Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Wallace & Gromit

Startat av Steffan Rudvall, 10 juni 2024 kl. 00:12:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Vet någon hur det ligger till med dubbningarna till Wallace & Gromit: Nära ögat? Varför dubbades den om? Det verkar nämligen finnas två dubbningar detta har bland annat användaren @Will Siv nämnt.

Men Will Siv trodde att dubbningen med Eva Gröndal gjordes för DVD-utgåvan Wallace & Gromit: En strid på liv och bröd från 2007 men i själva verket verkar den ju vara äldre och komma från SVT ursprungligen.

Det vill säga att det är en originaldubb som dubbats om för Wallace & Gromits otroliga äventyr där med Susanne Barklund men omdubbningen har bara använt på just den utgåvan.

För dubblningen som finns på utgåvan Wallace & Gromits otroliga äventyr står Mikael Roupé som upphovsman vilket jag antar betyder regissör i det här fallet.

Originaldubb: https://smdb.kb.se/catalog/id/001742071

Omdubb:
https://smdb.kb.se/catalog/id/001390203

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juni 2024 kl. 00:12:48Vet någon hur det ligger till med dubbningarna till Wallace & Gromit: Nära ögat? Varför dubbades den om? Det verkar nämligen finnas två dubbningar detta har bland annat användaren @Will Siv nämnt.

Men Will Siv trodde att dubbningen med Eva Gröndal gjordes för DVD-utgåvan Wallace & Gromit: En strid på liv och bröd från 2007 men i själva verket verkar den ju vara äldre och komma från SVT ursprungligen.

Det vill säga att det är en originaldubb som dubbats om för Wallace & Gromits otroliga äventyr där med Susanne Barklund men omdubbningen har bara använt på just den utgåvan.

För dubblningen som finns på utgåvan Wallace & Gromits otroliga äventyr står Mikael Roupé som upphovsman vilket jag antar betyder regissör i det här fallet.

Originaldubb: https://smdb.kb.se/catalog/id/001742071

Omdubb:
https://smdb.kb.se/catalog/id/001390203
Så det var original dubbning  ???

Var det kanske så Claes fick rollen.

(Och det förklarar varför dom kallar Fåret Shaun för Ulrik)

Men hur ligger det till med dom andra dubbningarna? Är dom gjorda för DVDn "Otroliga Äventyr" (släppt av DreamWorks) eller för SVT?

i både "Fel Brallor" och original dubbning av "Nära Ögat" finns en tillagd röst när Gromit läser olika texter, men inte i om dubbningen av "Nära Ögat", någon som vet vem/vilka det är som "dubbar" Gromit och Preston (när dom läser upp texter)

btw: DVDn "En Strid på Liv och Bröd" (släppt av SF) är egentligen från 2008/2009 eftersom den kortfilmen först släpptes 2008.
- what.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Siv skrivet 10 juni 2024 kl. 12:16:02Så det var original dubbning  ???

Men hur ligger det till med dom andra dubbningarna? Är dom gjorda för DVDn "Otroliga Äventyr" (släppt av DreamWorks) eller för SVT?

i både "Fel Brallor" och original dubbning av "Nära Ögat" finns en tillagd röst när Gromit läser olika texter, men inte i om dubbningen av "Nära Ögat", någon som vet vem/vilka det är som "dubbar" Gromit och Preston (när dom läser upp texter)

btw: DVDn "En Strid på Liv och Bröd" (släppt av SF) är egentligen från 2008/2009 eftersom den kortfilmen först släpptes 2008.
Om det är samma dubbningar kan jag inte garantera men eftersom att VHS-utgåvan av "Otroliga Äventyr" bara har credits för "Nära ögat" antar jag att de andra har fått behålla sina dubbningar.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 juni 2024 kl. 12:36:24Om det är samma dubbningar kan jag inte garantera men eftersom att VHS-utgåvan av "Otroliga Äventyr" bara har credits för "Nära ögat" antar jag att de andra har fått behålla sina dubbningar.
Det är det.

https://smdb.kb.se/catalog/id/001402616
- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 10 juni 2024 kl. 12:16:02Så det var original dubbning  ???

Så jag hörde inte fel med att Shaun kallades för Ulrik i denna, då när jag såg en annan dubbning så kallades han för Shaun i den andra. :o

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 11 juni 2024 kl. 01:12:48Så jag hörde inte fel med att Shaun kallades för Ulrik i denna, då när jag såg en annan dubbning så kallades han för Shaun i den andra. :o
Vilken såg du först?

Har du en av DVDrna?
- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 11 juni 2024 kl. 01:31:19Vilken såg du först?

Har du en av DVDrna?
Det var väl TV-dubben där han heter Ulrik som jag såg först. DVD-dubben såg jag hos en kompis där han hette Shaun, så...

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 11 juni 2024 kl. 01:55:09Det var väl TV-dubben där han heter Ulrik som jag såg först. DVD-dubben såg jag hos en kompis där han hette Shaun, så...
The opposite för mig.

alltså att jag såg omdubbningen på DVDn "Otroliga Äventyr" och sen original dubbningen på DVDn "En Strid på Liv och Bröd"
(det blev väldigt förvirrande då Fåret Shaun var så väletablerad)
- what.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 11 juni 2024 kl. 02:01:18The opposite för mig.

alltså att jag såg omdubbningen på DVDn "Otroliga Äventyr" och sen original dubbningen på DVDn "En Strid på Liv och Bröd"
(det blev väldigt förvirrande då Fåret Shaun var så väletablerad)
Och denna var nog första gången jag kände igen karaktären, fast... Detta är väl hans första framträdande innan han fick sin egna serie, så det är inte så konstigt. Men hans namn här är väl en pun: "Ull-rik" såklart. Men ändå, wut?...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 11 juni 2024 kl. 02:21:27Och denna var nog första gången jag kände igen karaktären, fast... Detta är väl hans första framträdande innan han fick sin egna serie, så det är inte så konstigt. Men hans namn här är väl en pun: "Ull-rik" såklart. Men ändå, wut?...
LoL

Will Siv

Istället för att skapa ett till ämne tar jag upp det här.

I serien "Magnifika Mackapärer" förekommer det en speaker röst som låter som en robot, någon som har avsnitt?

och även "Uppringarnas Värld" som i ett avsnitt hade ett dubbat klipp av Barack Obama
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  7 juli 2024 kl. 02:04:08Istället för att skapa ett till ämne tar jag upp det här.

I serien "Magnifika Mackapärer" förekommer det en speaker röst som låter som en robot, någon som har avsnitt?

och även "Uppringarnas Värld" som i ett avsnitt hade ett dubbat klipp av Barack Obama
Seriöst? Kan någon ladda upp det någonstans?

Ovanliga dubbningar

Citat från: MOA skrivet  7 juli 2024 kl. 10:04:09Seriöst? Kan någon ladda upp det någonstans?
Något Uppringarnas värld" måste jag medge att jag inte ens hört talats om, och hittar heller inget vid en Google-sökning.

Men jag har alla avsnitt av Wallace & Gromit - Magnifika mackapärer, om du eller någon annan känner dig manad att synka till valfri bra bildkälla. Det är ju inte speciellt långa avsnitt, så borde kanske inte ta så lång tid att synka. :)

Citat från: Will Siv skrivet  7 juli 2024 kl. 02:04:08I serien "Magnifika Mackapärer" förekommer det en speaker röst som låter som en robot, någon som har avsnitt?
Jag har som sagt alla avsnitt av serien, och skickar gärna ljudfiler om någon eller några vill synka. Vilka bildkällor finns det att tillgå?

Dessvärre nämner dom aldrig vem speakerrösten tillhör, och jag är ingen mästarinna på att känna igen skådespelare. Men låter han inte lite bekant, trots allt? Här kommer ljudklipp från ett av avsnitten.

Citat från: Will Siv skrivet  7 juli 2024 kl. 02:04:08och även "Uppringarnas Värld" som i ett avsnitt hade ett dubbat klipp av Barack Obama
Kan du berätta mer om detta "Uppringarnas värld"? Orginaltitel eller årtal? För jag hittar inget med den titeln någonstans på webben.

Oscar Isaksson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 juli 2024 kl. 01:45:56Dessvärre nämner dom aldrig vem speakerrösten tillhör, och jag är ingen mästarinna på att känna igen skådespelare. Men låter han inte lite bekant, trots allt? Här kommer ljudklipp från ett av avsnitten.

Det är gamle gode Anders Öjebo.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 juli 2024 kl. 01:50:05Det är gamle gode Anders Öjebo.
Tackar. Den tanken slog mig faktiskt inte, trots att det är en av fåtalet skådespelare som jag är väl bekant med rösten till.