Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Fredrik Dolk

Startat av A, 6 september 2024 kl. 20:43:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

Fredrik ska tydligen ha startat sin röstskådespelarkarriär 1986 i en källare utanför Göteborg där det var någon man som dubbade för hyrfilmer. Vet vi vem mannen var och vad Fredrik fick dubba?

MOA

Citat från: A skrivet  6 september 2024 kl. 20:43:04Fredrik ska tydligen ha startat sin röstskådespelarkarriär 1986 i en källare utanför Göteborg där det var någon man som dubbade för hyrfilmer. Vet vi vem mannen var och vad Fredrik fick dubba?
Källa? Är han fortfarande aktiv?

Skokaka

jimstrom

Kan det möjligtvis ha varit Harry Goldstein?
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

MOA

Citat från: jimstrom skrivet  7 september 2024 kl. 16:39:18Kan det möjligtvis ha varit Harry Goldstein?
Ingen aning om vem han är eller om han dubbat

jimstrom

Han dubbade och jag tror även regiserade en del för VHS marknaden på 80 och 90 talet.

He-man och Robotech är väl dom två första som kommer upp i minnet.

Fredrik gjorde rösten till He-man och Goldstein var bla. Skeletor.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Steffan Rudvall

Citat från: jimstrom skrivet  7 september 2024 kl. 16:39:18Kan det möjligtvis ha varit Harry Goldstein?
Det är väldigt sannolikt, beskrivningen passar ju inte in på någon av de mer väl etablerade dubbningsbolagen vid tiden.

Det skulle väl också kunna vara Gothenburg Sound AB men jag får intrycket att de var betydligt mer professionella än ett gäng som gjorde lågbudget dubbningar i någons källare.

Daniel Hofverberg

Harry Goldstein var ju med som röst på många av Gothenburg Sounds dubbningar, men jag måste medge att jag inte kände till att han själv hållit i eller regisserat någon dubbning; eller att han hade någon egen studio. Vet du med säkerhet att han hade det, och varifrån har du hört det?

Det är en nyhet för mig, så det får du gärna berätta mer om. :)
(Däremot regisserade ju Harry teaterpjäser i viss mån, så därför känns det väl inte helt otänkbart att han även regisserade dubbningar)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 september 2024 kl. 21:26:04Det skulle väl också kunna vara Gothenburg Sound AB men jag får intrycket att de var betydligt mer professionella än ett gäng som gjorde lågbudget dubbningar i någons källare.
Min första tanke var faktiskt också Gothenburg Sound, då det är de enda jag känner till i Göteborg som dubbade för VHS under den tidsperioden. Men som du säger var (och till viss del är) det ju ett professionellt företag med avancerade studior, och knappast i någons källare.

Men däremot är det kanske inte helt omöjligt att Urmas Plunt började dubba i sin källare innan studion fanns på plats, när Gothenburg Sound var helt nytt. Trots allt kostar det ju mycket pengar att bygga en ljudstudio, med både lokaler och all teknisk utrustning som behövs, så har man inte alla pengar kanske man börjar jobba i mindre skala hemifrån tills man fått ihop tillräckligt med pengar för att bygga studion...

Dock tycker jag att 1986 låter lite väl sent för att i så fall fortfarande vara hemma hos någon, för 1986 var ju ungefär samtidigt som Gothenburg Sound för fullt höll på att dubba Snobben med en relativt stor ensemble. Jag har heller inte hört talats om att Fredrik Dolk skulle ha medverkat i någon av deras dubbningar.

jimstrom

Nej tyvärr har jag ingen källa på det, utan mina tankar går enbart på spekulation, du vet trioligen mycket mer än vad jag gör i ämnet dubbregi.

Daniel Hofverberg

Citat från: jimstrom skrivet  8 september 2024 kl. 12:43:31Nej tyvärr har jag ingen källa på det, utan mina tankar går enbart på spekulation, du vet trioligen mycket mer än vad jag gör i ämnet dubbregi.
Jag är ingen allvetare, så även jag kan mycket väl ha missat något. :)

Citat från: A skrivet  6 september 2024 kl. 20:43:04Fredrik ska tydligen ha startat sin röstskådespelarkarriär 1986 i en källare utanför Göteborg där det var någon man som dubbade för hyrfilmer. Vet vi vem mannen var och vad Fredrik fick dubba?
Var har du hört det, eller var har Fredrik sagt det? Vore intressant att gå till botten med det här.

A

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2024 kl. 16:55:39Var har du hört det, eller var har Fredrik sagt det? Vore intressant att gå till botten med det här.
Han har sagt det själv, det finns en kille på Youtube som intervjuar folk och där berättar Fredrik om det och om att de gick bakom ryggen på Disney när han blev Buzz Lightyear...

https://youtu.be/M0ST9qIH6Us

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet  8 september 2024 kl. 17:12:24Han har sagt det själv, det finns en kille på Youtube som intervjuar folk och där berättar Fredrik om det och om att de gick bakom ryggen på Disney när han blev Buzz Lightyear...
Intressant, har du någon tidskod när han säger det? Orkar inte titta igenom 40 minuter bara för det...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2024 kl. 20:48:57Intressant, har du någon tidskod när han säger det? Orkar inte titta igenom 40 minuter bara för det...
Första gången han dubba: 8:04 

Hur han fick rollen som Buzz Lightyear: 14:00

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 september 2024 kl. 20:48:57Intressant, har du någon tidskod när han säger det? Orkar inte titta igenom 40 minuter bara för det...
I alla fall kortare än Röstskådespelarna

Skokaka

Citat från: A skrivet  8 september 2024 kl. 17:12:24Han har sagt det själv, det finns en kille på Youtube som intervjuar folk och där berättar Fredrik om det och om att de gick bakom ryggen på Disney när han blev Buzz Lightyear...

https://youtu.be/M0ST9qIH6Us
Det är ju Disneyfantasten. Videon släpptes ut samma dag som tråden gjordes.