Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

VHS smörjning?

Startat av Jabberjaw, 4 augusti 2024 kl. 01:03:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Brukar ni smörja era videobandspelare ibland? Och vad använder ni som funkat längst. Efter att råkat ut för att 2st spelare käkar band på kort tid så tänkte jag testa att köra en vhs rengörning innan jag kör igen med den nya spelaren jag fått tag på. :)

Hoppas denna håller längre än min förra...  Min absoluta favorit var min LG som jag köpte ny 2013 när den kom ut. Men den gav upp efter några tusen bands spolande fram och tillbaka. Min nya höll knappt 50 band. Så hoppas oturen vänt så man kan fortsätta digitalisera igen.

BPS

Nu när rengöringskit för VHS inte är en vanlig grej så har i alla fall jag börjat göra det manuellt. Jag öppnar upp spelaren tar några bomullspinnar som jag doppar i rengöringsalkohol sen tar jag bomullspinnen och lägger den försiktigt på videohuvudet. Sen kan man också göra samma sak med trumman, man håller bomullspinnen på trumman samtid som man roterar trumman.

Jabberjaw

Citat från: BPS skrivet  4 augusti 2024 kl. 01:23:44Nu när rengöringskit för VHS inte är en vanlig grej så har i alla fall jag börjat göra det manuellt. Jag öppnar upp spelaren tar några bomullspinnar som jag doppar i rengöringsalkohol sen tar jag bomullspinnen och lägger den försiktigt på videohuvudet. Sen kan man också göra samma sak med trumman, man håller bomullspinnen på trumman samtid som man roterar trumman.
Vågar man skruva isär då? Känns som det finns väldigt mycket "småsaker" som kan få för sig att falla ur :P 

Är rengörningsband som legat ens fungerande idag. Sett flera annonser på Tradera men inte vågat köpa, med risk för att dom blivit defekta med årens lopp

BPS

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 01:35:04Vågar man skruva isär då? Känns som det finns väldigt mycket "småsaker" som kan få för sig att falla ur :P

Är rengörningsband som legat ens fungerande idag. Sett flera annonser på Tradera men inte vågat köpa, med risk för att dom blivit defekta med årens lopp
Jag själv har inte vågat mig på att skruva isär någonting mer än själva locket.

Anders M Olsson

Citat från: BPS skrivet  4 augusti 2024 kl. 01:23:44Nu när rengöringskit för VHS inte är en vanlig grej så har i alla fall jag börjat göra det manuellt. Jag öppnar upp spelaren tar några bomullspinnar som jag doppar i rengöringsalkohol sen tar jag bomullspinnen och lägger den försiktigt på videohuvudet. Sen kan man också göra samma sak med trumman, man håller bomullspinnen på trumman samtid som man roterar trumman.
"Smörja" som trådens ämne säger ska man aldrig göra, däremot kan spelarens inre delar ibland behöva rengöras.

Med "rengöringsalkohol" avses isopropylalkohol som man kan köpa t.ex. på apoteket eller hos Kjell & Co.

Bomullspinnar är nog bra till de flesta delarna - rullarna, ljud- och raderhuvud osv. Men till trumman och videohuvudena är det bättre att använda en liten bit sämskskinn. Bomullspinnar kan lämna ludd kvar. Man fuktar sämskskinnet med alkohol, trycker det lätt mot trumman och roterar trumman moturs för hand. Man får inte gnugga skinnet upp och ner mot videohuvudena, för då kan de lossna.

Det kanske är onödigt att påpeka, men naturligtvis ska man dra ut stickkontakten från vägguttaget innan man öppnar spelaren.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 augusti 2024 kl. 08:01:11"Smörja" som trådens ämne säger ska man aldrig göra, däremot kan spelarens inre delar ibland behöva rengöras.

Med "rengöringsalkohol" avses isopropylalkohol som man kan köpa t.ex. på apoteket eller hos Kjell & Co.

Bomullspinnar är nog bra till de flesta delarna - rullarna, ljud- och raderhuvud osv. Men till trumman och videohuvudena är det bättre att använda en liten bit sämskskinn. Bomullspinnar kan lämna ludd kvar. Man fuktar sämskskinnet med alkohol, trycker det lätt mot trumman och roterar trumman moturs för hand. Man får inte gnugga skinnet upp och ner mot videohuvudena, för då kan de lossna.

Det kanske är onödigt att påpeka, men naturligtvis ska man dra ut stickkontakten från vägguttaget innan man öppnar spelaren.
Videohuvudet är också jätte känsligt och det kan enkelt förstöras med en bomullspinne.
Länkar en video som visar det här⬇️.
https://youtu.be/e_VpX7aeTBA?si=nwYcnpamexVy-oLe

Jabberjaw

Stor tack till alla svaren. Jag misstänkte faktiskt också att man kunde råka skada något med bomullspinnar. Och så visste jag inte vart man skall fukta heller.

En video som visar just den spelaren man har hade ju varit det absolut bästa. Men jag får nog nöja mig med en rengöringskasett som man applicerat medföljande medel på. Och köra igenom det bandet. Fick äntligen tag på en ny VHS maskin så att jag kan påbörja digitalisera vissa saker igen som jag väntat på. Och med tanke på väderprognosen på SMHI så kan det nog vara fiffigt om man har en hobby närmaste veckan. :)

MOA

Bomullspinne😂😂

Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 01:03:32Hoppas denna håller längre än min förra...  Min absoluta favorit var min LG som jag köpte ny 2013 när den kom ut. Men den gav upp efter några tusen bands spolande fram och tillbaka. Min nya höll knappt 50 band. Så hoppas oturen vänt så man kan fortsätta digitalisera igen.
Va, har det tillverkats även 2013? Jag hade för mig man slutade sälja VHS-spelare samtidigt som det blev inpopulärt med VHS då 2006.

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 augusti 2024 kl. 13:40:34Va, har det tillverkats även 2013? Jag hade för mig man slutade sälja VHS-spelare samtidigt som det blev inpopulärt med VHS då 2006.
Produktionen av VHS lades ner 2016.

Jabberjaw

Citat från: Elios skrivet  4 augusti 2024 kl. 13:40:34Va, har det tillverkats även 2013? Jag hade för mig man slutade sälja VHS-spelare samtidigt som det blev inpopulärt med VHS då 2006.
Precis som steffan säger så fortsatte produktion väldigt länge. Jag köpte en helt ny från LG på CDON omkring 2013 - 2014. Och hade jag varit smart skulle man då köpt två..

Men fick tag på en nu idag för 1350:- med HDMI och vhs>DVD dubbing funktion. Som jag föredrar då man slipper converters och scart och allt vad det är...  Min Samsung tv har inte ens något annat än DP och HDMI så blir ännu fler adaptrar som försämrar bilden isåfall. :(

Steffan Rudvall

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 14:54:53Precis som steffan säger så fortsatte produktion väldigt länge. Jag köpte en helt ny från LG på CDON omkring 2013 - 2014. Och hade jag varit smart skulle man då köpt två..

Men fick tag på en nu idag för 1350:- med HDMI och vhs>DVD dubbing funktion. Som jag föredrar då man slipper converters och scart och allt vad det är...  Min Samsung tv har inte ens något annat än DP och HDMI så blir ännu fler adaptrar som försämrar bilden isåfall. :(
Problemet med de modellerna är ju att man måste digitalisera till DVD-skivor.

Jabberjaw

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 augusti 2024 kl. 14:57:52Problemet med de modellerna är ju att man måste digitalisera till DVD-skivor.
Sant, det tar 5-10 sekunder men blir mpeg2 / video_ts DVD struktur. Men sedan kan man bara kopiera den till sin enhet och spela upp i VLC, MPC eller klippa bitar. Så har man ett avsnitt per kapitel av olika serier. Eller en lång film rakt av, tycker det varit väldigt smidigt.

Och blir 10x bättre kvalitet från start än vad dom Capture kort jag sett får till. :( Dock så försämras kvalitén avsevärt vid recoding och i YouTubes algoritmer. Har för mig man ska hålla sig till vissa codecs för bästa resultat, men i och med mitt tillvägagångssätt så blir det inte optimalt vid uppladdning.

Men skall ta med mig alla tips och tricks som skrivits i tråden. Så håller utrustningen förhoppningsvis ännu längre. :D

DingoPictures2005

Citat från: Jabberjaw skrivet  4 augusti 2024 kl. 11:42:32Stor tack till alla svaren. Jag misstänkte faktiskt också att man kunde råka skada något med bomullspinnar. Och så visste jag inte vart man skall fukta heller.

En video som visar just den spelaren man har hade ju varit det absolut bästa. Men jag får nog nöja mig med en rengöringskasett som man applicerat medföljande medel på. Och köra igenom det bandet. Fick äntligen tag på en ny VHS maskin så att jag kan påbörja digitalisera vissa saker igen som jag väntat på. Och med tanke på väderprognosen på SMHI så kan det nog vara fiffigt om man har en hobby närmaste veckan. :)
Mekanismen är ganska lik i de flesta spelare och det bästa är att göra manuellt.
Kan ha länkat denna tidigare men här är en bra instruktionsvideo på hur man rengör videohuvudet.
Jag har tidsstämplat biten när personen rengör videohuvudet.

https://www.youtube.com/watch?v=csdxKnywhaU&t=818

DingoPictures2005

Här är det som jag rekommenderar dig att använda för rengöring.
https://www.apotekhjartat.se/produkt/isopropylalkohol-100-ml-unimedic/
Spriten du använder måste vara ren isopropylalkohol.

Enda gången som en rengöringskassett ska användas är om du har en Vhs tv då dessa inte är några leksaker som en okunnig person ska ta isär.
Detta på grund av att tjock tv:s kan vara dödligt laddade med hög spänning.
Tjock tv:s är förvisso ganska lätta att ladda ur om man vet hur man gör men det är inga leksaker.......