Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Åsikter om korkarna till paket och flaskor

Startat av Jonas9881, 26 februari 2024 kl. 15:12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 26 februari 2024 kl. 15:57:56Däremot kan det tänkas på mjölkpaketen tänkas bli lite mer jobb för återvinningsstationerna, eftersom korken är av annat material än själva behållaren och nu inte går att separera av användaren.
Precis, det går ju inte ens att få väck korken från mjölkpaketen. 

Tydligen så säger Arla "Hela förpackningen ska sorteras som pappersförpackning" via hemsidan: https://konsumentkontakt.arla.se/org/arla/d/skruvkorkar-som-sitter-fast/
Så då får väl plastkorken ner i soptunnan som allt annat av paketet.

Men personligen så tror jag knappast att detta kommer minska skräpandet i naturen då folk inte går runt med ett mjölkpaket i handen och dricker när man går runt, jämfört med en 0.5 liters läsk.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lilla My

Personligen älskar jag de nya korkarna. Jag har tappat räkningen på de TUSENTALS gånger jag tappat dessa jävla korkar till läskflaskor och mjölkpaket under alla år och det driver mig till ADHD-raseri varje jävla gång.

Dessa korkar sitter på plats och jag kan inte tappa dem. Så jävla skönt ;)

Jonas9881

Citat från: Lilla My skrivet 26 februari 2024 kl. 20:08:30Personligen älskar jag de nya korkarna. Jag har tappat räkningen på de TUSENTALS gånger jag tappat dessa jävla korkar till läskflaskor och mjölkpaket under alla år och det driver mig till ADHD-raseri varje jävla gång.

Dessa korkar sitter på plats och jag kan inte tappa dem. Så jävla skönt ;)
Men älskar du det även när du ska dricka från petflaskan? Måste ju stoppa in hela korken i munnen för att lyckas dricka som förr.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 26 februari 2024 kl. 20:08:30Personligen älskar jag de nya korkarna. Jag har tappat räkningen på de TUSENTALS gånger jag tappat dessa jävla korkar till läskflaskor och mjölkpaket under alla år och det driver mig till ADHD-raseri varje jävla gång.

Dessa korkar sitter på plats och jag kan inte tappa dem. Så jävla skönt ;)
För mig är det en enda gång i livet som jag har tappat en kork till någon flaska, så den enda gången tycker jag inte är skäl nog för att försvåra för alla övriga gånger då det blir svårt att dricka...

För att inte bli tokig med de nya Coca-Cola-flaskorna får jag lov att använda våld för att slita loss korken, så att man kan få det som förut. Det är inte lätt, men brukar gå med lite våld...

Lilla My

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 21:34:15Men älskar du det även när du ska dricka från petflaskan? Måste ju stoppa in hela korken i munnen för att lyckas dricka som förr.
Dricker faktiskt sällan ur flaskan på det sättet då jag vill ha is till precis alls, så häller över till glas oavsett vad.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2024 kl. 01:45:45För mig är det en enda gång i livet som jag har tappat en kork till någon flaska
Du är lyckligt lottad

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 27 februari 2024 kl. 02:03:51Dricker faktiskt sällan ur flaskan på det sättet då jag vill ha is till precis alls, så häller över till glas oavsett vad.
Så vad gör du om du exempelvis är på bio? Ber du biografpersonalen om glas och is till den PET-flaska du just köpt...?

Eller om du är ute på stan och blir törstig, har köpt en dricka eller Loka till en picknick eller kanske för att du blir törstig under/efter en cykeltur (givetvis inte just nu, men sommartid)...? Bara för att ta några exempel - även om man förstås hemma föredrar glas, så finns det ju trots allt alltid situationer där det inte är realistiskt att ha glas då man är långt från hemmet; än mindre med is i glaset...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2024 kl. 01:45:45För att inte bli tokig med de nya Coca-Cola-flaskorna får jag lov att använda våld för att slita loss korken, så att man kan få det som förut. Det är inte lätt, men brukar gå med lite våld...
Problemet med det är att det ibland kan göra så att korken inte längre är tät.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2024 kl. 01:45:45För att inte bli tokig med de nya Coca-Cola-flaskorna får jag lov att använda våld för att slita loss korken, så att man kan få det som förut. Det är inte lätt, men brukar gå med lite våld...
Gjorde också som du i början men när dom sitter så hårt att det är risk att spilla, och sedan måste man ju skruva tillbaks korken, och då är den ju skadad så är ett litet pill för att få exakt korken på samma ställa på flaskan.

Blir bara mer jobb och är frustrerande att det är sådant system. Bör väl vara bättre att minska bil- och fryg-trafiken istället och börja med utgaserna från fordonen.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2024 kl. 02:11:02Så vad gör du om du exempelvis är på bio? Ber du biografpersonalen om glas och is till den PET-flaska du just köpt...?

Eller om du är ute på stan och blir törstig, har köpt en dricka eller Loka till en picknick eller kanske för att du blir törstig under/efter en cykeltur (givetvis inte just nu, men sommartid)...? Bara för att ta några exempel - även om man förstås hemma föredrar glas, så finns det ju trots allt alltid situationer där det inte är realistiskt att ha glas då man är långt från hemmet; än mindre med is i glaset...
Självklart inte.

Uppstår det tillfällen då jag måste dricka ur flaskan, då dricker jag ur den, inga problem ;) Det är lite mer awkward med korken på plats men fan det positiva med dem väger ändå upp det lilla för mig personligen.

Sabelöga

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 10:30:46Gjorde också som du i början men när dom sitter så hårt att det är risk att spilla, och sedan måste man ju skruva tillbaks korken, och då är den ju skadad så är ett litet pill för att få exakt korken på samma ställa på flaskan.

Blir bara mer jobb och är frustrerande att det är sådant system. Bör väl vara bättre att minska bil- och fryg-trafiken istället och börja med utgaserna från fordonen.
Ser inte hur korken är i vägen när man dricker direkt ur flaskan. Korken hamnar ju naturligt åt sidan om man öppnar den hela vägen så att säja. Så den sticker ut vågrätt längs flaskans hals. Se bild.
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet 28 februari 2024 kl. 03:07:14Ser inte hur korken är i vägen när man dricker direkt ur flaskan. Korken hamnar ju naturligt åt sidan om man öppnar den hela vägen så att säja. Så den sticker ut vågrätt längs flaskans hals. Se bild.
Problemet är ju att det där är en bild, i verkligheten brukar den oftast hamna i ansiktet på oss.

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet 28 februari 2024 kl. 03:07:14Ser inte hur korken är i vägen när man dricker direkt ur flaskan. Korken hamnar ju naturligt åt sidan om man öppnar den hela vägen så att säja. Så den sticker ut vågrätt längs flaskans hals. Se bild.
För mig är den i alla fall ur vägen...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 februari 2024 kl. 08:31:03Problemet är ju att det där är en bild, i verkligheten brukar den oftast hamna i ansiktet på oss.
Precis, det fungerar sämre i verkligheten än i teorin...

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 10:30:46Blir bara mer jobb och är frustrerande att det är sådant system. Bör väl vara bättre att minska bil- och fryg-trafiken istället och börja med utgaserna från fordonen.
Det har ingenting med varandra att göra. EU-direktivet om korkarna minskar inga utsläpp alls, utan det handlar om att minska mikroplaster i naturen. Trots allt råder det ingen tvekan om att mikroplaster i naturen, och framförallt i haven, är ett stort problem.

Jag har dock svårt att tro att det verkligen är så många som tappar bort korkarna, så att de pantar flaskorna medan just korkarna hamnar ute i naturen; så personligen har jag svårt att se hur just korkarna skulle göra någon nämnvärd skillnad...
(I andra EU-länder, som åtminstone ännu inte har samma pantsystem som i Sverige, förvånar det mig dock inte om hela PET-flaskor blir slängda ute i naturen; något som nog knappt förekommer alls i Sverige tack vare panten. Trots allt är det väl nästan bara de nordiska länderna som har pant i dagsläget, vilket lär göra enorm skillnad på mängden flaskor som hamnar ute i naturen)

Och gör man samma sak även på mjölkkartonger tycker åtminstone jag att det är att gå på tok för långt - för det finns väl ingen människa som dricker mjölk direkt ur kartongen ute i naturen...?

Steffan Rudvall

Jag känner inte många som kan dricka en flaska läsk i ett enda svep så korken är ju nödvändiga om man är utomhus och tappas nog inte bort i naturen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 februari 2024 kl. 08:56:52Jag känner inte många som kan dricka en flaska läsk i ett enda svep så korken är ju nödvändiga om man är utomhus och tappas nog inte bort i naturen.
Precis, jag tror inte heller det är särskilt stor risk att just korken tappas bort ute i naturen. Vid 33 cl-drickor kan man väl möjligen klara av att dricka en läsk vid ett enda tillfälle, utan att skruva igen korken emellan, men knappast vid större flaskor än så (och det finns ju inte så många 33 cl PET-flaskor, då läsk i den storleken oftast är i form av burkar).

I andra EU-länder, som inte har samma pant som vi har, är det däremot säkert ett stort problem att hela läskflaskor slängs i naturen; men när man får betalt för flaskorna när man pantar dem lär ytterst få göra det i Sverige (liksom Danmark och Finland). Men då vore det ju smartare av EU att satsa på lagstadgad pant i alla länder, istället för att bråka om själva korkarna - det skulle göra oerhört mycket större skillnad för att minska mikroplaster i naturen...