Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Twas the Night Before Christmas(1974)

Startat av gstone, 18 februari 2024 kl. 14:52:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Jag har för mig att det finns en svensk dubbning av den tv special, stämmer det ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

1992 års film med samma titel vet jag har dubbats till svenska för VHS (under den svenska titeln Julenatt), men 1974 års 'Twas the Night Before Christmas har jag inget minne av att ha sett en svensk dubbning av.

I vilket sammanhang ska den i så fall ha dubbats - TV, VHS, DVD...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2024 kl. 17:07:591992 års film med samma titel vet jag har dubbats till svenska för VHS (under den svenska titeln Julenatt), men 1974 års 'Twas the Night Before Christmas har jag inget minne av att ha sett en svensk dubbning av.

Något som kan läggas upp på archive.org?

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2024 kl. 17:07:591992 års film med samma titel vet jag har dubbats till svenska för VHS (under den svenska titeln Julenatt), men 1974 års 'Twas the Night Before Christmas har jag inget minne av att ha sett en svensk dubbning av.

Det är nog 1992 som jag tänker på.

Det är ju väldigt lätt att blanda ihop ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 februari 2024 kl. 17:58:43Det är nog 1992 som jag tänker på.

Det är ju väldigt lätt att blanda ihop ;)
Sant, det är lite lurigt när det finns flera filmer med samma titel. Sen finns ju också en långfilm från 2022 med samma titel, men det är ju en spelfilm för en vuxen publik och förmodligen lättare att hålla isär...
(Sen är det ju förstås logiskt att så många filmer har samma titel, då det ju är den första textraden i dikten A Visit from St. Nicholas; som alla tre filmerna har någon koppling till)

Citat från: MOA skrivet 18 februari 2024 kl. 17:40:03Något som kan läggas upp på archive.org?
Jag tror att jag ska ha den svenska VHS-utgåvan med 1992 års film, och i så fall bör jag kunna digitalisera den när jag får tid över; och lägga upp den på Archive framöver. Jag ska leta och se om jag minns rätt. :)

gstone

Är både från Rankin Bass ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 februari 2024 kl. 21:22:37Är både från Rankin Bass ?
Nej, 1992 års film är brittisk och producerad av Bevanfield Films - den är regisserad av Timothy Forder.

Även den är dock halvtimmeslång, precis som 1974 års film.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2024 kl. 22:41:18Nej, 1992 års film är brittisk och producerad av Bevanfield Films - den är regisserad av Timothy Forder.
Verkar tyvärr smärre :(