Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Beteende inom skolor

Startat av Jonas9881, 21 maj 2024 kl. 14:31:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Dubintrested skrivet 21 maj 2024 kl. 17:40:45Du är lika bra som både svenska och mattelärare ta inte åt dig Steffan
Men han har ju inte sagt något sånt... Jag är ju inte svenska eller mattelärare och det kan man ju konstatera..

Jonas9881

Citat från: Dubintrested skrivet 21 maj 2024 kl. 17:40:45Du är lika bra som både svenska och mattelärare ta inte åt dig Steffan
Vadå? Jag har inte sagt något negativt till honom.

Isåfall får du nog läsa mina svar igen och försöka uppfatta mina svar som jag menar och inte missuppfatta dom.

Steffan är säkert jättebra som musiklärare, men anledningen att man har flera olika lärare är att varje lärare inte är expert inom alla områden utan en lärare kanske är expert inom Svenska och en annan inom NO.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Dubintrested

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 17:47:20Vadå? Jag har inte sagt något negativt till honom.

Isåfall får du nog läsa mina svar igen och försöka uppfatta mina svar som jag menar och inte missuppfatta dom.

Steffan är säkert jättebra som musiklärare, men anledningen att man har flera olika lärare är att varje lärare inte är expert inom alla områden utan en lärare kanske är expert inom Svenska och en annan inom NO.
Jag kanske tolkade fel då men han svarade i alla fall på dina frågor så det är positivt

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 maj 2024 kl. 17:25:15Att fysiskt ta tag i en elev är inte något jag gör eller ens skulle göra om jag fick då det bara förvärrar situationen. Om en situation blir så pass allvarlig och eleven inte tar till sig det jag säger ber jag den att lämna klassrummet och de gör oftast det. Men om de inte gör det så jag blir ett samtal till rektorn och sedermera föräldrarna.

Jag har hört till mig att det har hänt att läraren måste be om ursäkt till eleven, även om det är eleven som kastar stolar och stör jättemycket. Och det låter ju helt fel, då det är eleven som uppför sig dåligt och läraren försöker ju bara lugna ner situationen.

Om nu läraren ska be om ursäkt för att man kanske har höjt rösten eller tagit i eleven då har det blir tokigt i regelverket i skolorna tycker jag.

Och då fattar ju eleverna att något straff oavsett vad dom gör kommer inte dom få, och det kan ju till och med öka oroligheterna och störandet i klassrummen.

Tycker väl att man uppförde sig bättre förr då det var strängare och man faktiskt respekterade lärarna, men det gör man inte längre då det inte kan bli något straff eller annat negativ påföljd till eleven, förutom kanske ett samtal hem men det påverkar ju inte elevens beteende oftast.

Kan väl tycka synd om lärarna som kämpar och tillbringar sina dagar åt att försöka lära eleverna när dom bara får skit ibland, och kan inte göra mer än att säga till. Ta telefoner, bära ut eller använda fysiska grepp tycker jag ska införas då det blir lättare för lärarna att få ut störande elever.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Adam Larsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 maj 2024 kl. 17:47:20Steffan är säkert jättebra som musiklärare, men anledningen att man har flera olika lärare är att varje lärare inte är expert inom alla områden utan en lärare kanske är expert inom Svenska och en annan inom NO.
Här skriver han om NO
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 februari 2021 kl. 12:37:39De kommer snart just nu har jag tyvärr inte tid, Jag håller på att rätta no uppgifter.

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 21 maj 2024 kl. 19:26:11Här skriver han om NO
Men kryssprov kan ju vem som helst rätta, jag är inte NO-lärare för det. Jag är behörig musiklärare inom både grundskolan och gymnasieskolan men har även gått andra kurser som gjort att jag även lär ut teatern numera.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 maj 2024 kl. 19:41:30Men kryssprov kan ju vem som helst rätta, jag är inte NO-lärare för det. Jag är behörig musiklärare inom både grundskolan och gymnasieskolan men har även gått andra kurser som gjort att jag även lär ut teatern numera.
Fast det gäller väl att du även har facit bredvid, eller hur?

Algot

Jag läste nyligen att Sverige låg väldigt lågt ner i rankinglistorna jämfört med närliggande länder/länder i Europa när det gäller ordning och reda.

Nu är jag inte helt insatt i hur Finland gör, men landet är en förebild sett till hur bra det går för eleverna och hur pass bra arbetsro de har det där.

Jag tycker inte att föräldrar ska ha sånt stort inflytande och makt att i efterhand klaga på lärare som höjt rösten eller sagt till deras barn att inte spela musik på mobilen under lektionerna till exempel. Det kan de göra hemma under matbordet om de vill, men inte under lektionerna för det stör ju andra elever.