Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ali Baba (Wendros, VHS)

Startat av TonyTonka, 6 oktober 2024 kl. 21:51:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Det finns en film kallad Ali Baba, som släppts både på vhs och dvd, som är gjord av Burbank Animation. De flesta rösterna görs av Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad och Beatrice Järås, men det finns flera karaktärer, främst Cassim, men även några av rövarna, som har en röst som inte låter som någon av dem, så jag undrar vem som gör rösten?

https://youtu.be/khftE2MmoJE?si=9IjRDWLf9RmGfaRb

Cassims röst går att höra vid 7:05 i klippet
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2024 kl. 21:51:04Det finns en film kallad Ali Baba, som släppts både på vhs och dvd, som är gjord av Burbank Animation. De flesta rösterna görs av Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad och Beatrice Järås, men det finns flera karaktärer, främst Cassim, men även några av rövarna, som har en röst som inte låter som någon av dem, så jag undrar vem som gör rösten?

Jag kan vara trött och därför har jag kanske fel Men låter det inte som en förställd Per Sandborgh? Rösten påminner lite om Gammelsmurfen.

Erika

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2024 kl. 21:59:49Jag kan vara trött och därför har jag kanske fel Men låter det inte som en förställd Per Sandborgh? Rösten påminner lite om Gammelsmurfen.
Tycker också det låter som Per Sandborgh.

DingoPictures2005

Citat från: TonyTonka skrivet  6 oktober 2024 kl. 21:51:04Det finns en film kallad Ali Baba, som släppts både på vhs och dvd, som är gjord av Burbank Animation. De flesta rösterna görs av Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad och Beatrice Järås, men det finns flera karaktärer, främst Cassim, men även några av rövarna, som har en röst som inte låter som någon av dem, så jag undrar vem som gör rösten?

Yes låter som Staffan Hallerstam iallafall.
Förstår dock inte hur någon respekterad röstskådespelare kan ställa upp i något sådant här?
Ja nu kan ju inte detta jämföras med hur Dan Bratt slaktat sin karriär genom att medverka i Wabuu och sådant här känns som sätt alla repliker på en timme och få en hundring skit.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 oktober 2024 kl. 23:05:27Yes låter som Staffan Hallerstam iallafall.
Förstår dock inte hur någon respekterad röstskådespelare kan ställa upp i något sådant här?
Ja nu kan ju inte detta jämföras med hur Dan Bratt slaktat sin karriär genom att medverka i Wabuu och sådant här känns som sätt alla repliker på en timme och få en hundring skit.
Yes nu är jag lite väll elak.
För att förklara.
Det känns som att om man betalar någon stor summa till röstskådespelarna som medverkar i sådana budget produktioner så går man nog med förlust?
Det kostar ju liksom pengar att dubba, trycka upp vhs:er, sedan så såldes nog dessa ganska billigt.
All in så känns det som att man behöver betala typ 300 per skådespelare för att få ut några pengar överhuvudtaget på en sådan här budget produktion.
Då något sådant här ej lär sälja bra.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 oktober 2024 kl. 23:05:27Yes låter som Staffan Hallerstam iallafall.
Det korta svaret är att i Sverige får i stort sett alla skådespelare genom kollektivavtalet samma löner, oavsett vad det gäller och oavsett om det är en billig B-film eller en Oscarsvinnare. Lönen blir visserligen olika beroende på vilka rättigheter som ska friköpas (TV, VHS eller bio), men det är samma grundlön ändå; och det krävs ett väldigt bra förhandlingsläge för att få något annat än kollektivavtalets minimilöner. Så om du eller jag skulle bli erbjuden en roll i en dubbning skulle vi få exakt samma lön som Dan Bratt, Andreas Nilsson eller Irene Lindh.

Förutom att anlita studior som inte har kollektivavtal (vilket inte många distributörer brukar vilja göra) är alltså enda sättet att få ner priserna att anlita personer som kan jobba snabbt - Dan Bratt är garanterat en sådan, och likaså Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad. Eftersom man får betalt per påbörjad timme, så gör det alltså stor skillnad för den slutliga kostnaden hur många repliker som skådespelarna hinner spela in under en timme.

Och varför skulle någon inte ställa upp...? Oavsett om det gäller dubbning, film, TV-serier eller teater tror jag nog att det är få skådespelare förunnat att börja vraka och välja bland roller och alltid ha en säkrad inkomst, utan blir man erbjuden en roll lär man förmodligen ta den om man har tid och möjlighet - nästan alla skådespelare är ju frilansare och får därför bara betalt när de faktiskt har uppdrag; och man behöver ju pengar för att överleva. Så vad gör man om man inte har andra inkomster den månaden...? Att hoppa över mat en månad är liksom inget alternativ, och att strunta i att betala räkningarna är ju heller inte att rekommendera...

Sen tror jag ju dock inte att de verkligen kontaktade Dan Bratt och sa "Vill du ställa upp i en lågbudget skitfilm av ett litet tyskt filmbolag, som är riktigt usel och knappt går att se på?"... ;)

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 oktober 2024 kl. 23:11:34Yes nu är jag lite väll elak.
För att förklara.
Det känns som att om man betalar någon stor summa till röstskådespelarna som medverkar i sådana budget produktioner så går man nog med förlust?
Det kostar ju liksom pengar att dubba, trycka upp vhs:er, sedan så såldes nog dessa ganska billigt.
All in så känns det som att man behöver betala typ 300 per skådespelare för att få ut några pengar överhuvudtaget på en sådan här budget produktion.
Då något sådant här ej lär sälja bra.
Det är väl ändå inget större fel med Burbank Animation Studios filmer...? Visst, de håller inte någon Disney- eller Pixar-klass, och det rör sig ju om relativt lågbudget, men de flesta av deras filmer är i mina ögon ändå hyfsat bra och fullt sevärda.

Visst, sådana här filmer sålde förmodligen inte i miljontals exemplar, men nog tror jag ändå att det var hyfsat många föräldrar och mor-/farföräldrar som köpte liknande filmer till sina barn eller barnbarn. På den tiden fanns liksom inte mängder av streamingtjänster, så att alla kunde vraka och välja bland tusentals filmer och serier; och man kan ju inte bara se de fåtal storfilmer som Disney släppte... Och du har förmodligen rätt i att sådana här filmer inte såldes för traditionella 199 kr och liknande priser, utan förmodligen billigare än Disney-filmer på VHS.

Gäller det filmer riktade till barn har man liksom inget annat väl än att dubba, då filmer riktade till yngre barn som enbart är i textad originalversion knappast kommer säljas många exemplar av. Ska man då dubba vinner man följaktligen på att anlita röstskådespelare som kan dubba fort - alla får som sagt samma lön oavsett vad det gäller, så alltså vill man hinna spela in så många repliker som möjligt i timmen för att därmed kunna få ner kostnaden så mycket som möjligt. Både Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Beatrice Järås och Per Sandborgh är så erfarna, så att de garanterat tillhör kategorin som kan/kunde dubba snabbt.

Sen gissar jag att Burbank Animation Studios filmer inte var svindyra att köpa in (licensiera) för distributörerna, så att det ändå var fullt möjligt att dubba, sälja hyfsat billigt på VHS och ändå gå med vinst.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2024 kl. 00:49:59Det korta svaret är att i Sverige får i stort sett alla skådespelare genom kollektivavtalet samma löner, oavsett vad det gäller och oavsett om det är en billig B-film eller en Oscarsvinnare. Lönen blir visserligen olika beroende på vilka rättigheter som ska friköpas (TV, VHS eller bio), men det är samma grundlön ändå; och det krävs ett väldigt bra förhandlingsläge för att få något annat än kollektivavtalets minimilöner. Så om du eller jag skulle bli erbjuden en roll i en dubbning skulle vi få exakt samma lön som Dan Bratt, Andreas Nilsson eller Irene Lindh.

Förutom att anlita studior som inte har kollektivavtal (vilket inte många distributörer brukar vilja göra) är alltså enda sättet att få ner priserna att anlita personer som kan jobba snabbt - Dan Bratt är garanterat en sådan, och likaså Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad. Eftersom man får betalt per påbörjad timme, så gör det alltså stor skillnad för den slutliga kostnaden hur många repliker som skådespelarna hinner spela in under en timme.

Och varför skulle någon inte ställa upp...? Oavsett om det gäller dubbning, film, TV-serier eller teater tror jag nog att det är få skådespelare förunnat att börja vraka och välja bland roller och alltid ha en säkrad inkomst, utan blir man erbjuden en roll lär man förmodligen ta den om man har tid och möjlighet - nästan alla skådespelare är ju frilansare och får därför bara betalt när de faktiskt har uppdrag; och man behöver ju pengar för att överleva. Så vad gör man om man inte har andra inkomster den månaden...? Att hoppa över mat en månad är liksom inget alternativ, och att strunta i att betala räkningarna är ju heller inte att rekommendera...

Sen tror jag ju dock inte att de verkligen kontaktade Dan Bratt och sa "Vill du ställa upp i en lågbudget skitfilm av ett litet tyskt filmbolag, som är riktigt usel och knappt går att se på?"... ;)
Det är väl ändå inget större fel med Burbank Animation Studios filmer...? Visst, de håller inte någon Disney- eller Pixar-klass, och det rör sig ju om relativt lågbudget, men de flesta av deras filmer är i mina ögon ändå hyfsat bra och fullt sevärda.

Visst, sådana här filmer sålde förmodligen inte i miljontals exemplar, men nog tror jag ändå att det var hyfsat många föräldrar och mor-/farföräldrar som köpte liknande filmer till sina barn eller barnbarn. På den tiden fanns liksom inte mängder av streamingtjänster, så att alla kunde vraka och välja bland tusentals filmer och serier; och man kan ju inte bara se de fåtal storfilmer som Disney släppte... Och du har förmodligen rätt i att sådana här filmer inte såldes för traditionella 199 kr och liknande priser, utan förmodligen billigare än Disney-filmer på VHS.

Gäller det filmer riktade till barn har man liksom inget annat väl än att dubba, då filmer riktade till yngre barn som enbart är i textad originalversion knappast kommer säljas många exemplar av. Ska man då dubba vinner man följaktligen på att anlita röstskådespelare som kan dubba fort - alla får som sagt samma lön oavsett vad det gäller, så alltså vill man hinna spela in så många repliker som möjligt i timmen för att därmed kunna få ner kostnaden så mycket som möjligt. Både Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Beatrice Järås och Per Sandborgh är så erfarna, så att de garanterat tillhör kategorin som kan/kunde dubba snabbt.

Sen gissar jag att Burbank Animation Studios filmer inte var svindyra att köpa in (licensiera) för distributörerna, så att det ändå var fullt möjligt att dubba, sälja hyfsat billigt på VHS och ändå gå med vinst.
Gällde verkligen allt det här för 25-35 år sedan då Burbank och Dingos filmer dubbades?

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  7 oktober 2024 kl. 02:02:28Gällde verkligen allt det här för 25-35 år sedan då Burbank och Dingos filmer dubbades?
Jag tror det, men jag kan inte svära på det. Helt klart verkar det ju i alla fall väldigt länge ha varit svårt att få till individuell lönesättning för olika personer - det bevisar ju inte minst situationen med Andreas Nilsson på 1990-talet, då han ville ha en hundralapp extra i timmen och Mediadubb International svarade med att helt sluta anlita honom...

(Det är dock inte säkert att det på 1990-talet fanns uttryckliga kollektivavtal om löner, men det verkar ju ha varit samma princip ändå med samma löner för alla - annars borde det ju inte ha blivit så mycket väsen av Andreas önskemål)

Anders

Jag har också funderat på vem denne okände röstskådespelare är. Rösten påminner litet smått om Per Sandborgh, men det finns ändå en viss klang som avviker sig från honom.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

TonyTonka

Citat från: Anders skrivet  7 oktober 2024 kl. 20:51:03Jag har också funderat på vem denne okände röstskådespelare är. Rösten påminner litet smått om Per Sandborgh, men det finns ändå en viss klang som avviker sig från honom.
Jag håller med, rösten påminner om Per Sandborgh, men ändå inte riktigt.

Lilla My

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  6 oktober 2024 kl. 23:05:27Ja nu kan ju inte detta jämföras med hur Dan Bratt slaktat sin karriär genom att medverka i Wabuu och sådant här känns som sätt alla repliker på en timme och få en hundring skit.
Skulle väl knappast säga att NÅGON röstskådespelare "slaktat sin karriär" genom att ingå i pinsamma/lågbudget-filmer..? 

DingoPictures2005

Citat från: Lilla My skrivet  8 oktober 2024 kl. 02:18:32Skulle väl knappast säga att NÅGON röstskådespelare "slaktat sin karriär" genom att ingå i pinsamma/lågbudget-filmer..?
Menar så här.
Dan Bratt blir ju associerad med Wabuu liksom.

Erika

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 oktober 2024 kl. 07:13:19Menar så här.
Inte så säkert, tror faktiskt de flesta förknippar honom i första hand som Borgmästaren i Powerpuffpinglorna

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet  8 oktober 2024 kl. 09:22:29Inte så säkert, tror faktiskt de flesta förknippar honom i första hand som Borgmästaren i Powerpuffpinglorna.
Samt som Professor Kalkyl i Tintin.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 oktober 2024 kl. 07:13:19Menar så här.
Ärligt talat tror jag inte att gemene man ens har gamla tyska lågbudget B-filmer i färskt minne, så att det är det första de tänker på. De flesta har nog glömt bort dessa filmer helt...

För det andra fanns det väl inga skådespelare utsatt på omslagen, vad jag kan minnas? Stod det ens utsatt röster under eftertexter på VHS eller DVD? Om inte, så finns det ju ingen som helst risk att någon associerar någon skådespelare med dessa filmer...

Och för det tredje, även om folk mot förmodan skulle veta om att Dan Bratt medverkar i Wabuu, så inser nog de flesta att skådespelare är ett yrke som alla andra, där de flesta inte kan vraka och välja bland roller; oavsett om det gäller dubbning eller "synligt" skådespeleri. Jag menar: inte ens Meryl Streep har ju bara medverkat i högkvalitativa filmer under sin långa karriär...