Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 30 december 2024 kl. 16:54:22dubbningen är ju skit
Nina Gunke är hemsk som Krang.

Yes tycker även det är dumt att de är såpass få röstskådespelare i dubben......

Visst en skicklig röstskådespelare kan förställa rösten, och riktigt skickliga röstskådespelare däribland Jim Cummings kan låta som helt andra personer men Håkan och Kenneth är inte riktigt på Jim klass.
Jim gör 5-8 roller i den engelska originalversionen av räddningspatrullen men det är inget man tänker på då han ger alla karaktärer en unik röst.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 december 2024 kl. 19:41:15Nina Gunke är hemsk som Krang.

Yes tycker även det är dumt att de är såpass få röstskådespelare i dubben......

Visst en skicklig röstskådespelare kan förställa rösten, och riktigt skickliga röstskådespelare däribland Jim Cummings kan låta som helt andra personer men Håkan och Kenneth är inte riktigt på Jim klass.
Jim gör 5-8 roller i den engelska originalversionen av räddningspatrullen men det är inget man tänker på då han ger alla karaktärer en unik röst.
Tycker alla, snacka om att förstöra sin karriär, om det medverkat fler VA hade det säkert aldrig inträffat

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 31 december 2024 kl. 17:39:29Jorden Runt Med Amigo Fd. dvd Hyrfilm Från videobutik Med Svenskt tal

https://www.tradera.com/item/302154/656439070/jorden-runt-med-amigo-fd-dvd-hyrfilm-fran-videobutik-med-svenskt-tal
Tur att det är 11 dagar kvar tills den går ut, för jag är faktiskt inte helt säker på om jag har den filmen redan eller inte - jag tror nästan att jag ska ha den, men helt säker är jag inte. Men på tio dagar borde jag hinna leta igenom min samling...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 januari 2025 kl. 02:33:18Tur att det är 11 dagar kvar tills den går ut, för jag är faktiskt inte helt säker på om jag har den filmen redan eller inte - jag tror nästan att jag ska ha den, men helt säker är jag inte. Men på tio dagar borde jag hinna leta igenom min samling...
Visst är det serien som Andreas Nilsson spelar huvudrollen i? Har för mig att det var han som nämnde att det var mycket faktafel i den.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  1 januari 2025 kl. 04:44:48Visst är det serien som Andreas Nilsson spelar huvudrollen i? Har för mig att det var han som nämnde att det var mycket faktafel i den.
Han spelar huvudrollen i TV-dubben, ja - men VHS-utgåvan har en helt annan dubbning som Monica Forsberg regisserat.

Det som sändes som del av Söndagsöppet på SVT var avsnitt från två olika TV-serier - mexikansk-spanska Cantinflas Show och amerikansk-mexikanska Amigo and Friends av Hanna-Barbera. Två trevliga och charmiga serier, för övrigt. Den sistnämnda serien har engelska som originalspråk, men trots det verkar den engelskspråkiga originalversionen helt vara som uppslukad av jorden; som mig veterligen inte släppts på vare sig VHS, DVD eller streaming någonstans i världen...

BPS

Citat från: gstone skrivet  2 januari 2025 kl. 18:35:40Tintin VHS - Belvision
https://www.tradera.com/item/302150/656692058/tintin-vhs-belvision
Det är ju franska utgåvor så det är inte säkert att alla svenska VHS spelare kan spela upp de då de ju hade SECAM standarden i Frankrike.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  2 januari 2025 kl. 18:48:47Det är ju franska utgåvor så det är inte säkert att alla svenska VHS spelare kan spela upp de då de ju hade SECAM standarden i Frankrike.
Plus då att det bara är franskt tal, som nog ett begränsat antal svenskar förstår tillräckligt bra...

I vissa fall kan ju utgåvor vara värdefulla som bildkälla vid synkning även om man inte kan franska, men i normalfallet brukar man ju i möjligaste mån vilja hitta åt bättre bildkällor än VHS.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2025 kl. 22:37:37Plus då att det bara är franskt tal, som nog ett begränsat antal svenskar förstår tillräckligt bra...

I vissa fall kan ju utgåvor vara värdefulla som bildkälla vid synkning även om man inte kan franska, men i normalfallet brukar man ju i möjligaste mån vilja hitta åt bättre bildkällor än VHS.
Förlåt  :-\
blir ni arga för att inte märkt det 🥺😓?

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 december 2024 kl. 17:53:45Sången om Södern Disney VHS
https://www.tradera.com/item/302149/656261164/sangen-om-sodern-disney-vhs
Jag försökte lägga bud på Sången om Södern, men priset på VHS-utgåvan skenade tyvärr i väg all världens väg - över 1200 kr tycker jag inte är rimligt för en VHS-film, hur ovanlig den än må vara... :(

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet  3 januari 2025 kl. 09:25:30Förlåt  :-\
blir ni arga för att inte märkt det 🥺😓?
Nej vi blir inte arga.

Dock så tror jag att inga (?), Pal spelare kan spela upp Secam, hittade något franskt band för något år sedan, testat de i massor av spelare kopplade till olika tv apparater, utan framgång.
Det är färgkodningen som är annorlunda med Secam och typ inga Pal spelare kan avkoda det.
Dock så tror jag att de flesta Secam spelare klarar Pal men inte vice versa.
Om du har intresse av att samla franska dubbningar på vhs så rekommenderar jag dig att importera från Kanada (Quebec).
Flera franska originaldubb kom bara ut i Kanada's Quebec region, däribland Lady & Lufsen och Askungens franska originaldubb.

Yes finns också någon Mesecam standard som användes när Secam inspelningar görs på en vhs, inte insatt i Secam dock men antar det är bra för kompatiblitet..... Då de flesta Secam spelare, kan spela Pal av vad jag hört.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 januari 2025 kl. 23:36:11Nej vi blir inte arga.

Dock så tror jag att inga (?), Pal spelare kan spela upp Secam, hittade något franskt band för något år sedan, testat de i massor av spelare kopplade till olika tv apparater, utan framgång.
Det är färgkodningen som är annorlunda med Secam och typ inga Pal spelare kan avkoda det.
Dock så tror jag att de flesta Secam spelare klarar Pal men inte vice versa.
Om du har intresse av att samla franska dubbningar på vhs så rekommenderar jag dig att importera från Kanada (Quebec).
Flera franska originaldubb kom bara ut i Kanada's Quebec region, däribland Lady & Lufsen och Askungens franska originaldubb.

Yes finns också någon Mesecam standard som användes när Secam inspelningar görs på en vhs, inte insatt i Secam dock men antar det är bra för kompatiblitet..... Då de flesta Secam spelare, kan spela Pal av vad jag hört.
Yes Ryssland och de forna östblocket använde också Secam.
Östblocket är typ alla diktatur länder som fanns i östeuropa på 80-talet.
Dock så byte Östtyskland sändningar till Pal format 1990 när Tyskland återförenades.
Säkert många tyskar som fick ospelbara band när de byte vhs spelare senare😅.

Om du vill ha en spelare som kan spela Secam så kan du köpa denna billiga ryska spelaren från Escam (skämt).
https://www.ebay.com/itm/305546026510?

gstone