Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Meta Velander 100 år

Startat av Disneyfantasten, 14 augusti 2024 kl. 09:00:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Igår fyllde skådespelaren och dubbaren Meta Velander 100 år, stort grattis!

Hon har medverkat i en hel del dubbningar genom åren, bland annat som Amelia Gabble i Aristocats, Musdrottningen i Mästerdetektiven Basil Mus, Mrs Potts i Skönheten och Odjuret och Mrs Hogenson i Superhjältarna, den sistnämnda tror jag blev hennes senaste dubbning hittills.

Hon har även medverkat flera gånger som synlig skådespelare i bland annat 1991-års julkalender Sunes Jul där som spelade Farmor, samt Pippi Långstrump från 1969.

Zach66

Härligt. En riktig kämpe. Grattis till 100-års-jubilaren.
Vad vore livet utan film?

gstone

Det är så underbart 🥹❤️❗️

Vas glad jag blir 🥳❤️❗️
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Lillefot

Grattis i efterskott till henne, hon har haft ett långt liv.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Hon måste vara den äldsta levande VA:n Grattis Meta! Hoppas hon får ett otroligt 100 års jubileum. Inte många som blir så gammal, när gjorde hon sin sista dubbning?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2024 kl. 11:52:40Hon måste vara den äldsta levande VA:n Grattis Meta! Hoppas hon får ett otroligt 100 års jubileum. Inte många som blir så gammal, när gjorde hon sin sista dubbning?
Superhjältarna 2004 sa jag ju.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 augusti 2024 kl. 09:00:00Igår fyllde skådespelaren och dubbaren Meta Velander 100 år, stort grattis!

Hon har medverkat i en hel del dubbningar genom åren, bland annat som Amelia Gabble i Aristocats, Musdrottningen i Mästerdetektiven Basil Mus, Mrs Potts i Skönheten och Odjuret och Mrs Hogenson i Superhjältarna, den sistnämnda tror jag blev hennes senaste dubbning hittills.

Hon har även medverkat flera gånger som synlig skådespelare i bland annat 1991-års julkalender Sunes Jul där som spelade Farmor, samt Pippi Långstrump från 1969.

Erika

Ett ordentligt grattis till Meta Velander! 🥳

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 augusti 2024 kl. 12:02:30Superhjältarna 2004 sa jag ju.
Så 20 år sedan nu när hon var 80, gammal dubbningsålder

Skokaka

100?!? Vilken tur hon har av att leva så länge! :o Vilken grej! 

Nåja, grattis, Meta Velander! ;D

Elios

Såg henne nog senast i Brasse Brännströms film Bäst Före och där var hon rolig. Undrar om hon har jobbat mycket med Jan Malmsjö?  ???

Och stort grattis ja. Jag tycker detta ämne känns som en bra hyllningstråd till henne!  ;D

Anders

Citat från: MOA skrivet 14 augusti 2024 kl. 11:52:40Hon måste vara den äldsta levande VA:n Grattis Meta! Hoppas hon får ett otroligt 100 års jubileum. Inte många som blir så gammal, när gjorde hon sin sista dubbning?
Om man inte räknar Maj-Britt Håkansson, som är 105 år (född 1919). Hon gjorde rösten till Felines mamma i originaldubbningen av Bambi från 1943.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

DingoPictures2005

Citat från: Anders skrivet 15 augusti 2024 kl. 19:56:48Om man inte räknar Maj-Britt Håkansson, som är 105 år (född 1919). Hon gjorde rösten till Felines mamma i originaldubbningen av Bambi från 1943.
Yvonne Lombard som dubbade Magdalena i originaldubben av Törnrosa är också ganska gammal.
Fascineras av att en skådespelare från denna dubben ens lever.
Då Törnrosa är den Svenska originaldubben som är helt evigt lost, Törnrosa har heller inte blivit visad med originaldubben sedan 1969.

Yes 1969 fanns inget videoformat utom 16 och 35mm, Yes fanns också något Vera format för professionellt bruk men konsumenter kunde inte spela in på band förens 1972 när vcr kom.
Därför måste en biokopia hittas för att dubben ska hittas.

Anders

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 augusti 2024 kl. 00:27:45Yvonne Lombard som dubbade Magdalena i originaldubben av Törnrosa är också ganska gammal.
Fascineras av att en skådespelare från denna dubben ens lever.
Då Törnrosa är den Svenska originaldubben som är helt evigt lost, Törnrosa har heller inte blivit visad med originaldubben sedan 1969.

Yes 1969 fanns inget videoformat utom 16 och 35mm, Yes fanns också något Vera format för professionellt bruk men konsumenter kunde inte spela in på band förens 1972 när vcr kom.
Därför måste en biokopia hittas för att dubben ska hittas.
Yvonne Lombard gjorde även rösten till Mor Dalton i den svenska originaldubben (och enligt mig den RIKTIGA dubben) av Lucky Luke - det stora äventyret. Jag lyssnade på nydubbningen på YouTube for ett antal år sedan, och den är fruktansvärd.

Sedan lever (vad jag vet) även Nils Eklund och Sture Ström än idag, som båda är födda 1927. De torde vara de två äldsta nu levande männen bland svenska dubbarveteraner.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 18 augusti 2024 kl. 07:51:08Yvonne Lombard gjorde även rösten till Mor Dalton i den svenska originaldubben (och enligt mig den RIKTIGA dubben) av Lucky Luke - det stora äventyret. Jag lyssnade på nydubbningen på YouTube for ett antal år sedan, och den är fruktansvärd.

Sedan lever (vad jag vet) även Nils Eklund och Sture Ström än idag, som båda är födda 1927. De torde vara de två äldsta nu levande männen bland svenska dubbarveteraner.
Yvonne var även med i Dinosaurier 2000 där hon dubbade Baylene.

Nils Eklund senaste dubbning var 2014 och Sture Ströms senaste dubbning var 2017.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2024 kl. 08:30:31Yvonne var även med i Dinosaurier 2000 där hon dubbade Baylene.

Nils Eklund senaste dubbning var 2014 och Sture Ströms senaste dubbning var 2017.
Så förvånansvärt