Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Har du en VHS-spelare?

Startat av Goliat, 20 april 2024 kl. 08:17:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Detta är relaterad till egna projekt då det handlar om att skala upp tecknat från VHS till HD.

Grejen är att jag skulle behöva hjälp. Att synka en vhs med hd-bild och plocka ut bilder manuellt är mycket svårt och kräver extremt mycket jobb att göra manuellt annars hade det varit ett alternativ.

• Enklaste är att man spelar in 4-5 bilder per sekund i 60 minuter på vhs-kassett (14'000-18'000 bilder) och sedan digitaliserar och därefter extraherar dessa och matchar med originalbilderna man använde. På så vis kan man skapa en modell som kan skala upp vhs och lösa en del problem.

Det funkar inte att lägga på en "realistisk vhs-effekt" eftersom den inte fungerar på samma sätt som en riktig vhs och kommer därför inte ge bra resultat.

Planen är att köra med tecknat + live action.

Vad är då meningen med detta? Jo att man kan skala upp vhs-bild till hd eller på något vis förbättra bildkvalitén på sådant som inte finns utgivet. I dagens läge finns inte en sådan modell som kan hantera tecknat bra och vissa live action.

här är två exempel som man skulle åstakomma, dessa är tränade på 400 bilder vilket är allt för lite, tog 2 veckor att klippa ihop och fixa, därför ber jag om hjälp med en lösning som tar max 2 timmar och då är det bara att man behöver engagera sig några minuter för det sköter sig själv.

https://imgsli.com/MjU3MDgx
https://imgsli.com/MjU2Nzgy

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 08:17:03Detta är relaterad till egna projekt då det handlar om att skala upp tecknat från VHS till HD.

Grejen är att jag skulle behöva hjälp. Att synka en vhs med hd-bild och plocka ut bilder manuellt är mycket svårt och kräver extremt mycket jobb att göra manuellt annars hade det varit ett alternativ.

• Enklaste är att man spelar in 4-5 bilder per sekund i 60 minuter på vhs-kassett (14'000-18'000 bilder) och sedan digitaliserar och därefter extraherar dessa och matchar med originalbilderna man använde. På så vis kan man skapa en modell som kan skala upp vhs och lösa en del problem.

Det funkar inte att lägga på en "realistisk vhs-effekt" eftersom den inte fungerar på samma sätt som en riktig vhs och kommer därför inte ge bra resultat.

Vad är då meningen med detta? Jo att man kan skala upp vhs-bild till hd eller på något vis förbättra bildkvalitén på sådant som inte finns utgivet. I dagens läge finns inte en sådan modell som kan hantera tecknat bra och vissa live action.

här är två exempel som man skulle åstakomma, dessa är tränade på 400 bilder vilket är allt för lite, tog 2 veckor att klippa ihop och fixa, därför ber jag om hjälp med en lösning som tar max 2 timmar och då är det bara att man behöver engagera sig några minuter för det sköter sig själv.

Jag använder en Panasonic NV-HS830 för digitaliseringar har flera spelare men personligen tycker jag min Panasonic är bäst, en väldigt sen spelare gjord 2002 som håller hög klass.

För digitalisering rekommenderar jag Haupagge Usb-Live2 speciella drivrutiner behövs för att få capture cardet att funka med Obs vilket jag rekommenderar.
Haupagge egna programvara är usel då den spelar in .ts format.

Ett problem du kan stöta på är om din spelare endast har scart utgång du behöver isåfall hitta en kabel scart till Rca.
Dessa är lite komplicerade.

Om du behöver använda en spelare med scart utgång och inte har rätt sladd så kan du också löda ihop en egen sladd genom att klippa av en Rca kabel och löda den till output pinnen på en scart kabel.

Goliat

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 april 2024 kl. 17:19:16Jag använder en Panasonic NV-HS830 för digitaliseringar har flera spelare men personligen tycker jag min Panasonic är bäst, en väldigt sen spelare gjord 2002 som håller hög klass.

För digitalisering rekommenderar jag Haupagge Usb-Live2 speciella drivrutiner behövs för att få capture cardet att funka med Obs vilket jag rekommenderar.
Haupagge egna programvara är usel då den spelar in .ts format.

Ett problem du kan stöta på är om din spelare endast har scart utgång du behöver isåfall hitta en kabel scart till Rca.
Dessa är lite komplicerade.

Om du behöver använda en spelare med scart utgång och inte har rätt sladd så kan du också löda ihop en egen sladd genom att klippa av en Rca kabel och löda den till output pinnen på en scart kabel.
Tacksam om du hjälper till att spela över "filmen" (med 4 eller 5 bilder per sekund) till vhs och tillbaka till datorn igen. :) Då skulle jag kunna skapa en modell som kan göra bättre bilder än denna. Är ju antalet bilder som spelar stor roll, så tänkte skapa en film med olika tecknade bilder och en med live action (vanlig film)

mlp copy.jpg

DingoPictures2005

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 20:27:53Tacksam om du hjälper till att spela över "filmen" (med 4 eller 5 bilder per sekund) till vhs och tillbaka till datorn igen. :) Då skulle jag kunna skapa en modell som kan göra bättre bilder än denna. Är ju antalet bilder som spelar stor roll, så tänkte skapa en film med olika tecknade bilder och en med live action (vanlig film)

mlp copy.jpg
Om du vill spela över en digital fil till vhs så rekommenderar jag att du du bränner en skiva och spelar i en vanlig dvd med scart utgång kopplad till vhs:en.
Köp dvd:er har Macrovision skydd visa tidiga vhs spelare känner dock ej av Macrovision, därför behöver du bränna en skiva.

Zebastian

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 20:27:53Tacksam om du hjälper till att spela över "filmen" (med 4 eller 5 bilder per sekund) till vhs och tillbaka till datorn igen. :) Då skulle jag kunna skapa en modell som kan göra bättre bilder än denna. Är ju antalet bilder som spelar stor roll, så tänkte skapa en film med olika tecknade bilder och en med live action (vanlig film)

mlp copy.jpg
Hur lyckas du? Allt tekniskt från ljud till bild är du jättebra på jag börjar tro att du är magiker

Goliat

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 april 2024 kl. 21:10:06Om du vill spela över en digital fil till vhs så rekommenderar jag att du du bränner en skiva och spelar i en vanlig dvd med scart utgång kopplad till vhs:en.
Köp dvd:er har Macrovision skydd visa tidiga vhs spelare känner dock ej av Macrovision, därför behöver du bränna en skiva.
Toppen, hur ska jag skicka filen till dig? 🙂

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 20 april 2024 kl. 21:11:03Hur lyckas du? Allt tekniskt från ljud till bild är du jättebra på jag börjar tro att du är magiker
Tack så mycket. Men behöver fler bilder att träna för att få den bättre. 😁

MOA

Jag har kombinerad DVD & VHS spelare, om man skaffar en sådan pajar DVD spelarn efter några år

Goliat

Citat från: MOA skrivet 20 april 2024 kl. 23:35:02Jag har kombinerad DVD & VHS spelare, om man skaffar en sådan pajar DVD spelarn efter några år
Okey, så du menar att du inte kan hjälpa till? 🤔

MOA

Citat från: Goliat skrivet 21 april 2024 kl. 10:34:11Okey, så du menar att du inte kan hjälpa till? 🤔
VHS:en funkar fortfarande men har inte används på snart 10 år, jag kan inte digitalisera VHS band så nej

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 april 2024 kl. 23:35:04VHS:en funkar fortfarande men har inte används på snart 10 år, jag kan inte digitalisera VHS band så nej
Få kombinerade spelare kan spela över vhs till dvd.
Sedan så rekommenderar jag inte att använda en dvd recorder för vhs digitaliseringar först och främst så känner typ alla dvd recorders av Macrovision vilket redan där gör det oekonomiskt att använda om du vill digitalisera köp eller hyrfilmer då en tbc kostar några tusenlappar, sedan så spelar typ alla dvd recorders in .ts filformat vilket inte är det bästa.
Jag personligen rekommenderar .Mp4 eller .Mkv filformat.

DingoPictures2005

När kom förresten vhs hyr filmer?
Vet att Jimmy Joccumsen som jobbade på Esselte startade video uthyrnings revolutionen i Norden och stora delar av Europa tack vare hans uppfinning Moviebox som var en vhs spelare i en väska som kunde hyras.
När jag gjort research så verkar Movieboxen dock ha kommit i början av 1984(?).
Så hyrdes filmer ut i början på 80 talet när få personer ägde vhs spelare och när knappt någon hade utrustning att se filmerna?
Vet att vi i Sverige var sena med vhs då formatet kom 1980 till Sverige, vilket gjorde att Betamax hade 2 års försprång på marknaden.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 april 2024 kl. 22:48:52När kom förresten vhs hyr filmer?
Vet att Jimmy Joccumsen som jobbade på Esselte startade video uthyrnings revolutionen i Norden och stora delar av Europa tack vare hans uppfinning Moviebox som var en vhs spelare i en väska som kunde hyras.
När jag gjort research så verkar Movieboxen dock ha kommit i början av 1984(?).
Så hyrdes filmer ut i början på 80 talet när få personer ägde vhs spelare och när knappt någon hade utrustning att se filmerna?
Vet att vi i Sverige var sena med vhs då formatet kom 1980 till Sverige, vilket gjorde att Betamax hade 2 års försprång på marknaden.
De första hyrfilmerna på VHS jag hittar när jag letar i Svensk Mediedatabas är från 1980, även om det nog blev vanligare först runt 1982 - 1983.

Som kuriosa kan jag nämna att min familj var nog bland de första i Skellefteå att skaffa VHS-bandare, och jag tror att det var 1980 eller möjligen 1981 - på den tiden var det knappt någon i vår bekantskapskrets som ens visste vad det var. Jag minns att vi tvingades lämna in videon för lagning flera gånger, då videobandspelaren gick sönder stup i kvarten på grund av att jag var så ivrig att jag tryckte på flera knappar samtidigt; som spelarna då inte klarade av (jag var runt tre år gammal då, så jag visste inte bättre)...

Efter att vi hade lagat videon 2 - 3 gånger, så bad min pappa någon affär att beställa hem den första videobandspelaren med elektroniska knappar, som inte kunde gå sönder av att trycka på flera knappar samtidigt (de första hade mekaniska knappar).

På den tiden hade videobutikerna här i stan 1 - 2 hyllor med Betamax och 4 - 5 hyllor med VHS, för jag minns att det var flera gånger jag ville hyra filmer som visade sig bara fanns på Betamax (som vi aldrig har haft)...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2024 kl. 01:12:33De första hyrfilmerna på VHS jag hittar när jag letar i Svensk Mediedatabas är från 1980, även om det nog blev vanligare först runt 1982 - 1983.

Som kuriosa kan jag nämna att min familj var nog bland de första i Skellefteå att skaffa VHS-bandare, och jag tror att det var 1980 eller möjligen 1981 - på den tiden var det knappt någon i vår bekantskapskrets som ens visste vad det var. Jag minns att vi tvingades lämna in videon för lagning flera gånger, då videobandspelaren gick sönder stup i kvarten på grund av att jag var så ivrig att jag tryckte på flera knappar samtidigt; som spelarna då inte klarade av (jag var runt tre år gammal då, så jag visste inte bättre)...

Efter att vi hade lagat videon 2 - 3 gånger, så bad min pappa någon affär att beställa hem den första videobandspelaren med elektroniska knappar, som inte kunde gå sönder av att trycka på flera knappar samtidigt (de första hade mekaniska knappar).

På den tiden hade videobutikerna här i stan 1 - 2 hyllor med Betamax och 4 - 5 hyllor med VHS, för jag minns att det var flera gånger jag ville hyra filmer som visade sig bara fanns på Betamax (som vi aldrig har haft)...
Intressant då kunde man hyra filmer när typ ingen ägde en spelare.

Har en Luxor spelare från 1981 kommer dock ej ihåg modellnumret.
Riktigt rolig spelare har till och med fjärrkontroll med sladd till den som har en paus knapp och spolning.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 april 2024 kl. 22:48:52Vet att vi i Sverige var sena med vhs då formatet kom 1980 till Sverige, vilket gjorde att Betamax hade 2 års försprång på marknaden.
Nej, VHS lanserades 1978 i Sverige. Se annonsen från november 1978.
VHS-annons 1978-11-25.jpg
Jag köpte min första VHS-bandare hösten 1980, men då hade formatet redan funnits ett par år, och jag hade flera vänner som redan hade skaffat VHS-maskiner.

Jag tror som Daniel att hyrfilmerna började dyka upp 1980. Innan dess använde folk videobandspelare mest till att själva spela in från TV.

1981 kom den första svenska specialtidningen om hemvideo - Scandinavian Film & Video.
https://issuu.com/scandinavianfilmovideo/docs/sfv_198101

Daniel Hofverberg

Intressant annons. Men "perfekt bild"...? Nåja...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 11:23:32Jag köpte min första VHS-bandare hösten 1980, men då hade formatet redan funnits ett par år, och jag hade flera vänner som redan hade skaffat VHS-maskiner.
1978 tror jag inte att någon i min bekantskapskrets hade hört talats om VHS, men Norrland låg kanske lite efter på den tiden...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 april 2024 kl. 11:43:02Intressant annons. Men "perfekt bild"...? Nåja...
1978 tror jag inte att någon i min bekantskapskrets hade hört talats om VHS, men Norrland låg kanske lite efter på den tiden...?
När jag bytte till VHS år 1980 hade jag redan haft videobandspelare i fem år. Det var en Philips VCR som jag köpte hösten 1975 när jag jobbade i en radioaffär. Dyra kassetter (c:a 250 kronor = c:a 1700 kronor i dagens penningvärde) med en speltid på bara en timme gjorde det svårt eller omöjligt att spara program. Att spela in långfilmer var nästan inte att tänka på. Men det var perfekt för att spela in avsnitt av tv-serier som man kunde titta på lite senare, och sen återanvända banden.

Första gången jag såg en Philips VCR var redan 1973 när jag var på besök på Philips Sverigekontor i Stockholm.

Eftersom VCR-kassetterna inte var kompatibla med något annat kunde man varken hyra eller köpa filmer på det formatet, men det gjorde inte så mycket om man bara använde maskinen till egna inspelningar från TV.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 11:23:32Nej, VHS lanserades 1978 i Sverige. Se annonsen från november 1978.
VHS-annons 1978-11-25.jpg
Jag köpte min första VHS-bandare hösten 1980, men då hade formatet redan funnits ett par år, och jag hade flera vänner som redan hade skaffat VHS-maskiner.

Jag tror som Daniel att hyrfilmerna började dyka upp 1980. Innan dess använde folk videobandspelare mest till att själva spela in från TV.

1981 kom den första svenska specialtidningen om hemvideo - Scandinavian Film & Video.
https://issuu.com/scandinavianfilmovideo/docs/sfv_198101
Intressant🙂.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 23 april 2024 kl. 07:57:30Sedan så rekommenderar jag inte att använda en dvd recorder för vhs digitaliseringar först och främst så känner typ alla dvd recorders av Macrovision vilket redan där gör det oekonomiskt att använda om du vill digitalisera köp eller hyrfilmer då en tbc kostar några tusenlappar, sedan så spelar typ alla dvd recorders in .ts filformat vilket inte är det bästa.
Om man ska vara petig så är så gott som alla digitala inspelare (DVD-recorders, USB-donglar m.m.) helt okänsliga för Macrovision. Macrovision är en analog förvrängning av videosignalen som enbart syftar till att förvirra VHS-bandare så att inspelningen blir så dålig att den inte går att titta på. (Enligt uppgift ska även Betamax vara okänsligt för Macrovision, men det har jag inte själv kunnat verifiera.)

Däremot kombinerar man ofta Macrovision med CGMS (Copy Generation Management System) som bara består av ett par databitar inbakade i videosignalen. Det är dessa databitar som digitala inspelare tittar på, och om de är satta på ett visst sätt vägrar apparaten att starta inspelningen.

För att kringgå Macrovision och CGMS behöver man inte nödvändigtvis ha en dyr TBC (Timebase Corrector). Det finns betydligt billigare alternativ, boxar som enbart är avsedda att tvätta bort skydden ur videosignalen. Sådana brukade man förr kunna köpa för några hundralappar, men jag tror att man idag får vara beredd att lägga runt en tusenlapp.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 13:55:05Om man ska vara petig så är så gott som alla digitala inspelare (DVD-recorders, USB-donglar m.m.) helt okänsliga för Macrovision. Macrovision är en analog förvrängning av videosignalen som enbart syftar till att förvirra VHS-bandare så att inspelningen blir så dålig att den inte går att titta på. (Enligt uppgift ska även Betamax vara okänsligt för Macrovision, men det har jag inte själv kunnat verifiera.)

Däremot kombinerar man ofta Macrovision med CGMS (Copy Generation Management System) som bara består av ett par databitar inbakade i videosignalen. Det är dessa databitar som digitala inspelare tittar på, och om de är satta på ett visst sätt vägrar apparaten att starta inspelningen.

För att kringgå Macrovision och CGMS behöver man inte nödvändigtvis ha en dyr TBC (Timebase Corrector). Det finns betydligt billigare alternativ, boxar som enbart är avsedda att tvätta bort skydden ur videosignalen. Sådana brukade man förr kunna köpa för några hundralappar, men jag tror att man idag får vara beredd att lägga runt en tusenlapp.
Vilket är varför jag rekommenderar att man införskaffar ett capture card som inte känner av Macrovision🙂.

TBT_STR_QR

Var inte VHS det enda köpta videosystem 1978?

Laserdisc lanserades ju december 1978, vilket är förmodlingen efter reklamen lanserades. 

(Nuförtiden finns det DVD och Blu-ray.)
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Steffan Rudvall

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 24 april 2024 kl. 15:34:54Var inte VHS det enda köpta videosystem 1978?

Laserdisc lanserades ju december 1978, vilket är förmodlingen efter reklamen lanserades.

(Nuförtiden finns det DVD och Blu-ray.)
De populäraste men inte alls det ända, den största konkrenten var Betamax men även Video2000 i Europa...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 april 2024 kl. 15:42:51De populäraste men inte alls det ända, den största konkrenten var Betamax men även Video2000 i Europa...
VCR fanns även aka Philips NV-1500 and NV-1700.

Sedan så fanns även Umatic och lite andra format för professionellt bruk.

I Usa så fanns även Quasars VX format.
Ett konstigt format gjort av Quasar som är ett företag jag har för mig ägdes av Motorola.
https://youtu.be/uOiwnH2yPM0?si=YrlyCS-FgiJG0Cys

Sedan ska man inte glöma Rca:s usla Ced format och JVCs VHD format😅.

TBT_STR_QR

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2024 kl. 16:07:23VCR fanns även aka Philips NV-1500 and NV-1700.

Sedan så fanns även Umatic och lite andra format för professionellt bruk.

I Usa så fanns även Quasars VX format.
Ett konstigt format gjort av Quasar som är ett företag jag har för mig ägdes av Motorola.
https://youtu.be/uOiwnH2yPM0?si=YrlyCS-FgiJG0Cys

Sedan ska man inte glöma Rca:s usla Ced format och JVCs VHD format😅.
Fanns alla dessa tillgängliga på hyllan samtidigt? 

Fanns det exklusiva titlar för varje format, eller var alla titlar på alla format samtidigt?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

DingoPictures2005

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 24 april 2024 kl. 16:20:07Fanns alla dessa tillgängliga på hyllan samtidigt?

Fanns det exklusiva titlar för varje format, eller var alla titlar på alla format samtidigt?
VCR och Quasar VX var innan vhs.
Men du kunde köpa vcr band in på 80 talet har jag för mig.

Men yes Betamax, VHS, VCR och Video 2000 fanns på hyllan samtidigt.
Laserdisc var inte särskilt vanligt i Europa.
I Sverige var hela Laserdisc markanden import baserad då endast 2 karaoke skivor gjordes specifikt för Svensk marknad.
Ced fanns bara i Usa och Vhd fanns endast i Japan.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2024 kl. 14:21:19Vilket är varför jag rekommenderar att man införskaffar ett capture card som inte känner av Macrovision🙂.
Glöm Macrovision! Det har ingen relevans när man spelar in digitalt. Då är det endast CGMS man behöver bekymra sig om. Men jag kan inse att det kan vara svårt att hålla isär begreppen.

Anders M Olsson

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 24 april 2024 kl. 16:20:07Fanns alla dessa tillgängliga på hyllan samtidigt?

Om du med "titlar" menar köp- och/eller hyrfilmer fanns det väl i Sverige bara på tre format - VHS, Betamax och Video 2000. Alla tre fanns parallellt i början på 80-talet i många videobutiker. Betamax och Video 2000 försvann så småningom, och sen fanns bara VHS kvar - ända tills DVD kom i slutet av 90-talet.

Jag tror aldrig det gavs ut några filmer på U-Matic och VCR.

De gamla "LP-stora" skivformaten (Laserdisc, CED och VHD) tog sig väl aldrig in på den svenska marknaden annat än ytterst marginellt. Men internationellt producerades det en del filmer på sådana skivor. Jag hade själv en laserdisc-spelare där jag spelade köpfilmer som jag importerade från England. Det fanns även ett par butiker här i Sverige som importerade skivor från USA.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 17:18:45Om du med "titlar" menar köp- och/eller hyrfilmer fanns det väl i Sverige bara på tre format - VHS, Betamax och Video 2000. Alla tre fanns parallellt i början på 80-talet i många videobutiker. Betamax och Video 2000 försvann så småningom, och sen fanns bara VHS kvar - ända tills DVD kom i slutet av 90-talet.

Jag tror aldrig det gavs ut några filmer på U-Matic och VCR.

De gamla "LP-stora" skivformaten (Laserdisc, CED och VHD) tog sig väl aldrig in på den svenska marknaden annat än ytterst marginellt. Men internationellt producerades det en del filmer på sådana skivor. Jag hade själv en laserdisc-spelare där jag spelade köpfilmer som jag importerade från England. Det fanns även ett par butiker här i Sverige som importerade skivor från USA.
Det gavs ut ett fåtal hyr kassetter på vcr se bild.
Dock väldigt väldigt ovanligt.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2024 kl. 19:39:45Det gavs ut ett fåtal hyr kassetter på vcr se bild.
Notera detta är den, enda bilden på vcr hyr filmer jag kunde hitta.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 april 2024 kl. 19:39:45Det gavs ut ett fåtal hyr kassetter på vcr se bild.
Haha, ja man ska aldrig säga aldrig! ;)

Jag har nog bara sett en enda förinspelad VCR-kassett, och det var ett reklamprogram som Philips hade sammanställt för att handlarna skulle ha något att demonstrera apparaten med. Såvitt jag vet kunde man som konsument varken köpa eller hyra den kassetten.

Jag minns att den bl.a. innehöll en introduktion med Jarl Borssén, en musikvideo med Glenmarks och några naturbilder. Det skulle vara roligt att få se den igen, men hittills har jag inte lyckats hitta den någonstans.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 20:36:20Haha, ja man ska aldrig säga aldrig! ;)

Jag har nog bara sett en enda förinspelad VCR-kassett, och det var ett reklamprogram som Philips hade sammanställt för att handlarna skulle ha något att demonstrera apparaten med. Såvitt jag vet kunde man som konsument varken köpa eller hyra den kassetten.

Jag minns att den bl.a. innehöll en introduktion med Jarl Borssén, en musikvideo med Glenmarks och några naturbilder. Det skulle vara roligt att få se den igen, men hittills har jag inte lyckats hitta den någonstans.
Kanske finns den med bland banden som Rosa Mannen hämtade nyligen i Örebro. Om jag inte minns fel var det ca 300 st VCR-band och en spelare.

https://www.youtube.com/shorts/tenKYTY63ZI

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2024 kl. 20:36:20Haha, ja man ska aldrig säga aldrig! ;)

Inte reklam för VCR, men hittade ett liknande program där Östen Warnerbring gör reklam för Video 2000

https://www.youtube.com/watch?v=PD4uSlJERGQ

Historielektions Soveren

Folk brukar säga att Betamax var det bättre formatet men det var det ju aldrig, i början hade de minimalt bättre bild men när de försökte konkurrera med VHS längre inspelningstid försvann det övertaget. Min farsa jobbade som tv-reparatör i början av 80-talet och han har förklarat att VHS var bättre konstruerat enligt honom var Betamax-kasseten bara en kassett med band medan VHS-kasseten var del av maskineriet.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

DingoPictures2005

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 29 juli 2024 kl. 14:46:37Folk brukar säga att Betamax var det bättre formatet men det var det ju aldrig, i början hade de minimalt bättre bild men när de försökte konkurrera med VHS längre inspelningstid försvann det övertaget. Min farsa jobbade som tv-reparatör i början av 80-talet och han har förklarat att VHS var bättre konstruerat enligt honom var Betamax-kasseten bara en kassett med band medan VHS-kasseten var del av maskineriet.
I Europa fanns bara en bandhastighet på Betamax i Usa så fanns Beta 1, 2 och 3.
Pal Betamax hade längre speltid än vad Vhs hade i SP.
Tyvärr var majoriteten av personer dumma nog att använda Longplay för vhs dock😨, vilket gjorde kvalitén sämre, men vhs Longplay kunde dock spela in längre än Betamax.

Goliat

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 29 juli 2024 kl. 14:46:37Folk brukar säga att Betamax var det bättre formatet men det var det ju aldrig, i början hade de minimalt bättre bild men när de försökte konkurrera med VHS längre inspelningstid försvann det övertaget. Min farsa jobbade som tv-reparatör i början av 80-talet och han har förklarat att VHS var bättre konstruerat enligt honom var Betamax-kasseten bara en kassett med band medan VHS-kasseten var del av maskineriet.
Jag håller nästan med. Betamax i sig hade bättre bildkvalitet men den var dyrare. De riktigt gamla vhs-filmerna hade bättre bild än senare utgåvor då man sparade ner på priset genom lägre kvalité på banden. Jag har stött på riktigt fin kvalité men även riktigt uruselt på köpband.

Jo, vhs-spelare är lättare att laga än betamax spelare. Den är lite mer komplex, de har dock flera problem som är svårare att fixa än vhs som oftast har en enkel lösning.

Steffan Rudvall

Sen måste man också vara noga med att skilja på Betamax och Betacam trots den liknande utformningen på kassetterna så är det ju två till viss del okomplatibbla format.

TonyTonka

Japp, jag har en vhs-spelare. Den står faktiskt precis bredvid mig just nu, eftersom att jag ibland kopplar den till datorn när jag ska digitalisera gamla vhs-er. Tyvärr har jag inte kunnat göra det på ett tag, för morsan hjälpte mig att storstäda för ett tag sedan, och allt är ännu inte på plats.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

ssimon

Citat från: Goliat skrivet 20 april 2024 kl. 08:17:03Detta är relaterad till egna projekt då det handlar om att skala upp tecknat från VHS till HD.

Är intresserad. Ett par frågor bara.

Delar du med dig av modellen? Får man tillgång till den om man hjälper dig?
Skickar du en film på 60 minuter så man kan spela in det direkt på vhs utan att behöva skapa en egen film först?
Vilket format vill du ha tillbaka? 720x576?

mvh

Goliat

Citat från: ssimon skrivet  1 augusti 2024 kl. 10:45:16Är intresserad. Ett par frågor bara.

Delar du med dig av modellen? Får man tillgång till den om man hjälper dig?
Skickar du en film på 60 minuter så man kan spela in det direkt på vhs utan att behöva skapa en egen film först?
Vilket format vill du ha tillbaka? 720x576?

mvh
Jag skickar en video som är klar på 60 minuter med bilder som kommer användas.

Modellen kommer så klart att delas med av till alla som hjälper till, det kommer tränas fyra stycken, de har support för chainner och kommer kunna användas av andra liknande. (Vanliga format)

Jag vill helst att den ska digitaliseras/rippas i 1440x1080, den blir skarpare när man krymper den...men....jag skulle nog säga 720x576 skulle funka fint.

Edit: denna modell kommer specifikt vara för tecknat. Men plan är även att göra för spelfilm med.

ssimon

Citat från: Goliat skrivet  1 augusti 2024 kl. 19:00:29Jag skickar en video som är klar på 60 minuter med bilder som kommer användas.

Modellen kommer så klart att delas med av till alla som hjälper till, det kommer tränas fyra stycken, de har support för chainner och kommer kunna användas av andra liknande. (Vanliga format)

Jag vill helst att den ska digitaliseras/rippas i 1440x1080, den blir skarpare när man krymper den...men....jag skulle nog säga 720x576 skulle funka fint.

Edit: denna modell kommer specifikt vara för tecknat. Men plan är även att göra för spelfilm med.
Kör med
* Samsung DVD-V6600
* Begagnade vhs band
* generic usb rca capture
* generic hdmi 1080 to rca
* vlc för att spela upp
* ffmpeg för att fånga

Kan fånga med valfri ffmpeg-profil om du har en men om jag minns rätt så kommer det inte ut så mycket mer än 720x576@25fps ur min usb rca capture.

Goliat

Citat från: ssimon skrivet  1 augusti 2024 kl. 20:01:29Kör med
* Samsung DVD-V6600
* Begagnade vhs band
* generic usb rca capture
* generic hdmi 1080 to rca
* vlc för att spela upp
* ffmpeg för att fånga

Kan fånga med valfri ffmpeg-profil om du har en men om jag minns rätt så kommer det inte ut så mycket mer än 720x576@25fps ur min usb rca capture.
Det funkar fint. Det är inte så superviktigt med fps eftersom det kommer vara bilder som uppdateras med jämna mellanrum så de ska vara enkelt att plocka ut.

Jag kommer under nästa vecka skicka ett PM med film och lite information, är borta i några dagar till.

ssimon

Citat från: Goliat skrivet  2 augusti 2024 kl. 09:15:53Det funkar fint. Det är inte så superviktigt med fps eftersom det kommer vara bilder som uppdateras med jämna mellanrum så de ska vara enkelt att plocka ut.

Jag kommer under nästa vecka skicka ett PM med film och lite information, är borta i några dagar till.
Perfekt. Får vi se om det går att få till något.

Steffan Rudvall

Tänkte bara rekommenderad den här annonsen det är en kombospelare med dubbningsfunktion har HDMI också för nyare tv-apparater. Har själv en av samma modell som funkar bra.

https://www.tradera.com/item/170204/639306506/lg-rct689h-dvd-vhs-kombo-spelare?

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 augusti 2024 kl. 21:13:17Tänkte bara rekommenderad den här annonsen det är en kombospelare med dubbningsfunktion har HDMI också för nyare tv-apparater. Har själv en av samma modell som funkar bra.

https://www.tradera.com/item/170204/639306506/lg-rct689h-dvd-vhs-kombo-spelare?
Hdmi utgången funkar väll dock bara för dvd?

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  5 augusti 2024 kl. 10:23:15Hdmi utgången funkar väll dock bara för dvd?
Jag har en snarlik spelare som heter RC389H. Den kan spela både DVD och VHS via HDMI-utgången.

Goliat

Det tar tyvärr längre tid än väntat att träna. Första modellen gjorde inte bra jobb, andra är instabil under träning och kör nu en som tar flera gånger längre tid att träna men är stabil.Så alla involverade är medveten om detta. Då jag gör annat också så måste jag pausa då o då vilket gör att det tar längre tid.

ssimon

Citat från: Goliat skrivet 16 augusti 2024 kl. 21:05:31Det tar tyvärr längre tid än väntat att träna. Första modellen gjorde inte bra jobb, andra är instabil under träning och kör nu en som tar flera gånger längre tid att träna men är stabil.Så alla involverade är medveten om detta. Då jag gör annat också så måste jag pausa då o då vilket gör att det tar längre tid.
Kämpa på. Hoppas det blir bra till slut.