Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Ali Baba (Wendros, VHS)

Startat av TonyTonka, 6 oktober 2024 kl. 21:51:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2024 kl. 09:44:46Ärligt talat tror jag inte att gemene man ens har gamla tyska lågbudget B-filmer i färskt minne, så att det är det första de tänker på. De flesta har nog glömt bort dessa filmer helt...

För det andra fanns det väl inga skådespelare utsatt på omslagen, vad jag kan minnas? Stod det ens utsatt röster under eftertexter på VHS eller DVD? Om inte, så finns det ju ingen som helst risk att någon associerar någon skådespelare med dessa filmer...

Och för det tredje, även om folk mot förmodan skulle veta om att Dan Bratt medverkar i Wabuu, så inser nog de flesta att skådespelare är ett yrke som alla andra, där de flesta inte kan vraka och välja bland roller; oavsett om det gäller dubbning eller "synligt" skådespeleri. Jag menar: inte ens Meryl Streep har ju bara medverkat i högkvalitativa filmer under sin långa karriär...
Wabuu är dock speciell då Dan Bratt medverkat som honom i Montefjantons recensioner av Dingo Pictures filmerna som når ut mycket mer än själva filmerna. Jag tror dock att Dan Bratt ändå är mest förknippad med Professor Kalkyl för generationen som vuxit upp med 1991-års Tintin.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 oktober 2024 kl. 09:49:56Wabuu är dock speciell då Dan Bratt medverkat som honom i Montefjantons recensioner av Dingo Pictures filmerna som når ut mycket mer än själva filmerna.
Några sådana recensioner har jag aldrig ens hört talats om, än mindre sett/hört/läst...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2024 kl. 09:53:14Några sådana recensioner har jag aldrig ens hört talats om, än mindre sett/hört/läst...
Här är en där Dan Bratt och Anja Schmidt har spelat in nya repliker för sina Dingo Pictures karaktärer.

Vid 19:09 kan man även se Dan Bratt i fysisk form.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 oktober 2024 kl. 09:44:46Ärligt talat tror jag inte att gemene man ens har gamla tyska lågbudget B-filmer i färskt minne, så att det är det första de tänker på. De flesta har nog glömt bort dessa filmer helt...

För det andra fanns det väl inga skådespelare utsatt på omslagen, vad jag kan minnas? Stod det ens utsatt röster under eftertexter på VHS eller DVD? Om inte, så finns det ju ingen som helst risk att någon associerar någon skådespelare med dessa filmer...

Och för det tredje, även om folk mot förmodan skulle veta om att Dan Bratt medverkar i Wabuu, så inser nog de flesta att skådespelare är ett yrke som alla andra, där de flesta inte kan vraka och välja bland roller; oavsett om det gäller dubbning eller "synligt" skådespeleri. Jag menar: inte ens Meryl Streep har ju bara medverkat i högkvalitativa filmer under sin långa karriär...
Nej DingoPicutures hade aldrig utsatta credits.
Dock så har MonteFjanton aka Felix recenserar nämnt i flera videos att Dan Bratt är den Svenska rösten till Wabuu och andra DingoPicutures figurer.
De har till och med haft med honom i några av deras videos.

Lilla My

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 oktober 2024 kl. 07:13:19Menar så här.
Dan Bratt blir ju associerad med Wabuu liksom.
Och det är dåligt för att....?

Även om det är en kass roll som han eventuellt inte gillade att göra rösten åt när det begav sig så har ju Daniel rätt i att gemene man inte riktigt skulle känna igen/komma ihåg/bry sig tillräckligt om Wabuu för att det skulle göra någon som helst inverkan på Dan Bratt's karriär eller rykte.

Dessutom med MonteFjantons videor och sin medverkan i dem har han ju lyckats göra sin insats i Dingo Pictures till något positivt, och han driver med sig själv/sin roll. Det skulle jag kalla motsatsen till att slakta sin karriär.

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet  8 oktober 2024 kl. 18:23:45Och det är dåligt för att....?

Även om det är en kass roll som han eventuellt inte gillade att göra rösten åt när det begav sig så har ju Daniel rätt i att gemene man inte riktigt skulle känna igen/komma ihåg/bry sig tillräckligt om Wabuu för att det skulle göra någon som helst inverkan på Dan Bratt's karriär eller rykte.

Dessutom med MonteFjantons videor och sin medverkan i dem har han ju lyckats göra sin insats i Dingo Pictures till något positivt, och han driver med sig själv/sin roll. Det skulle jag kalla motsatsen till att slakta sin karriär.
Dessutom tror jag inte att dubbningsbolagen bryr sig något nämnvärt heller om Dan Bratt har medverkat i skitfilmer eller inte. Chansen är t.o.m att dubbningsbolaget själva har dubbat en riktig skitfilm.

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 oktober 2024 kl. 09:59:09Här är en Dan Bratt och Anja Schmidt har spelat in nya repliker för sina Dingo Pictures karaktärer.

Vid 19:09 kan man även se Dan Bratt i fysisk form.
Tack för länken. Lite väl oseriöst och utdraget för min smak, men beundransvärt att Dan Bratt och Anja Schmidt haft tillräcklig självdistans för att ställa upp att medverka där. :)

Citat från: Lilla My skrivet  8 oktober 2024 kl. 18:23:45Dessutom med MonteFjantons videor och sin medverkan i dem har han ju lyckats göra sin insats i Dingo Pictures till något positivt, och han driver med sig själv/sin roll. Det skulle jag kalla motsatsen till att slakta sin karriär.
Ja, att han har tillräcklig självdistans för att kunna driva med sig själv är ju ett tydligt tecken på att han inser att svenska folket inte bryr sig om vilka roller han haft; utan att alla inser att de flesta knappast är i position att börja tacka nej och vraka och välja bland roller.

Som sagt, även de största och prisbelönade karaktärsskådespelarna i både USA och Sverige har väl någon gång medverkat i någon mindre lyckad film; oavsett om det är i synlig form eller dubbning...

Citat från: TonyTonka skrivet  8 oktober 2024 kl. 18:44:47Dessutom tror jag inte att dubbningsbolagen bryr sig något nämnvärt heller om Dan Bratt har medverkat i skitfilmer eller inte. Chansen är t.o.m att dubbningsbolaget själva har dubbat en riktig skitfilm.
Ja, de allra flesta dubbningsstudior har säkerligen både en och två dåliga filmer på sitt samvete - men de vet ju precis som alla andra i branschen att varken företag eller enskilda skådespelare kan dubba vad de vill, utan att de allra flesta helt enkelt tackar ja till de uppdrag de får så länge det är tidsmässigt och praktiskt möjligt.

Det gäller ju för övrigt inte bara kulturyrken utan alla branscher där man är beroende av uppdrag utifrån - även lokalvårdare/städare kan liksom inte börja vraka och välja vilka hus eller lokaler man känner för att städa...