt, men för mig och min roll har det hela tiden handlat om Vaiana, säger Wiktoria Johansson.
Inspelningarna gjorde hon under september och oktober men har ännu inte sett hela filmen.
– Jag vill göra det tillsammans med min syster – och hoppas att får göra det snart.
Tänk om Wiktorias syrra spelat Vaianas syrra men hon är antagligen för gammal för det

Disneyfantasten

Såg filmen idag, och jag tycker att den överlag var bra faktiskt, mycket bättre än vad filmkritikerna och även månglarnas beskrivit den faktiskt, även om jag fortfarande tycker att första filmen är snäppet vassare, och den svenska dubbningen var även den mycket bra.

(det förefaller som att jag nästan till allra största delen är ett säkert kort när det kommer till storfilmer gjorda av Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios, då jag ger majoriteten av deras storfilmer höga betyg)

Daniel Hofverberg

Då det är så mycket folk bokat imorgon har jag bestämt mig för att avvakta med Vaiana 2 till nästa helg, och istället se Flow - Katten som slutade vara rädd för vatten imorgon. De flesta bra platser var upptagna, och dessutom tycker jag det är jobbigt med långa köer till popcorn och liknande när det är så mycket bokat...

Så jag får lov att avvakta tills nästa helg med mitt utlåtande, men att filmen inte kommer nå upp till samma höga klass som den första filmen är knappast någon alltför vågad gissning.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2024 kl. 02:49:47Då det är så mycket folk bokat imorgon har jag bestämt mig för att avvakta med Vaiana 2 till nästa helg, och istället se Flow - Katten som slutade vara rädd för vatten imorgon. De flesta bra platser var upptagna, och dessutom tycker jag det är jobbigt med långa köer till popcorn och liknande när det är så mycket bokat...

Så jag får lov att avvakta tills nästa helg med mitt utlåtande, men att filmen inte kommer nå upp till samma höga klass som den första filmen är knappast någon alltför vågad gissning.
Jag ska se Vaiana 2 idag