Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad har ni för mobiltelefon?

Startat av Elios, 15 augusti 2024 kl. 03:02:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vad har ni för mobiltelefon?
Själv så skaffade jag mig precis en Samsung S24 och den känns bra hittills.
Tycker verkligen inte om Iphone.
Nu var det iof en gammal jag hade för ca 8 år sedan som bara dog hela tiden. Kanske tre gånger per dag. Men sen när jag bytte till en Samsung Galaxy så dog den kanske lika många gånger på tre år som jag hade den.
Sen dess har det naturliga alternativet varit Samsung för min del. Eller mja vilken Android som helst slår ju Iphone med hästlängder ju!  ;D :D ;D ::) :o ::)

Lillefot

En Samsung S22 för tillfället. Min farmor köpte den till mig i Juni då min gamla mobil höll på att mer eller mindre gå i bitar.

Överlag sett en bra och snabb telefon, men hade jag vetat innan att den varken stöder microSD-kort eller 3,5mm-anslutning för hörlurar så hade jag nog bett henne om ett annat märke. Argumentet för att den skulle göra mobilen tunnare är inte en ursäkt, då den har väldigt lik tjocklek till min gamla som stöder bägge två.

En iPhone skulle det aldrig falla mig i att köpa, de är i mitt tycke på tok för dyra och begränsade i vad du kan göra med dem. Kanske hyckleri då jag även har en iPad, men jag tycker att Apple gör bättre surfplattor än mobiler.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Elios

Citat från: Lillefot skrivet 15 augusti 2024 kl. 03:39:01En Samsung S22 för tillfället. Min farmor köpte den till mig i Juni då min gamla mobil höll på att mer eller mindre gå i bitar.

Överlag sett en bra och snabb telefon, men hade jag vetat innan att den varken stöder microSD-kort eller 3,5mm-anslutning för hörlurar så hade jag nog bett henne om ett annat märke. Argumentet för att den skulle göra mobilen tunnare är inte en ursäkt, då den har väldigt lik tjocklek till min gamla som stöder bägge två.

En iPhone skulle det aldrig falla mig i att köpa, de är i mitt tycke på tok för dyra och begränsade i vad du kan göra med dem. Kanske hyckleri då jag även har en iPad, men jag tycker att Apple gör bättre surfplattor än mobiler.
Håller helt klart med dig om att dom gör bra Ipads. Det anser jag inte vara en skamm att ha men jag läste med nånstans att dom ska sluta med Chromecast? Kommer min där hemma sluta fungera helt plötsligt?? 🫨

Lillefot

Citat från: Elios skrivet 15 augusti 2024 kl. 03:41:44Håller helt klart med dig om att dom gör bra Ipads. Det anser jag inte vara en skamm att ha men jag läste med nånstans att dom ska sluta med Chromecast? Kommer min där hemma sluta fungera helt plötsligt?? 🫨
Det stämmer att Google har slutat tillverka Chromecasts, då de tänker ersätta den med en ny produkt:
https://blog.google/products/google-nest/chromecast-history/

Däremot nämns det inget om att existerande Chromecasts kommer sluta fungera bara för det, utan du kan fortsätta att använda din.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

A51 som jag fick på min 17 årsdag. Har haft 6 telefoner, 5 Samsung & 1 Sony. Kommer aldrig skaffa iPhone, seriöst världens sämsta telefon som dör om man tappar den en gång. Nästa telefon kan bli en Sony men det kan ta ett tag tills dess

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 15 augusti 2024 kl. 03:02:12Vad har ni för mobiltelefon?
Själv så skaffade jag mig precis en Samsung S24 och den känns bra hittills.
Tycker verkligen inte om Iphone.
Nu var det iof en gammal jag hade för ca 8 år sedan som bara dog hela tiden. Kanske tre gånger per dag. Men sen när jag bytte till en Samsung Galaxy så dog den kanske lika många gånger på tre år som jag hade den.
Sen dess har det naturliga alternativet varit Samsung för min del. Eller mja vilken Android som helst slår ju Iphone med hästlängder ju!  ;D :D ;D ::) :o ::)
Jag har både iPhone och iPad. Jag har haft två Android-telefoner tidigare, men tyckte att de var röriga och svåra att använda. Jag trivs mycket bättre med iPhone och iPad. De är väldigt snarlika varandra i handhavandet, och det är inte mycket som förändras när nya programversioner kommer. Man behöver inte lära om när man köper en ny.

Sen håller jag med om att nya iPhones är alldeles för dyra. Därför har jag köpt bättre begagnade för en bråkdel av vad en ny skulle kosta. Men de fungerar lika bra som nya, och den jag har nu kör samma programversion (17.6.1) som de allra nyaste. Skillnaden är egentligen bara att den inte har 5G.

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2024 kl. 09:23:29A51 som jag fick på min 17 årsdag. Har haft 6 telefoner, 5 Samsung & 1 Sony. Kommer aldrig skaffa iPhone, seriöst världens sämsta telefon som dör om man tappar den en gång. Nästa telefon kan bli en Sony men det kan ta ett tag tills dess
Jag har svårt att tro att iPhone skulle vara mera stötkänslig än en Android-telefon. Jag har min i ett plånboksfodral som i viss mån skyddar den om jag skulle tappa den, vilket jag har gjort ett par gånger. Det finns iofs telefoner som är speciellt förstärkta och oömma som har marknadsförts mot t.ex. hantverkare och byggjobbare.

En observation jag har gjort är att för några år sen såg man väldigt många som hade telefoner med sprucken display. Det tycker jag inte man ser så ofta nu, så förmodligen har tillverkarna lärt sig att göra mera oömma telefoner.

Jag jobbade en gång i tiden på Ericsson, och det var innan det fanns några "smarta" telefoner som vi har idag. När direktören demonstrerade produktsortimentet för internationella vip-besökare brukade han roa sig med att ta en telefon och kasta den i väggen så hårt han kunde. Sen tog han upp telefonen och visade att det fortfarande gick att ringa med den. Den tekniske chefen för konstruktionsavdelningen blev förfärad och sa till honom: "Du ska nog inte göra sådär..." :)

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 augusti 2024 kl. 11:09:19Jag har svårt att tro att iPhone skulle vara mera stötkänslig än en Android-telefon. Jag har min i ett plånboksfodral som i viss mån skyddar den om jag skulle tappa den, vilket jag har gjort ett par gånger. Det finns iofs telefoner som är speciellt förstärkta och oömma som har marknadsförts mot t.ex. hantverkare och byggjobbare.

En observation jag har gjort är att för några år sen såg man väldigt många som hade telefoner med sprucken display. Det tycker jag inte man ser så ofta nu, så förmodligen har tillverkarna lärt sig att göra mera oömma telefoner.

Jag jobbade en gång i tiden på Ericsson, och det var innan det fanns några "smarta" telefoner som vi har idag. När direktören demonstrerade produktsortimentet för internationella vip-besökare brukade han roa sig med att ta en telefon och kasta den i väggen så hårt han kunde. Sen tog han upp telefonen och visade att det fortfarande gick att ringa med den. Den tekniske chefen för konstruktionsavdelningen blev förfärad och sa till honom: "Du ska nog inte göra sådär..." :)
Tappar min A51 i golvet många gånger & inget händer. Farsan spräckte sin telefon innan han fick en ny från jobbet & den har han också lyckats spräcka

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 augusti 2024 kl. 10:37:24Sen håller jag med om att nya iPhones är alldeles för dyra. Därför har jag köpt bättre begagnade för en bråkdel av vad en ny skulle kosta. Men de fungerar lika bra som nya, och den jag har nu kör samma programversion (17.6.1) som de allra nyaste. Skillnaden är egentligen bara att den inte har 5G.
Var köper du din begagnade telefon?

För har sett och hört mycket om exempel Swappie att dom betalar dåligt när man vill sälja och att iallafall kunden som sade detta inte alls var nöjd.

Visst finns det alltid besvikna kunder överallt, men om man har ett bra företag och sköter sig hyfsat mot kunderna så behöver man inte få så mycket negativa åsikter.

Och ser att runt 3600 personer har get 1-2 stjärnor på Trustpilot, visserligen har 5 stjänor 82% men tycker att om runt 3600 personer har gett 1-2 stjänor så är dessa inte nöjda med företaget och nog inget företag som försöker få så glada kunder.

Kan väl säga att jag själv har Samsung A6 och funkar utmärkt, kan väl hänga sig ibland men låter man den få sin tid så löser sig klappet och funkar sedan utmärkt. Tycker att Apple-produkter är värdelösa, då 1 nackdel som jag inte alls gillar är att "Annan data" eller vad det nu kallas ökar med flera GB hela tiden, och till slut tar "Annat" nästan all utrymme på telefonen/ipaden. Förstås kan man nollställa den, men tycker det är värdelöst sätt att fixa problemet, dessutom om man inte har säkerhetskopierat innehållet på enheten.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 augusti 2024 kl. 11:47:33Var köper du din begagnade telefon?
Billig Teknik i Lund.
https://www.billigteknik.se/

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 augusti 2024 kl. 11:47:33För har sett och hört mycket om exempel Swappie att dom betalar dåligt när man vill sälja och att iallafall kunden som sade detta inte alls var nöjd.
Till skillnad från Swappie tror jag inte att Billig Teknik köper enstaka begagnade telefoner av privatpersoner. De köper in stora partier av datorer och telefoner från företag när leasingavtalen går ut. Då får de många exemplar av varje modell som de går igenom och klassificerar i olika skick till olika pris. Nyskick kostar mer än en som har lite repor och spår av användning. Men alla ska naturligtvis vara fullt fungerande.

Citat från: Jonas9881 skrivet 15 augusti 2024 kl. 11:47:33Tycker att Apple-produkter är värdelösa, då 1 nackdel som jag inte alls gillar är att "Annan data" eller vad det nu kallas ökar med flera GB hela tiden, och till slut tar "Annat" nästan all utrymme på telefonen/ipaden. Förstås kan man nollställa den, men tycker det är värdelöst sätt att fixa problemet, dessutom om man inte har säkerhetskopierat innehållet på enheten.
Det är inget som jag har märkt. Men om du trivs bättre med en Samsung-telefon tycker jag att du ska hålla fast vid den.

Elios

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2024 kl. 09:23:29A51 som jag fick på min 17 årsdag. Har haft 6 telefoner, 5 Samsung & 1 Sony. Kommer aldrig skaffa iPhone, seriöst världens sämsta telefon som dör om man tappar den en gång. Nästa telefon kan bli en Sony men det kan ta ett tag tills dess
Instämmer angående Iphone. ;D

Lilla My

Citat från: MOA skrivet 15 augusti 2024 kl. 09:23:29Kommer aldrig skaffa iPhone, seriöst världens sämsta telefon som dör om man tappar den en gång. Nästa telefon kan bli en Sony men det kan ta ett tag tills dess

Haft två Iphone's sedan 2013, tappat bägge i golvet vid ett flertal gånger och bägge har hållt och fungerat fantastiskt. Haha.