Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

STILLA NATT HELIGA NATT (2005)

Startat av gstone, 1 augusti 2024 kl. 23:17:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2024 kl. 17:33:56Eskimo Avenue är ökända för att de under lång tid vägrade att teckna kollektivavtal med Teaterförbundet och heller inte hade avtalsenliga löner för skådespelarna (något de efter många om och men till sist gick med på), och var väl kanske inte kända för att göra några mästerverk, men i alla fall aldrig ens i närheten av lika illa som Stålmannen med vänner.
(Eskimo Avenue köptes senare upp av BTI Studios, som sedan drev samma studio under ett flertal års tid separat från Stockholmsstudion - men till sist lade de ner Göteborgsstudion helt, för att koncentrera all verksamhet till Stockholm)
Hur vet du detta ?
och hur kunde detta vara en hållbar affärs medel ?

Alltså att "vägrade att teckna kollektivavtal med Teaterförbundet och heller inte hade avtalsenliga löner för skådespelarna"

Borde dom l gått i konkurs tidigare med sådan usla idéer ?😅
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2024 kl. 17:45:44Ja, med bl.a. Helen Sjöholm och Håkan Mohede. Tyvärr kom inte Håkan ihåg något om dubbningen, men den gjordes med största sannolikhet av Salut Audio/Video eller möjligen Adaptor D&D i Köpenhamn.
Då får vi lyssna oss fram till vilka rösterna är   ;)

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2024 kl. 17:33:56Svårt att säga. Film Factory har gett ut ett fåtal filmer med riktigt usla dubbningar (typ Stålmannen med vänner), men merparten som de distribuerat har väl ändå haft åtminstone hyfsade dubbningar.

Jag hoppas och tror att det åtminstone är en professionellt och seriöst gjord dubbning (till skillnad från just Stålmannen med vänner), och i så fall har Film Factorys dubbningar mig veterligen varierat mellan Eskimo Avenue i Göteborg och Sun Studio.

Eskimo Avenue är ökända för att de under lång tid vägrade att teckna kollektivavtal med Teaterförbundet och heller inte hade avtalsenliga löner för skådespelarna (något de efter många om och men till sist gick med på), och var väl kanske inte kända för att göra några mästerverk, men i alla fall aldrig ens i närheten av lika illa som Stålmannen med vänner.
(Eskimo Avenue köptes senare upp av BTI Studios, som sedan drev samma studio under ett flertal års tid separat från Stockholmsstudion - men till sist lade de ner Göteborgsstudion helt, för att koncentrera all verksamhet till Stockholm)
Jag har två dvd utgåvor av Dennis från film factor som dubbar hos Eskimo avenue.

gstone

Citat från: Oskar skrivet  2 augusti 2024 kl. 18:35:35Jag har två dvd utgåvor av Dennis från film factor som dubbar hos Eskimo avenue.
Dom är relativt lätta att hitta second hand,

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  2 augusti 2024 kl. 18:35:35Jag har två dvd utgåvor av Dennis från film factor som dubbar hos Eskimo avenue.
Ja, det är minsann ingen höjdardubbning - klart sämre än FilmNets TV-dubb av samma serie - men likväl ett otroligt mästerverk i jämförelse med Stålmannen med vänner... ;)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2024 kl. 17:45:44Jag har precis köpt DVDn på Tradera, så jag återkommer med ett utlåtande när den anlänt. Jag är ju borta i Polen nu en vecka, men med lite tur har filmen hunnit komma tills jag kommer hem nästa lördag. :)
Ja, med bl.a. Helen Sjöholm och Håkan Mohede. Tyvärr kom inte Håkan ihåg något om dubbningen, men den gjordes med största sannolikhet av Salut Audio/Video eller möjligen Adaptor D&D i Köpenhamn.
Kan du bara berätta vilka rösterna skådespelare är i  Agent Freddie - i hans majestäts hemliga⁉️

BPS

Deras dubbning av Nya äventyr med Lucky Luke är inte heller något att hänga i julgranen det är nog bara en person eller max två som gör alla rösterna.