Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Namnsdagar.

Startat av Will Siv, 2 januari 2025 kl. 12:38:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 19 juni 2025 kl. 20:52:58Grattis Görel Crona.
Germunds namnsdag är också idag, vem heter det?

Will Siv

Grattis Linda Olsson, Linda Blomgren, Linda Cardellini, Linda Ronstadt och Linda Lugn
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 20 juni 2025 kl. 21:02:03Grattis Linda Olsson, Linda Blomgren, Linda Ronstadt och Linda Lugn
Samt Linda Ihreskog.

Will Siv

Grattis Adolf Jahr, Alice Tegner, Alice Munro, Alice Babs, Alice (i Underlandet), Alice Tompkins, Alice in Chains och ett av mina favorit band Wolf Alice (som släpper ett nytt album i år)
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 20:53:10Grattis Adolf Jahr, Alice Tegner, Alice Munro, Alice Babs, Alice (i Underlandet), Alice Tompkins, Alice in Chains och ett av mina favorit band Wolf Alice (som släpper ett nytt album i år)
En Adolf vill vi uppenbart inte gratta. Igår var det Paula & Paulinas namnsdag, Pauline räknas också & hon var Fuskgubbens första kärlek

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 20:53:10Grattis Adolf Jahr, Alice Tegner, Alice Munro, Alice Babs, Alice (i Underlandet), Alice Tompkins, Alice in Chains och ett av mina favorit band Wolf Alice (som släpper ett nytt album i år)
Samt en personal som ofta jobbar vikarie på min DV som också heter Alice.

Likaså också min lillebrors kusin som också heter Alice. (jag och min lillebror har samma mamma men inte samma pappa, min storebror däremot har samma av bådadera)

(kommer kanske på mer senare)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 21:07:25Samt en personal som ofta jobbar vikarie på min DV som också heter Alice.

Likaså också min lillebrors kusin som också heter Alice. (jag och min lillebror har samma mamma men inte samma pappa, min storebror däremot har samma av bådadera)

(kommer kanske på mer senare)
Jaha halvbrorsa & kusinen är förstås på farsans sida. En av mina klasskompisar hette Alice & hon är kusin med min bästa vän. Också på farsans sida

Skokaka

Jag tycker synd om dom som heter Adolf på grund utav... Ja, ni vet vem...

Daniel Hofverberg

Citat från: Skokaka skrivet Igår kl. 22:06:05Jag tycker synd om dom som heter Adolf på grund utav... Ja, ni vet vem...
Ja, det finns en anledning varför namnet kraftigt tappat i popularitet sedan mitten av 1940-talet...

Enligt SCBs senaste statistik finns det 1812 nu levande personer i Sverige som heter Adolf, men bara 131 personer har det som tilltalsnamn; vilket är en påtagligt liten andel.
(Om man inte har det som tilltalsnamn blir det ju mindre iögonfallande, då det väl är ganska sällan man räknar upp alla sina namn - men man undviker nog likväl att döpa barn idag till det, för åtminstone på min tid brukade man i skolan vid upprop och liknande räkna upp elevernas fullständiga namn så att alla klasskompisar hörde det...)

2018 var det drygt 2400 personer som hade namnet, och enligt den här artikeln från 2017 var genomsnittsåldern på de som hette Adolf när artikeln skrevs 73 år - så därigenom kan vi dra slutsatsen att nästan ingen får namnet nuförtiden och att det främst handlar om äldre personer; varför det alltså blir färre och färre som heter så i takt med att fler från den generationen går bort.