Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 26 februari 2025 kl. 09:00:32Och nu när köparskyddet är obligatoriskt (vilket medför extra kostnader som inte kan väljas bort) är det inte lika lockande att använda dem.
Jag tycker också att det är störande att köparskyddet på Tradera blivit obligatoriskt, som inte går att välja bort och medför en extra kostnad på allting utöver det bud man lagt.

Där har Tradera blivit sämre - en gång i tiden fanns ju köparskydd inbyggt på allt utan att man behövde betala någonting för "tjänsten" (i mina ögon det enda rätta), sen ändrades det till att man fick köpa till köparskydd om man ville och nu plötsligt så måste man köpa till köparskydd och kan inte välja bort det... :(

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  2 mars 2025 kl. 12:01:25gamla utgåva

https://www.tradera.com/item/302153/663342755/vhs-pongo-och-de-101-dalmatinerna
Är det där verkligen en riktig VHS utgåva? Ser ju ut som ett brittiskt omslag där någon klistrat på lappar med svenska titeln sen så stämmer ju inte informationen på baksidan heller då filmen är producerat 1961 och inte 67.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 mars 2025 kl. 12:03:45Är det där verkligen en riktig VHS utgåva? Ser ju ut som ett brittiskt omslag där någon klistrat på lappar med svenska titeln sen så stämmer ju inte informationen på baksidan heller då filmen är producerat 1961 och inte 67.
förlåt

kunde inte jag fatta :'(

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 mars 2025 kl. 12:03:45Är det där verkligen en riktig VHS utgåva? Ser ju ut som ett brittiskt omslag där någon klistrat på lappar med svenska titeln sen så stämmer ju inte informationen på baksidan heller då filmen är producerat 1961 och inte 67.
Omslaget ser helt klart hemmagjort ut, i mina ögon. Baksidan står visserligen på svenska, men med helt solid bakgrund där den svenska texten står; så känns spontant som något någon har skrivit ut på skrivare... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 mars 2025 kl. 15:46:28Går ut om 3 timmar  ;D

Walt Disney Kortfilm 16mm - 3 st

https://www.tradera.com/item/302149/664620242/walt-disney-kortfilm-16mm-3-st
Även om någon här skulle ha 16 mm-projektor, så är det värt att påpeka att merparten av de kortfilmer som släpptes på 16 mm var på engelska utan text; och odubbade och otextade kortfilmer lär väl vara måttligt intressanta i dagens läge...

Det fanns absolut undantag med ovanliga dubbningar (oftast biovisade), men att kartongerna på bilderna inte nämner något om svenskt tal gör ju att man kan misstänka att de sannolikt inte var dubbade.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2025 kl. 00:47:57Även om någon här skulle ha 16 mm-projektor, så är det värt att påpeka att merparten av de kortfilmer som släpptes på 16 mm var på engelska utan text; och odubbade och otextade kortfilmer lär väl vara måttligt intressanta i dagens läge...

Det fanns absolut undantag med ovanliga dubbningar (oftast biovisade), men att kartongerna på bilderna inte nämner något om svenskt tal gör ju att man kan misstänka att de sannolikt inte var dubbade.
Filmerna på bilderna är stumfilmer som är nerklippta versioner av, eller utdrag ur, Disneys kortfilmer. Det framgår inte av beskrivningen eller bilderna om de är i färg eller svartvita, men troligtvis är de svartvita.

Längden på de här filmerna var typiskt c:a 15 meter för 8mm film eller 30 meter för 16mm film, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av speltiden på en normal kortfilm på c:a 7-8 minuter.

Att man gjorde så var helt enkelt för att få ner priset så att de blev överkomliga för gemene man att köpa. Dessutom var det nog en majoritet av amatörfilmare som bara hade stumfilmsprojektorer när filmerna fanns i handeln.

När det gäller 16mm är det dessutom så att det inte alls går att köra ljudfilm i en stumfilmsprojektor, även om man inte skulle bry sig om ljudet. En stumfilm har perforeringshål i båda kanterna medan en ljudfilm bara i ena kanten. Ljudspåret ligger där den ena raden perforeringshål ligger på en stumfilm. Så om man skulle försöka köra en ljudfilm i en stumfilmsprojektor skulle tandhjulen förstöra ljudspåret.

Om det hade varit kompletta kortfilmer med ljud skulle de ha sett ut ungefär som på den här bilden. Filmen på bilden är visserligen ingen Disneyfilm, utan en kortfilm med Hacke Hackspett i färg och med ljud (engelskt tal, otextad), men principen är samma. Jag har tagit med tändsticksasken för storleksjämförelse.

16mm-short.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 mars 2025 kl. 07:44:38Filmerna på bilderna är stumfilmer som är nerklippta versioner av, eller utdrag ur, Disneys kortfilmer. Det framgår inte av beskrivningen eller bilderna om de är i färg eller svartvita, men troligtvis är de svartvita.

Längden på de här filmerna var typiskt c:a 15 meter för 8mm film eller 30 meter för 16mm film, vilket motsvarar ungefär en tredjedel av speltiden på en normal kortfilm på c:a 7-8 minuter.
Tack för informationen, mycket intressant. På 8 mm-film minns jag att det var vanligt förekommande med stumfilmer utan ljud, men jag visste faktiskt inte att det hade förekommit även på 16 mm...

Alltid lär man sig nåt nytt... :)

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 mars 2025 kl. 07:44:38Filmerna på bilderna är stumfilmer som är nerklippta versioner av, eller utdrag ur, Disneys kortfilmer. Det framgår inte av beskrivningen eller bilderna om de är i färg eller svartvita, men troligtvis är de svartvita.

Kunde inte jag veta !

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  8 mars 2025 kl. 11:10:14Kunde inte jag veta !
De tre filmerna är ändå intressanta på sätt och vis. Eftersom auktionen avslutades utan bud lade jag in en köpförfrågan och "vann" auktionen i efterhand. När jag har filmerna i min hand kanske jag har mer att rapportera.

Eventuellt kan jag försöka digitalisera dem, men resultatet blir kanske inte så bra. Det enda sättet jag har tillgång till är i så fall att filma av dem från projektorn. Det förutsätter förstås att de är i sånt skick att de alls går att köra. Min 16mm projektor har stått oanvänd i flera år, och jag har ingen aning om den fortfarande fungerar.

ssimon

Jag har aldrig sett zoo cup på dvd innan. Är det de klassiska svenska rösterna från svt och vhs tro? https://www.tradera.com/item/302154/665667167/zoo-cup-dvd

gstone

( rare, 1982, Danish VHS) Lucky Luke i Daisy Town og Billy The Kid VHS
https://www.tradera.com/item/302150/662349028/-rare-1982-danish-vhs-lucky-luke-i-daisy-town-og-billy-the-kid-vhs

Med röster av Ove Sprogøe och Jesper Klein

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2025 kl. 08:46:13Tack för informationen, mycket intressant. På 8 mm-film minns jag att det var vanligt förekommande med stumfilmer utan ljud, men jag visste faktiskt inte att det hade förekommit även på 16 mm...

Alltid lär man sig nåt nytt... :)
Nu har jag fått hem de tre filmerna. Som jag trodde är de svartvita stumfilmer. Jag noterar också att askarna på sidorna har texten "WALT DISNEY KORTFILMER FÖR LEKSAKSPROJEKTORER".

Även om de såldes med tanke på leksaksprojektorer finns det knappast något som hindrar att man kör dem i fullstora, professionella projektorer. Kanske är det speltiden som gör dem till "leksaksfilmer"? Om man ser till storleken på filmrullarna verkar de vara väldigt korta, mindre än 1,5 minut i 24 fps. Det är bara hälften mot de annars kraftigt nerklippta kortfilmerna som såldes på 8 mm.

Just nu kan jag inte göra så mycket mer. Min 16mm-projektor finns i ett förråd, bakom en massa annan bråte som jag först måste plocka ut för att komma åt den. Vi får se när jag får tid och ork att ta ut den...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 mars 2025 kl. 17:47:08Nu har jag fått hem de tre filmerna. Som jag trodde är de svartvita stumfilmer. Jag noterar också att askarna på sidorna har texten "WALT DISNEY KORTFILMER FÖR LEKSAKSPROJEKTORER".
Vad var leksaksprojektorer för något...? Det visste jag inte ens fanns...