Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kronprinsen och Tyrannens Återkomst

Startat av Disneyfantasten, 7 februari 2025 kl. 18:19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MB

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2025 kl. 20:26:58När jag köper ett biokort på Filmstaden så köper jag ett med 1000 kr just för att det ska räcka länge, dessutom så gäller det i 2 år.

Visst skulle jag kunna övergå till att se filmer på Entré men jag fixade ett nytt biokort igår med 1000 kr och jag tror tyvärr inte att man kan lägga Filmstaden-kort på biljetter i Entré, dessutom så ligger Filmstaden Storgatan närmare.
Filmstaden Entré är del av Filmstaden ju så visst går det, men jag förstår att det kanske inte är värt om det är längre dit. Men är det någon annan som brukar se familjefilmer och bor i Malmö så kan jag rekommendera Filmstaden Entré så sparar man en 50-lapp och många bäckar små gör en stor å.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2025 kl. 14:34:28Brutalisten är dock oklart om den kommer gå fler gånger i Skellefteå - den gick igår kväll (då jag inte hade möjlighet att gå), och efter det verkar den inte gå alls t.o.m. torsdag till veckan. Så antingen går den fler gånger fr.o.m. nästa helg, eller också gick den bara en enda gång. Den är ju dock väääldigt lång (3 timmar 35 minuter), så möjligt att det är därför som den prioriteras ned i Skellefteå (och förmodligen även andra lite mindre orter)...
Oavsett hur bra den är väljer jag bort Brutalisten på bio enbart p.g.a. sin längd. Jag kan helt enkelt inte sitta så länge på bio.

Jag väntar tills den kommer på något hemvideoformat. Då kan jag dela upp den i två eller flera sittningar beroende på min egen dagsform.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 februari 2025 kl. 06:29:26Oavsett hur bra den är väljer jag bort Brutalisten på bio enbart p.g.a. sin längd. Jag kan helt enkelt inte sitta så länge på bio.

Jag väntar tills den kommer på något hemvideoformat. Då kan jag dela upp den i två eller flera sittningar beroende på min egen dagsform.
I normala fall skulle jag också göra det, men Brutalisten har faktiskt en paus på 15 minuter efter halva filmen, precis som på den "gamla goda tiden". Då blir det lite mer hanterbart, och så vill jag gärna stötta en film som hittat på konceptet att återinföra pauser i mitten över hela världen; som borde bara en självklarhet vid alla långa filmer.

Jag tror faktiskt att speltiden som anges är inklusive paus, så i så fall är själva filmen alltså "bara" 3 timmar 20 minuter. Rena rama kortfilmen... ;)

Nog för att 15 minuter kanske är i kortaste laget för en paus om det är en fullsatt salong - då kanske man inte hinner gå på toa, då det på biografen i Skellefteå bara finns en toalett på herrarnas (men tre på damernas, av någon märklig anledning). Det är heller inte säkert att man hinner köpa sig mer popcorn eller godis i kassan, om man skulle vilja det (i synnerhet om andra filmer börjar samtidigt som pausen är, så att folk står i kö för dessa). Men 15 minuters paus är i alla fall betydligt bättre än ingen paus alls, som alla andra filmer under senare decennier. :)

Disneyfantasten

För att återgå till ämnet, som sagt tycker jag att Kronprinsen och Tyrannens Återkomst är i nivå med julkalendern som var ganska bra, med andra ord skulle jag säga att denna film är värd att ses och väl värd biljett-kronan (pun intended).

Anders M Olsson

I dag släpps både Kronprinsen och tyrannens återkomst och Brutalisten som digitala köpfilmer på de vanliga tjänsterna: Prime Video, SF Anytime, Apple TV, Viaplay och kanske ytterligare några. Priserna ligger som väntat ganska högt, runt 150 kronor stycket, men det varierar något mellan tjänsterna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 maj 2025 kl. 07:00:00I dag släpps både Kronprinsen och tyrannens återkomst och Brutalisten som digitala köpfilmer på de vanliga tjänsterna: Prime Video, SF Anytime, Apple TV, Viaplay och kanske ytterligare några. Priserna ligger som väntat ganska högt, runt 150 kronor stycket, men det varierar något mellan tjänsterna.
Jag tycker ärligt talat att 150 kr är i saftigaste laget för en digital köpfilm, om man betänker att sådana inte alls medför samma utgifter som fysiska produkter med all mastring, pressning, tryckning av omslag, distribution och logistik som det innebär...

Brutalisten är jag kanske ändå beredd att slå till på, då jag är angelägen att se Oscarsnominerade filmer så fort som möjligt - jag kunde tyvärr inte se den på bio, då den slutade gå väldigt snabbt i Skellefteå.

Men Kronprinsen och tyrannens återkomst tror jag nog att jag avvaktar med tills den kommer som digital hyrfilm - märkvärdig gissar jag att den inte är, så att man till varje pris vill se den så omedelbart; och vi kan väl räkna med att den inom någon månad sannolikt kommer som hyrfilm. Jag betvivlar inte att filmen är sevärd, men julkalendern var trots allt (i mina ögon) inte märkvärdig varför jag gissar att långfilmen heller inte kommer hålla någon Oscarsklass...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 maj 2025 kl. 08:44:35Jag tycker ärligt talat att 150 kr är i saftigaste laget för en digital köpfilm, om man betänker att sådana inte alls medför samma utgifter som fysiska produkter med all mastring, pressning, tryckning av omslag, distribution och logistik som det innebär...

Brutalisten är jag kanske ändå beredd att slå till på, då jag är angelägen att se Oscarsnominerade filmer så fort som möjligt - jag kunde tyvärr inte se den på bio, då den slutade gå väldigt snabbt i Skellefteå.

Men Kronprinsen och tyrannens återkomst tror jag nog att jag avvaktar med tills den kommer som digital hyrfilm - märkvärdig gissar jag att den inte är, så att man till varje pris vill se den så omedelbart; och vi kan väl räkna med att den inom någon månad sannolikt kommer som hyrfilm. Jag betvivlar inte att filmen är sevärd, men julkalendern var trots allt (i mina ögon) inte märkvärdig varför jag gissar att långfilmen heller inte kommer hålla någon Oscarsklass...
Jag håller med om att det är för dyrt. Brutalisten kommer på Blu-ray den 26 maj och kostar 179 kronor på Ginza. Det känns som vettigare och mera prisvärt att vänta på den fysiska utgåvan. Det är mindre än tre veckor dit.

Det finns väl i dagsläget inget som tyder på att Kronprinsen och tyrannens återkomst kommer att ges ut på fysisk media. Den kommer säkert att gå att hyra så småningom, och även köpa till ett rimligare pris.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 maj 2025 kl. 10:32:58Jag håller med om att det är för dyrt. Brutalisten kommer på Blu-ray den 26 maj och kostar 179 kronor på Ginza. Det känns som vettigare och mera prisvärt att vänta på den fysiska utgåvan. Det är mindre än tre veckor dit.
Det håller jag med om, det är nog klokare och mer prisvärt att invänta den.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 maj 2025 kl. 10:32:58Jag håller med om att det är för dyrt. Brutalisten kommer på Blu-ray den 26 maj och kostar 179 kronor på Ginza. Det känns som vettigare och mera prisvärt att vänta på den fysiska utgåvan. Det är mindre än tre veckor dit.
För övrigt verkar Brutalisten ha väldigt olika speltid mellan olika tjänster och medier, eller åtminstone enligt de angivna specifikationerna. Vad är det som gäller egentligen...?

De speltider jag hittar är:
3 timmar 36 minuter (SF Anytime)
3 timmar 23 minuter (Prime Video)
3 timmar 13 minuter (Viaplay)
3 timmar 21 minuter (Apple TV)
3 timmar 21 minuter (Blu-Ray-utgåvans omslag, enligt Ginza)

Det känns som orimligt stor skillnad mellan olika tjänster, för mycket för att det bara skulle kunna röra sig om PAL-speedup. Vad är det som stämmer egentligen...? När filmen gick på bio angav Filmstaden en speltid på 3 timmar 35 minuter (vilket stämmer ganska bra med SF Anytime), men jag såg den som sagt inte på bio så jag vet inte om det stämmer.

Ingetdera är ju direkt någon kortfilm, men ändå märkligt stor skillnad...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 maj 2025 kl. 00:01:02För övrigt verkar Brutalisten ha väldigt olika speltid mellan olika tjänster och medier, eller åtminstone enligt de angivna specifikationerna. Vad är det som gäller egentligen...?

De speltider jag hittar är:
3 timmar 36 minuter (SF Anytime)
3 timmar 23 minuter (Prime Video)
3 timmar 13 minuter (Viaplay)
3 timmar 21 minuter (Apple TV)
3 timmar 21 minuter (Blu-Ray-utgåvans omslag, enligt Ginza)

Det känns som orimligt stor skillnad mellan olika tjänster, för mycket för att det bara skulle kunna röra sig om PAL-speedup. Vad är det som stämmer egentligen...? När filmen gick på bio angav Filmstaden en speltid på 3 timmar 35 minuter (vilket stämmer ganska bra med SF Anytime), men jag såg den som sagt inte på bio så jag vet inte om det stämmer.

Ingetdera är ju direkt någon kortfilm, men ändå märkligt stor skillnad...
Statens medieråd anger 3:35:04, vilket bör vara den korrekta speltiden på bio. Men enligt vad jag har läst mig till inkluderar det en paus med en klocka i bild som räknar ner under 15 minuter. Det skulle kunna förklara skillnaden i speltid mellan 3:21 och 3:36, d.v.s. om man har tagit med klockan eller inte. Kanske har Prime Video tagit med ett par minuter av klockan?

Om 3:21 är den korrekta speltiden utan klocka kan 3:13 på Viaplay betyda att de kör 25 bilder i sekunden istället för 24 (eller 23,976) som borde vara det korrekta. Det skulle i så fall stämma med att deras speltid är 8 minuter kortare.

Sen ska man förstås inte utesluta att någon av uppgifterna helt enkelt kan ha blivit fel. Det kan man inte veta utan att köpa filmen på alla de olika tjänsterna... Men den är dyr nog ändå! :(

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 maj 2025 kl. 07:57:44Statens medieråd anger 3:35:04, vilket bör vara den korrekta speltiden på bio. Men enligt vad jag har läst mig till inkluderar det en paus med en klocka i bild som räknar ner under 15 minuter. Det skulle kunna förklara skillnaden i speltid mellan 3:21 och 3:36, d.v.s. om man har tagit med klockan eller inte. Kanske har Prime Video tagit med ett par minuter av klockan?

Om 3:21 är den korrekta speltiden utan klocka kan 3:13 på Viaplay betyda att de kör 25 bilder i sekunden istället för 24 (eller 23,976) som borde vara det korrekta. Det skulle i så fall stämma med att deras speltid är 8 minuter kortare.

Sen ska man förstås inte utesluta att någon av uppgifterna helt enkelt kan ha blivit fel. Det kan man inte veta utan att köpa filmen på alla de olika tjänsterna... Men den är dyr nog ändå! :(
Jag har nu fått hem Brutalisten på Blu-ray, och speltiden är 3:21:12 vilket stämmer med omslaget som avrundar till 3:21.

Efter 1:40:42 är det paus, och då kommer det upp en klocka som räknar ner under en minut. Om det på bio finns en klocka som räknar ner under 15 minuter betyder det att bioversionen bör vara 14 minuter längre än Blu-ray.

Om man dessutom räknar med skillnaden i hastighet (23,976 fps på Blu-ray, 24,000 på bio) stämmer det nästan exakt. Möjligen blir det 3-4 sekunders skillnad, men det kan i så fall bero på sådant som olika antal svartrutor i början och slutet.