Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Filmnets rättigheter

Startat av Alexander vdp, 24 februari 2025 kl. 14:04:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander vdp

Nya uppdateringen om FilmNet
Canal+, S. A. (Som splittade från vivendi förra året) äger 45% av sydafrikanska MultiChoice och planerar äga hela företaget när sydafrikansk Myndighetsgodkännande sker
Detta innebär, enligt personlig undersökning att FilmNets rättigheter kommer ägas av Franska Canal+
Vilket betyder att detta mysterium kan ta slut
(Källa: Canal+ newsroom on canal+group.com och Engelskspråkiga Wikipedia)
Det är bra tycker jag eftersom Det har varit ett mysterium i flera år
Om nu inte MultiChoice eller Canal+ sålde rättigheterna, vilket jag inte vet 

Daniel Hofverberg

MultiChoice eller Canal+ kan förstås ha sålt vidare rättigheterna i något skede, men jag håller med att det vore trevligt om rättighetsproblemen äntligen kunde lösas.

Dock vet jag inte hur stor skillnad det verkligen kommer få i praktiken, för hur stor är sannolikheten att gamla ljudband från FilmNet finns bevarade efter alla dessa år...? Och om det skulle finnas, var finns dessa...? Rättigheter säger ju trots allt ingenting om de fysiska ljudbanden.

Alexander vdp

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 14:54:44MultiChoice eller Canal+ kan förstås ha sålt vidare rättigheterna i något skede, men jag håller med att det vore trevligt om rättighetsproblemen äntligen kunde lösas.

Dock vet jag inte hur stor skillnad det verkligen kommer få i praktiken, för hur stor är sannolikheten att gamla ljudband från FilmNet finns bevarade efter alla dessa år...? Och om det skulle finnas, var finns dessa...? Rättigheter säger ju trots allt ingenting om de fysiska ljudbanden.
Kanske är dom i sydafrika, jag kontaktade MultiChoice (eftersom Canal+ har ingen kontakt alls och envisas med att man ska ha konto, och jag kommer inte skaffa ett fransk konto för en sån här sak)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2025 kl. 14:54:44MultiChoice eller Canal+ kan förstås ha sålt vidare rättigheterna i något skede, men jag håller med att det vore trevligt om rättighetsproblemen äntligen kunde lösas.

Kanske har man sålt rättigheterna och även ljudbanden till något svenskt bolag? Atlantic Film kanske, de skulle ju i så fall förklara att FilmNets dubbning av Lucky Luke kommit ut på DVD flera år efter att kanalen lades ner.

Alexander vdp

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 februari 2025 kl. 15:24:18Kanske har man sålt rättigheterna och även ljudbanden till något svenskt bolag? Atlantic Film kanske, de skulle ju i så fall förklara att FilmNets dubbning av Lucky Luke kommit ut på DVD flera år efter att kanalen lades ner.
Vilka äger Atlantic film då?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 februari 2025 kl. 15:24:18Kanske har man sålt rättigheterna och även ljudbanden till något svenskt bolag? Atlantic Film kanske, de skulle ju i så fall förklara att FilmNets dubbning av Lucky Luke kommit ut på DVD flera år efter att kanalen lades ner.
Det är förstås möjligt, men det är nog mer troligt att Atlantic Film bara licensierat den enda dubbningen - hade de köpt loss alla rättigheter och ljudband, så borde de ju ha nyttjat det mer friskt och släppt betydligt fler FilmNet-dubbningar. Att bara släppa en enda om man äger alla låter väldigt oekonomiskt...

Citat från: Alexander vdp skrivet 24 februari 2025 kl. 17:24:36Vilka äger Atlantic film då?
Atlantic Film ägs av Atlantic Times AB, som i sin tur ägs av Johan Engwall (född 1940). Företaget i sig finns kvar än idag, men har tydligen inga anställda. Så det kan inte vara någon alltför stor verksamhet, men något gör de uppenbarligen då de 2024 hade en omsättning på 287000 kr...

Men det står i företagsregistret att Atlantic Film grundades 2004, men trots det har de gett ut filmer ända sedan 1990-talet - så jag vet inte om det var ett annat företag förut, som ombildades 2004...?

Mathilda Gustafsson

Finns det något annat fall än Lucky Luke där FilmNet dubbningar kommit på DVD?