Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Biluppgifter kräver inloggning

Startat av Jonas9881, 6 december 2024 kl. 10:14:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Skulle någon kunna kolla vem det är som äger bil som har nummer NOZ 809?

Biluppgifter.se kräver nu att man loggar in. Jag har bytt telefon och klarar helt enkelt inte använda Bank id, och min förra telefon som fortfarande fungerar kräver att jag uppdaterar bank id men jag har ingen plats och då det enbart finns 32GB tar systemet marioriteten av platsutrymmet.

Har sökt som galning efter liknande sidor som Biluppgifter.se och hittar några men när man väl söker så kommer man direkt till Biluppgifter.se och det verkar vara enda sidan till att hitta ägaren till fordonet.

Finns förstås Transportstyrelsen men jag begriper inte hur skjuton man skickar ett sms till ett sådant nummer.
Ska man gå in på telefon och skriva in det nummret, finns det sedan någon annan knapp än den stora gröna ring-knappen? 

Så kan någon säga vem som äger den bilen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

MOA

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 10:14:37Skulle någon kunna kolla vem det är som äger bil som har nummer NOZ 809?

Biluppgifter.se kräver nu att man loggar in. Jag har bytt telefon och klarar helt enkelt inte använda Bank id, och min förra telefon som fortfarande fungerar kräver att jag uppdaterar bank id men jag har ingen plats och då det enbart finns 32GB tar systemet marioriteten av platsutrymmet.

Har sökt som galning efter liknande sidor som Biluppgifter.se och hittar några men när man väl söker så kommer man direkt till Biluppgifter.se och det verkar vara enda sidan till att hitta ägaren till fordonet.

Finns förstås Transportstyrelsen men jag begriper inte hur skjuton man skickar ett sms till ett sådant nummer.
Ska man gå in på telefon och skriva in det nummret, finns det sedan någon annan knapp än den stora gröna ring-knappen?

Så kan någon säga vem som äger den bilen?
Tror man kan kolla fordonsregister på Ratsit men varför är detta så viktigt?

Jonas9881

Citat från: MOA skrivet  6 december 2024 kl. 11:19:35Tror man kan kolla fordonsregister på Ratsit men varför är detta så viktigt?
Såg bilen vid ett ställe och ville se vem som ägde bilen.

Men hur söker man isåfall från Ratsit?
Verkar inte funka att söka med regnummer. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 11:43:27Såg bilen vid ett ställe och ville se vem som ägde bilen.

Men hur söker man isåfall från Ratsit?
Verkar inte funka att söka med regnummer.
Bilen är avställd, så antagligen väntar man på att den ska skrotas eller så står den bara någonstans för att man inte vill köra den.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 10:14:37Finns förstås Transportstyrelsen men jag begriper inte hur skjuton man skickar ett sms till ett sådant nummer.
Man skickar bara ett SMS till nummer 71640 (utan riktnummer) och anger registreringsnumret utan mellanslag som enda text i meddelandet. Inte konstigare än att skicka ett SMS till vem som helst.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 december 2024 kl. 11:53:18Man skickar bara ett SMS till nummer 71640 (utan riktnummer) och anger registreringsnumret utan mellanslag som enda text i meddelandet. Inte konstigare än att skicka ett SMS till vem som helst.
Fast när jag skickar sms lägger jag först till personen i kontakter.

Det ska man ju nog inte göra med det telefonnummret.
Jag är inte så teknisk vad det gäller i det. Men jag får väl mejla Transportstyrlen och fråga hur man ska göra. Jag tycker det verkar svårt iallafall.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 december 2024 kl. 11:47:10Bilen är avställd, så antagligen väntar man på att den ska skrotas eller så står den bara någonstans för att man inte vill köra den.
Hur såg du det. Kunde du se det via Biluppgifter utan inloggning eller loggade du in där?

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 12:14:40Hur såg du det. Kunde du se det via Biluppgifter utan inloggning eller loggade du in där?
Genom att söka på numret på https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 12:13:30Fast när jag skickar sms lägger jag först till personen i kontakter.

Det ska man ju nog inte göra med det telefonnummret.
Jag är inte så teknisk vad det gäller i det. Men jag får väl mejla Transportstyrlen och fråga hur man ska göra. Jag tycker det verkar svårt iallafall.
Man kan skicka SMS utan att lägga till numret bland kontakterna det är bara att skriva in siffrorna i fältet där det står "Till".

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 december 2024 kl. 12:18:52Man kan skicka SMS utan att lägga till numret bland kontakterna det är bara att skriva in siffrorna i fältet där det står "Till".
Okej, jag ska testa det om inte hemsidan till Transportstyrelsen funkar.

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 12:19:43Okej, jag ska testa det om inte hemsidan till Transportstyrelsen funkar.
Transportstyrelsens hemsida fungerar, men man kan inte se ägaruppgifterna om en privatperson äger bilen. Det går att få i mail, men då måste man identifiera sig med mobilt bank-id eller liknande.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 december 2024 kl. 12:30:41Transportstyrelsens hemsida fungerar, men man kan inte se ägaruppgifterna om en privatperson äger bilen. Det går att få i mail, men då måste man identifiera sig med mobilt bank-id eller liknande.
Jag är visserligen rätt så teknisk men försökte förstå hur man kan få igång Bank id på telefonen. 

Då står det att steg 1 är att logga in i sin bank, som jag då har Handelsbanken.

Men för att kunna logga in krävs att jag bekräftar att jag är jag genom bank id som inte är registrerat. Det blir ju moment 22, helt sjukt att det ska vara så svårt. 

Här är länken till vilka steg det finns för att förnya det, som jag ska väl göra om jag har en ny telefon?
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/kontakt-och-support/hjalp-och-support/hjalp-med-mobilt-bankid

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  6 december 2024 kl. 12:40:47Men för att kunna logga in krävs att jag bekräftar att jag är jag genom bank id som inte är registrerat. Det blir ju moment 22, helt sjukt att det ska vara så svårt.
Det finns andra sätt att logga in på bankernas webbplatser, t.ex. med säkerhetsdosa eller engångskoder. Exakt hur kan variera mellan olika banker.

Om du inte har något fungerande bank-id, och inget annat sätt att logga in på internetbanken, måste du förmodligen besöka ett bankkontor fysiskt för att få hjälp att komma igång.

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 december 2024 kl. 13:19:08Det finns andra sätt att logga in på bankernas webbplatser, t.ex. med säkerhetsdosa eller engångskoder. Exakt hur kan variera mellan olika banker.

Om du inte har något fungerande bank-id, och inget annat sätt att logga in på internetbanken, måste du förmodligen besöka ett bankkontor fysiskt för att få hjälp att komma igång.
Ja jag tror nog det är dags för det. Är säkert bara för att det ska vara en säkerhet. 

kan tycka det är lite irriterande att Biluppgifter som har varit en bra sida och nöjda användare helt plötsligt ska vara låst för icke registrerade, så man inte längre kan se ägarna.

undra om någon har varit på dom angående det. och säkert klagat som mrkoll angående personuppgifter. Då man nu kan plocka väck sig själv. Både bra och dåligt enligt mig. Eller bara dåligt då man kunde plocka väck sig själv om man var hotat förut så helt onödigt att staten eller någon klagat på mrkoll angående det.