Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gammal Elektronik

Startat av DingoPictures2005, 21 juni 2024 kl. 23:37:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 december 2024 kl. 20:39:36Yes de började stänga av i ettaper så att säga.
I September 2005 så blev Gotland utan analog tv.
I Oktober 2007 så stängdes den sista sändaren i Blekinge/Skåne och då var hela sänt med digital tv.
Dock så har jag inte sett på vanlig tv sedan 2021 så har inget behov av att använda min tjock tv:s som tv's om man säger så.
Har inte sett på vanlig TV på 10 år nu, slutade titta när Bolibompa gjordes om

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 21 december 2024 kl. 21:02:37Har inte sett på vanlig TV på 10 år nu, slutade titta när Bolibompa gjordes om
Ja det finns ju ingen anledning till att se vanlig tv längre....

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 december 2024 kl. 19:44:22Nej inte via antenn om det är det som du menar.
Analog tv stängdes av 2005-07.
Avstängning började på Gotland och den sista analoga tv sändaren i Skåne och Blekinge stängdes av 2007.
Men om tjock-tv apparater inte får in vanlig bild, hur förklarar man då när dessa personer lyckades återuppliva denna tjock-tv?
https://www.svtplay.se/video/eJykM7V/retroverkstan/6-weltron-space-helmet?video=visa&position=2405

Det kanske fortfarande går i England men inte längre i Sverige. För visst känns det som att den sänder bilden från antenn och inte bara någon testbild?

Ägaren säger ju till och med att han vill få igång tv:en, isåfall bör England fortfarande har så det är möjligt att kolla på tjock-tv apparater fortfarande.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

DingoPictures2005

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 december 2024 kl. 21:54:48Men om tjock-tv apparater inte får in vanlig bild, hur förklarar man då när dessa personer lyckades återuppliva denna tjock-tv?
https://www.svtplay.se/video/eJykM7V/retroverkstan/6-weltron-space-helmet?video=visa&position=2405

Det kanske fortfarande går i England men inte längre i Sverige. För visst känns det som att den sänder bilden från antenn och inte bara någon testbild?

Ägaren säger ju till och med att han vill få igång tv:en, isåfall bör England fortfarande har så det är möjligt att kolla på tjock-tv apparater fortfarande.
Ja du kan se på tv på en tjock tv men inte via analog marksänd tv om man säger så.
Du kan ju ha en digitalbox eller liknande.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 december 2024 kl. 21:32:16Ja det finns ju ingen anledning till att se vanlig tv längre....
Ja alla program jag ser på sänds ju inte längre på TV, flera sändes 1 eller 2 decennium innan jag föddes

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 21 december 2024 kl. 21:59:58Ja du kan se på tv på en tjock tv men inte via analog marksänd tv om man säger så.
Du kan ju ha en digitalbox eller liknande.
Jaså det var en digitalbox till den tjock-tv:en som man ser via länken.

Känns ju väldigt konstigt att gubben ber teknikern att laga tv:en om han ändå måste ha en digitalbox inkopplad till sin tjock-tv.

Trodde också inte att en digitalbox som är så ny jämfört med en tjock-tv funkar att koppla in.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 21 december 2024 kl. 22:50:02Jaså det var en digitalbox till den tjock-tv:en som man ser via länken.

Känns ju väldigt konstigt att gubben ber teknikern att laga tv:en om han ändå måste ha en digitalbox inkopplad till sin tjock-tv.

Trodde också inte att en digitalbox som är så ny jämfört med en tjock-tv funkar att koppla in.
Vi ska komma ihåg att det här är en engelsk TV-serie. En engelsk TV från 1950-talet är inte bara tjock och svartvit, den är även för ett helt annat TV-system än det som används idag.

Det är nämligen en 405-linjers TV, och standarden som används idag (om det inte är HD) är 625 linjer. Här i Sverige har vi aldrig haft 405-linjers TV, och det har inte förekommit i England på väldigt många år.

"Burken" som vi ser till vänster om TVn (den med en hel rad vippomkopplare på fronten) är en HEDGHOG standards converter som omvandlar 625 linjers TV till 405 linjer. Exakt vad det är för "burk" som står bakom kan jag inte avgöra, men det är sannolikt en digitalbox som tar emot sändningarna, antingen från luften eller kabel-TV. Så det behövs alltså två apparater efter varandra som anpassar bild och ljud så att den gamla TVn kan visa det.
https://electronics.frankcuffe.ovh/

Det kan tyckas väldigt komplicerat (och förmodligen dyrt) för att se program på en urgammal TV, men det här är tydligen en 50-tals entusiast, och har man ett specialintresse skyr man väl inga medel för att kunna använda sina ögonstenar.

Hedghog.jpg

DingoPictures2005

https://youtu.be/ot-gYEIWNJs
@Jonas9881 Tänkte denna kan vara intressant, denna person har satt upp ett analogt tv närverk.

Jonas9881

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 december 2024 kl. 21:54:55
https://youtu.be/ot-gYEIWNJs
@Jonas9881 Tänkte denna kan vara intressant, denna person har satt upp ett analogt tv närverk.
Det verkar vara komplicerat att förstå vilka kablar som gör vad.

Men det är ju kul att folk håller på med det, men den kunskapen som personen har är jag inte i närheten av.

DingoPictures2005

https://www.tradera.com/item/1303/655814633/pioneer-cld-d590-cd-laserdisc-spelare
@Anders M Olsson varför försöker så många sälja Ntsc Laserdisc spelare?
Ntsc är ju sämre på typ alla sätt.
För att förklara typ alla PAL prylar hade haft stöd för Ntsc sedan 1994 men typ INGA Ntsc prylar stödjer PAL vilket gör Ntsc helt värdelöst på alla plan.

DingoPictures2005

Är det någon alingment jag behöver oroa mig för eller kan jag sätta tillbaka spelaren som den är?
Pysslar med en Pioneer CLD-1750, Spelaren började låta hemskt när jag spelade skivor i den så har tagit isär den och smörjt upp alla delar.
Vet att flera vhs spelare, skivspelare, kassettdäck och liknande jag pysslat med haft alingment marks men hittar inga här.
Har dock varit med om en Panasonic vhs där man behövde ha korrekt alingment där inga markeringar fanns på😅, på den hade jag lyckligtvis tagit mycket foton vilket jag inte gjort med denna LD spelaren tyvärr
@Anders M Olsson ger dig en notis då jag hoppas du kan hjälpa.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 december 2024 kl. 21:26:44Är det någon alingment jag behöver oroa mig för eller kan jag sätta tillbaka spelaren som den är?
Pysslar med en Pioneer CLD-1750, Spelaren började låta hemskt när jag spelade skivor i den så har tagit isär den och smörjt upp alla delar.
Vet att flera vhs spelare, skivspelare, kassettdäck och liknande jag pysslat med haft alingment marks men hittar inga här.
Har dock varit med om en Panasonic vhs där man behövde ha korrekt alingment där inga markeringar fanns på😅, på den hade jag lyckligtvis tagit mycket foton vilket jag inte gjort med denna LD spelaren tyvärr
@Anders M Olsson ger dig en notis då jag hoppas du kan hjälpa.
Jag har själv exakt en sån spelare som jag köpte 1993. Den har fungerat klanderfritt genom alla åren, och jag har aldrig behövt reparera den. Den enda serviceåtgärd jag har gjort var 1996 när jag byggde in en RF-utgång för Dolby Digital-ljud.

Sen DVD lanserades i slutet av 90-talet har jag inte använt den mycket. Den har mest stått undanställd i ett förråd utan att vara inkopplad. Några enstaka gånger har jag tagit fram den för att digitalisera en eller annan skiva.

DingoPictures2005

Då vi diskuterade Secam för ett tag sedan.
Har nu köpt några ryska tv inspelade band🇷🇺, som är i Mesecam.
Yes ska testa dem i Mitsubishi spelaren jag gjorde en video om😊, så blir en follow up om den spelar Mesecam som den säger.
Yes dock ej säker på om något från Ryssland kommer komma fram till Sverige på grund av Ukraina kriget men let's hope so.

Yes finns även lite annat rysk hemelektronik jag vill ha till samling, jag ska leta efter på den ryska säljsidan däribland Dendy Jr. som var en rysk piratversion av Famicom😅.

DingoPictures2005

Hittade en till Minidisc spelare till samling behövde byta drivremmen i denna.
Lyssnar genom hörlurar just nu, för lat att koppla in den i Technics förstärkaren jag har😅.

Någon kan säkert gissa vilken artist som spelas i spelaren i just nu.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 31 januari 2025 kl. 21:30:39Hittade en till Minidisc spelare till samling behövde byta drivremmen i denna.
Lyssnar genom hörlurar just nu, för lat att koppla in den i Technics förstärkaren jag har😅.

Någon kan säkert gissa vilken artist som spelas i spelaren i just nu.
Dawid Bowie, lättgissat