Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gammal Elektronik

Startat av DingoPictures2005, 21 juni 2024 kl. 23:37:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  9 maj 2025 kl. 06:58:10Vet att @Anders M Olsson och @Daniel Hofverberg haft en liknande toppmatad vhs spelare.
https://youtu.be/8GKb7AalJFE?si=aKFSF-3HpwiuKhmO
Denna är från typ 81.
Om den var just toppmatad eller inte kommer jag faktiskt inte ihåg (mycket möjligt att den var det), men jag minns att vår första VHS-spelare hade mekaniska knappar av liknande slag som den i YouTube-klippet - den spelaren blev väldigt kortvarig hos min familj, då jag var så ivrig så att jag tryckte på alla knappar samtidigt och därmed hade sönder spelaren...

Vi lämnade in den för garantireparation, och när samma sak hände för andra gången bad min pappa att elektronikaffären istället skulle byta in den mot någon helt ny modell med elektroniska knappar; som inte går sönder när man trycker på flera knappar samtidigt. Då allt detta alltså såvitt jag förstår gick på garantin, så kan det alltså inte ha rört sig om mer än typ ett år allt som allt.
(Jag var sisådär 3 - 5 år gammal på den tiden, så skyll inte på mig nu för att jag var så vårdslös... ;))

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 10 maj 2025 kl. 14:49:55Antar att @Daniel Hofverberg toppmatade spelare är den han spelade in Kalle's jul från Tv5 med som han skrev höll på att gå sönder när han gjorde inspelningen(?).
Nej, långt ifrån - vi hade minst två och möjligen tre spelare från den första spelaren och fram till spelaren jag hade när jag spelade in Kalle Anka och hans vänner önskar god jul 1997. Den första spelaren vi hade blev väldigt kortvarig, då vi bytte in den när den gick sönder för andra (eller möjligen tredje) gången; så det kan inte ha varit senare än runt 1982 - 1983. Vi bytte då till (tror jag) den första modellen som fanns tillgänglig i Sverige med elektroniska knappar, för att jag inte skulle kunna ha sönder den på samma sätt.

Jag var som sagt väldigt ung då, så jag kan minnas fel på årtal och detaljer, men vi kan omöjligen ha haft den gamla modellen med mekaniska knappar längre än till 1984 i alla fall.

Jag kommer inte ihåg märket eller modellen här och nu, men VHS-spelaren vi hade 1997 var en av fåtal VHS-spelare i Sverige som hade Super Long Play (tre gånger speltiden); som varit mycket vanligt förekommande i USA men sällsynt i Europa.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2025 kl. 03:14:42Om den var just toppmatad eller inte kommer jag faktiskt inte ihåg (mycket möjligt att den var det), men jag minns att vår första VHS-spelare hade mekaniska knappar av liknande slag som den i YouTube-klippet - den spelaren blev väldigt kortvarig hos min familj, då jag var så ivrig så att jag tryckte på alla knappar samtidigt och därmed hade sönder spelaren...

Vi lämnade in den för garantireparation, och när samma sak hände för andra gången bad min pappa att elektronikaffären istället skulle byta in den mot någon helt ny modell med elektroniska knappar; som inte går sönder när man trycker på flera knappar samtidigt. Då allt detta alltså såvitt jag förstår gick på garantin, så kan det alltså inte ha rört sig om mer än typ ett år allt som allt.
(Jag var sisådär 3 - 5 år gammal på den tiden, så skyll inte på mig nu för att jag var så vårdslös... ;))
Nej, långt ifrån - vi hade minst två och möjligen tre spelare från den första spelaren och fram till spelaren jag hade när jag spelade in Kalle Anka och hans vänner önskar god jul 1997. Den första spelaren vi hade blev väldigt kortvarig, då vi bytte in den när den gick sönder för andra (eller möjligen tredje) gången; så det kan inte ha varit senare än runt 1982 - 1983. Vi bytte då till (tror jag) den första modellen som fanns tillgänglig i Sverige med elektroniska knappar, för att jag inte skulle kunna ha sönder den på samma sätt.

Jag var som sagt väldigt ung då, så jag kan minnas fel på årtal och detaljer, men vi kan omöjligen ha haft den gamla modellen med mekaniska knappar längre än till 1984 i alla fall.

Jag kommer inte ihåg märket eller modellen här och nu, men VHS-spelaren vi hade 1997 var en av fåtal VHS-spelare i Sverige som hade Super Long Play (tre gånger speltiden); som varit mycket vanligt förekommande i USA men sällsynt i Europa.
I see, fanns en Sharp spelare som var frontmatad med pianoknappar som de kallas.
Sharp VC-6300 hette den modellen.

Då bör du haft en Panasonic eller Sharp spelare.
Min Panasonic spelare jag använder för digitalisering kan spela in SLP.
Även min Sharp VHS/DVD från 2003 kan spela SLP
De få gångerna jag viljat spela in på VHS så har jag alltid använt SP dock.
Tyvärr stött på ett flertal band i Longplay, aldrig något i SLP dock, var dock någon i en tecknat Discord som ville ha hjälp att digitalisera SLP band som jag erbjöd att hjälpa, men har inte blivit något av det än så länge.

Göran

Min farfar hade en där man stoppade in VHS-bandet på sidan alltså tänk som man satte i ett kassettband i en bilstereo.

DingoPictures2005

Citat från: Göran skrivet 11 maj 2025 kl. 13:06:13Min farfar hade en där man stoppade in VHS-bandet på sidan alltså tänk som man satte i ett kassettband i en bilstereo.
Ahh typ en sådan här?
https://youtu.be/azszrxh1z8Y?si=E0kP-U95SBB8vaGe

Göran

DingoPictures2005

Citat från: Göran skrivet 11 maj 2025 kl. 14:45:35Den såg ut exakt så men jag tror det var en JVC
Coolt🙂, Yes fanns en JVC model av denna också.

Yes Zenith var ett ganska ovanligt märke i Sverige har dock en Stereo 8 spelare gjord av dem.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 11 maj 2025 kl. 14:48:25Coolt🙂, Yes fanns en JVC model av denna också.

Yes Zenith var ett ganska ovanligt märke i Sverige har dock en Stereo 8 spelare gjord av dem.
Zenith? Du vill inte fara till Zenith...

DingoPictures2005

Fixade denna igår.
Scart kontakten hade massa glapp då lödningen till kontakten hade lossnat.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 maj 2025 kl. 07:50:32Fixade denna igår.
Går ändå att se att det är Pokemon

DingoPictures2005

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 maj 2025 kl. 07:50:32Fixade denna igår.
Vilken scart-kontakt då? I TV:n eller i andra änden av sladden?

Jag kan inte se någon scart-kontakt på bilden.

Dock kan jag inflika att jag själv har haft en Panasonic-TV av snarlik modell som den som syns på bilden, och jag fick lämna in den för reparation flera gånger. Varje gång hittade och fixade servicekillen ett antal dåliga lödningar. Det var aldrig något "riktigt" elektroniskt fel.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 maj 2025 kl. 15:53:35Vilken scart-kontakt då? I TV:n eller i andra änden av sladden?

Jag kan inte se någon scart-kontakt på bilden.

Dock kan jag inflika att jag själv har haft en Panasonic-TV av snarlik modell som den som syns på bilden, och jag fick lämna in den för reparation flera gånger. Varje gång hittade och fixade servicekillen ett antal dåliga lödningar. Det var aldrig något "riktigt" elektroniskt fel.
Sitter en scart ingång i bak på TVn som lödningen lossnat från.

Ahh då är TVn nog dåligt byggd alla lödningar på scart kontakt hade lossnat.