Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Engelska original och dubbningar

Startat av DingoPictures2005, 23 juli 2024 kl. 22:47:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fred

Jag kan inte se att han har dubbat något annat men han är röst i en tecknad film som heter Gordon & Paddy men där verkar svenska vara originalspråk. Annars är Felix Herngren mest känd som komiker.

DingoPictures2005

Citat från: Fred skrivet  1 augusti 2024 kl. 18:57:33Jag kan inte se att han har dubbat något annat men han är röst i en tecknad film som heter Gordon & Paddy men där verkar svenska vara originalspråk. Annars är Felix Herngren mest känd som komiker.
Felix Herngren gör rösten till Buzz quiz ledaren i Buzz spelen till PS2.

DingoPictures2005

Någon som kan svara på frågan?

Är också väldigt nyfiken på vem som dubbade Mel Gibson i den Amerikanska dubben av Mad Max.
En av Gibson första roller i en Australiensisk film som senare blev dubbade till Amerikansk Engelska av någon idiotisk anledning med andra skådespelare.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 augusti 2024 kl. 23:08:53Någon som kan svara på frågan?

Är också väldigt nyfiken på vem som dubbade Mel Gibson i den Amerikanska dubben av Mad Max.
En av Gibson första roller i en Australiensisk film som senare blev dubbade till Amerikansk Engelska av någon idiotisk anledning med andra skådespelare.
Han dubbade väl sig själv.

Och det var p.g.a originalets dålig ljudmix och alla medverkandes extrema Australiensiska brytningar.
- what.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  5 augusti 2024 kl. 00:38:03Han dubbade väl sig själv.

Och det var p.g.a originalets dålig ljudmix och alla medverkandes extrema Australiensiska brytningar.
Ahh
Tack för infon

Historielektions Soveren

Citat från: Will Siv skrivet  5 augusti 2024 kl. 00:38:03Han dubbade väl sig själv.

Det är ingen australiensisk brytning det är den australienska dialekten. Man kan inte bryta på sitt modersmål.
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

DingoPictures2005

Föredrar ni några Amerikanska originalversioner?
Motivera varför ni tycker om de Engelska versionerna.

Piff och Puff Räddningspatrullen.
Älskar Jim's Australiensiska dialekt till Jack tycker den passar karaktärens personlighet perfekt att vara Australiensisk.
Jim är också väldigt rolig och rollen, och han spelar även Svinpäls i originalet med bravur då han använder ett annat röstläge och är väldigt rolig även i den rollen.
Visserligen så är Per Sandborgh väldigt bra som Svinpäls i den Svenska MediaDubb dubben men Jim är snäppet vassare.

Toy Story.
Här säger jag 2 ord Tom Hanks.
En fantastisk skådespelare som gör en perfekt röstinsats som Woody, Han lyckas dels vara rolig och sedan så passar Tom's röst Woody perfekt.

Shrek.
I fallet med Shrek så tycker jag Eddie Murphy gör nästan hela filmen.
Eddie är snabb i munnen och han gör skämt efter skämt och han har en väldigt ikoniskt sätt att röstskådespela på vilket är omöjligt att slå.

Hunden Rover Tar Semester
När jag såg igenom den Svenska dubben så kändes den uhh lite svag om man ska säga så.
Sedan så är Rover väldigt inspirerad av det speciella sättet Rodney Dangerfield hade att göra tv-shower och film på och det blir lite som att se Rodney utan den ikoniska rösten att se filmen på Svenska enligt mig.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 augusti 2024 kl. 12:52:38Föredrar ni några Amerikanska originalversioner?
Motivera varför ni tycker om de Engelska versionerna.

Piff och Puff Räddningspatrullen.
Älskar Jim's Australiensiska dialekt till Jack tycker den passar karaktärens personlighet perfekt att vara Australiensisk.
Jim är också väldigt rolig och rollen, och han spelar även Svinpäls i originalet med bravur då han använder ett annat röstläge och är väldigt rolig även i den rollen.
Visserligen så är Per Sandborgh väldigt bra som Svinpäls i den Svenska MediaDubb dubben men Jim är snäppet vassare.

Toy Story.
Här säger jag 2 ord Tom Hanks.
En fantastisk skådespelare som gör en perfekt röstinsats som Woody, Han lyckas dels vara rolig och sedan så passar Tom's röst Woody perfekt.

Shrek.
I fallet med Shrek så tycker jag Eddie Murphy gör nästan hela filmen.
Eddie är snabb i munnen och han gör skämt efter skämt och han har en väldigt ikoniskt sätt att röstskådespela på vilket är omöjligt att slå.

Hunden Rover Tar Semester
När jag såg igenom den Svenska dubben så kändes den uhh lite svag om man ska säga så.
Sedan så är Rover väldigt inspirerad av det speciella sättet Rodney Dangerfield hade att göra tv-shower och film på och det blir lite som att se Rodney utan den ikoniska rösten att se filmen på Svenska enligt mig.
Kommer nog föredra originalversionen av AOSMB3 behöver nog inte skriva varför

DingoPictures2005

@Erika 
Kan du sammanfoga Engelska original och Engelska dubbningar till en tråd som kan kallas Engelska original och dubbningar?

DingoPictures2005

Vart finns Svenska credits till Blinky Bill?
Undrar vart ifrån du fått uppgifterna att fler skådespelare medverkar i dubben än originalet.
Hittar inget om serien på Dubbningshemsidan.
@MOA 

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 augusti 2024 kl. 14:09:04Vart finns Svenska credits till Blinky Bill?
Undrar vart ifrån du fått uppgifterna att fler skådespelare medverkar i dubben än originalet.
Hittar inget om serien på Dubbningshemsidan.
@MOA
Inget annat än min extrema förmåga att identifiera röster, lätt & enkelt

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 18 augusti 2024 kl. 17:03:10Inget annat än min extrema förmåga att identifiera röster, lätt & enkelt
Ahh ok, makes sense.

DingoPictures2005

Var Disney någon störd snål galning?

Inte nog med att Lady & Lufsens originalversion har typ 4 skådespelare till alla roller.
Även Alice i Underlandet hade någon J.Pat O'Malley person som gjorde typ alla röster och även här fick Bill Thompson förstöra filmen med flera röster till karaktärer som fick separata röstskådespelare i de flesta dubbningarna.
Och jo vi ska nämna Askungen, här har Kungen och Hertigen samma röstskådespelare Luis Can Rooten.

Hur tänker man när man låter originalversioner ha samma röstskådespelare till flera karaktärer!!?

Känns som att Disney var en snål störd galning som jobbade lite som Kit Sundquists budget dubbningar för sina originalversioner.
Värt att nämna är Bill:s hemska inlevelse till alla 7 karaktärer han spelar i Lady & Lufsen.
Känns som att han fått ett papper Nu ska du låta som en Bulldog och Nu ska du låta som terrier, förvräng rösten pyttelite man ska höra att du gör flera karaktärer.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 augusti 2024 kl. 11:17:33Var Disney någon störd snål galning?

Inte nog med att Lady & Lufsens originalversion har typ 4 skådespelare till alla roller.
Även Alice i Underlandet hade någon J.Pat O'Malley person som gjorde typ alla röster och även här fick Bill Thompson förstöra filmen med flera röster till karaktärer som fick separata röstskådespelare i de flesta dubbningarna.
Och jo vi ska nämna Askungen, här har Kungen och Hertigen samma röstskådespelare Luis Can Rooten.

Hur tänker man när man låter originalversioner ha samma röstskådespelare till flera karaktärer!!?

Känns som att Disney var en snål störd galning som jobbade lite som Kit Sundquists budget dubbningar för sina originalversioner.
Värt att nämna är Bill:s hemska inlevelse till alla 7 karaktärer han spelar i Lady & Lufsen.
Känns som att han fått ett papper Nu ska du låta som en Bulldog och Nu ska du låta som terrier, förvräng rösten pyttelite man ska höra att du gör flera karaktärer.
Någon som kan svara?
Var Disney dum i huvudet eller hur kan sådan här ren idioti förekomma i originalversioner av äldre Disney filmer?

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 augusti 2024 kl. 11:23:06Någon som kan svara?
Var Disney dum i huvudet eller hur kan sådan här ren idioti förekomma i originalversioner av äldre Disney filmer?
Jag minns inte om det även gäller Lady och Lufsen men i tidigare Disneyfilmer finns det inga röstcredits alls då Walt inte ville förstöra magin. Kanske trodde man att ingen skulle märka att det var så få skådespelare och skådespelerskor.