Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Smör eller Margarin ?

Startat av gstone, 21 mars 2024 kl. 23:21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vad är bäst

Smör
10 (90.9%)
Margarin
1 (9.1%)

Antal personer som röstat: 11

TonyTonka

Det är hugget som stucket för mig, känner knappt skillnad på dem. xD
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 augusti 2025 kl. 01:49:16Det är hugget som stucket för mig, känner knappt skillnad på dem. xD
Vilken slags margarin menar du då? Menar du smörgåsmargarin/bordsmargarin (för att bre mackor med), eller menar du den sortens margarin man använder till bakning och matlagning? Det är ju ganska stor skillnad, även om man brukar kalla båda sortens produkter för margarin.

Just därför tycker jag att omröstningen är lite missvisande, då man inte vet vilken av sorterna som de som svarat på omröstningen avser.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2025 kl. 03:17:53Vilken slags margarin menar du då? Menar du smörgåsmargarin/bordsmargarin (för att bre mackor med), eller menar du den sortens margarin man använder till bakning och matlagning? Det är ju ganska stor skillnad, även om man brukar kalla båda sortens produkter för margarin.

Just därför tycker jag att omröstningen är lite missvisande, då man inte vet vilken av sorterna som de som svarat på omröstningen avser.
Jag menar nog bordsmargarin, faktiskt. Har nog aldrig provat att käka matlagningsmargarin på mackan, tror jag. ^^
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 augusti 2025 kl. 03:19:36Har nog aldrig provat att käka matlagningsmargarin på mackan, tror jag. ^^
Vem har det...? Men däremot har man väl använt margarin vid matlagning, bakning eller stekning - och den ursprungliga frågan angav ju ingenting om det var på mackan man åsyftar eller i största allmänhet.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2025 kl. 08:12:01Vem har det...? Men däremot har man väl använt margarin vid matlagning, bakning eller stekning - och den ursprungliga frågan angav ju ingenting om det var på mackan man åsyftar eller i största allmänhet.
Det har jag och säkert många fler i min ålder.

När jag var barn på 50- och 60-talen fanns inte det som vi idag kallar för bordsmargarin. Vi använde samma smör eller margarin till att bre på mackorna som till matlagning.

Om man förvarade det i kylskåp gällde det att komma ihåg att ta fram det en liten stund innan man skulle bre det på smörgåsar. Å andra sidan var det inte självklart att smör och margarin skulle förvaras i kylskåp. Det kunde stå i skafferi, jordkällare, matkällare etc. Platser som för det mesta var något svalare än rumstemperatur, men inte kylskåpskalla.

I lägenheten där jag och mina föräldrar bodde fanns bara ett minimalt kylskåp. Där fanns bara plats för matvaror som absolut tvunget måste stå där, och dit räknades inte smör eller margarin.

Flora var det första bordsmargarinet som lanserades i mitten på 60-talet. Bregott kom ett par år senare.

Anders M Olsson

Nyhet från TT på SVT idag:

"Strawberry-hotell slutar med smör"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strawberry-hotell-slutar-med-smor

Apropå hotell blev jag ganska förvånad när jag för några år sen fick små paket med Lurpak-smör (alltså riktigt 100% smör från Danmark) till frukosten på ett hotell i Australien. Märkligt att de importerar smör ända från Danmark. Det måste väl finnas mejerier som gör smör i Australien?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2025 kl. 07:53:29Nyhet från TT på SVT idag:

"Strawberry-hotell slutar med smör"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strawberry-hotell-slutar-med-smor
Min erfarenhet är att växtbaserade margarin inte direkt är jättebilliga heller nuförtiden, så man kan ju undra hur mycket man egentligen kan spara på det...?

Så dyra som hotellvistelser är nuförtiden kan jag också tycka att de borde ha råd med smör.

Det var för övrigt på ett av Clarion Hotels hotell som vi bodde på nu under konferensen i Stockholm (de senaste två nätterna), d.v.s. det enda av de Strawberry-ägda hotellen som inte skulle påverkas av detta. Där blev jag förvånad över att de på frukostbuffén hade Norrgott från Norrmejerier i Umeå till mackorna - jag visste inte att det fanns i den södra halvan av landet...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 augusti 2025 kl. 07:53:29Apropå hotell blev jag ganska förvånad när jag för några år sen fick små paket med Lurpak-smör (alltså riktigt 100% smör från Danmark) till frukosten på ett hotell i Australien. Märkligt att de importerar smör ända från Danmark. Det måste väl finnas mejerier som gör smör i Australien?
Jag minns att jag brukade köpa Lurpak när jag var i Spanien för flera år sedan, och även där var det vanligt förekommande. Nu är förvisso Spanien betydligt närmare Danmark än Australien, men nog kan man väl tycka att det även i Spanien borde finnas mejerier...?

Jag minns i alla fall att Lurpak var det enda som smakade bra, när vi sökte efter smörgåsfett att ha till mackorna i Spanien - allt annat vi provade i närbutikerna smakade mer eller mindre illa, och värst av allt var Flora som var fullständigt oätbart (det smakade inte alls som de Flora jag provat i Sverige)...

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 augusti 2025 kl. 02:15:46Min erfarenhet är att växtbaserade margarin inte direkt är jättebilliga heller nuförtiden, så man kan ju undra hur mycket man egentligen kan spara på det...?

Så dyra som hotellvistelser är nuförtiden kan jag också tycka att de borde ha råd med smör.

Det var för övrigt på ett av Clarion Hotels hotell som vi bodde på nu under konferensen i Stockholm (de senaste två nätterna), d.v.s. det enda av de Strawberry-ägda hotellen som inte skulle påverkas av detta. Där blev jag förvånad över att de på frukostbuffén hade Norrgott från Norrmejerier i Umeå till mackorna - jag visste inte att det fanns i den södra halvan av landet...?
Jag minns att jag brukade köpa Lurpak när jag var i Spanien för flera år sedan, och även där var det vanligt förekommande. Nu är förvisso Spanien betydligt närmare Danmark än Australien, men nog kan man väl tycka att det även i Spanien borde finnas mejerier...?

Jag minns i alla fall att Lurpak var det enda som smakade bra, när vi sökte efter smörgåsfett att ha till mackorna i Spanien - allt annat vi provade i närbutikerna smakade mer eller mindre illa, och värst av allt var Flora som var fullständigt oätbart (det smakade inte alls som de Flora jag provat i Sverige)...
Har ingen erfarenhet av häktesvistelser i Stockholm. Som fattig lokalbefolkning i huvudstaden, har jag sett Norrgott säljas i någon billigare matvarubutik här. Kommer inte ihåg vilken just nu. Har även köpt Norrgott på Lidl i sydnärke, när jag varit på landet/hälsat på päronen. Tycker det är ett smör att föredra även om sällsynt.

Goliat

Typiskt all text försvann...

Skrev något i stilen med att det finns mycket fördomar som inte är grundade på något. Som att det skulle finnas plastkulor i eller gjorda av symaskinsolja m.m. men det finns inga belägg eller bevis som kan styrka detta. Sedan sprids propagandaliknande bilder. Vid ett tillfälle var det populärt med en bild som visar maskin där så kallade giftiga kemiska ingredienser som skulle vara vid framställning som inte ens människor får komma i kontakt med....men i själva verket så var det en kylare till en separerade för mjölk och grädde.

Jo sedan håller jag med om att allt margarin inte är gott. Lätta tänker många på, för visst det smakar verkligen ingenting. Men Naturli har ett margarin som är så förskräckligt gott att det är det enda jag äter nästan. Eleplant var okey, carlshamns är också okey, becel har en som är lite god också. Flora vet jag inte om den finns kvar men de hade en med havssalt som också va rätt god.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 17 augusti 2025 kl. 20:10:57Flora vet jag inte om den finns kvar men de hade en med havssalt som också va rätt god.
Visst finns Flora fortfarande kvar även om receptet inte är 100% identiskt med originalprodukten från 1965. Bl.a. innehöll originalet palmolja, en ingrediens som inte är så uppskattad idag.

Jag köper själv Flora ibland och tycker att det är ett utmärkt alternativ att bre på mackor.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 augusti 2025 kl. 12:39:47Visst finns Flora fortfarande kvar även om receptet inte är 100% identiskt med originalprodukten från 1965. Bl.a. innehöll originalet palmolja, en ingrediens som inte är så uppskattad idag.

Jag köper själv Flora ibland och tycker att det är ett utmärkt alternativ att bre på mackor.
Såg den idag i butiken när jag tittade in. Får testa nån gång. ☺️

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 17 augusti 2025 kl. 20:10:57Som att det skulle finnas plastkulor i eller gjorda av symaskinsolja m.m.
Det där med plastkulor var nog en förväxling med Bofors tandkräm som verkligen(?) innehöll plastkulor som skulle fungera som ett milt slipmedel. Med all mikroplast som vi har runt omkring oss (och även i oss) känns det idag som en väldigt feltänkt produkt.

Symaskinsolja faller på sin egen orimlighet. Dels är det väldigt svårt att pressa oljan ur en symaskin, dels skulle det gå åt väldigt många symaskiner bara till ett enda paket bordsmargarin. :)