Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vhs-kasset låste sig.

Startat av ssimon, 7 augusti 2024 kl. 11:31:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ssimon

Satt och skulle digitalisera lite nu och det ville sig inte. Kassett in och ut. Tog ut den och märkte att den inte ville snurra. Pillade lite till och sen gick den sönder. Nu va det bara en skräpkassett så inget viktigt. Men har ni några tips på hur jag ska göra om det händer igen? Finns det något annat man kan göra än att skruva isär?

Jonas9881

Citat från: ssimon skrivet  7 augusti 2024 kl. 11:31:16Satt och skulle digitalisera lite nu och det ville sig inte. Kassett in och ut. Tog ut den och märkte att den inte ville snurra. Pillade lite till och sen gick den sönder. Nu va det bara en skräpkassett så inget viktigt. Men har ni några tips på hur jag ska göra om det händer igen? Finns det något annat man kan göra än att skruva isär?
Vad exakt gick sönder, var det bandet i VHS-kasseten som gick av?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

ssimon

Citat från: Jonas9881 skrivet  7 augusti 2024 kl. 11:59:53Vad exakt gick sönder, var det bandet i VHS-kasseten som gick av?
Bandet är helt.

De vita stora trummorna ville inte snurra eller röra sig sådär lite i sidled. Jag pillade lite och tog i för att vri hjulen lite fram och tillbaka. Hjulen snurrade och något gick sönder. Såg ut som en liten vit cylinder(~3x10mm) i plast gått sönder nu när jag öppnade bandet.

BPS

Citat från: ssimon skrivet  7 augusti 2024 kl. 12:12:20Bandet är helt.

De vita stora trummorna ville inte snurra eller röra sig sådär lite i sidled. Jag pillade lite och tog i för att vri hjulen lite fram och tillbaka. Hjulen snurrade och något gick sönder. Såg ut som en liten vit cylinder(~3x10mm) i plast gått sönder nu när jag öppnade bandet.
Den vita cylindern går att trycka på plats igen om det är den jag tänker på.
VHS insidan.jpg

Anders M Olsson

Om bandet är helt men kassetten är skadad kan man oftast flytta över bandet på sina rullar till en annan kassett.

ssimon

Citat från: BPS skrivet  7 augusti 2024 kl. 12:39:26Den vita cylindern går att trycka på plats igen om det är den jag tänker på.
VHS insidan.jpg
Den delen hade fastnat och gick sönder när jag tog i. 30 år gammal kassett från någon secondhand.