Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Falska remasterversioner

Startat av Monsieur Hulot, 26 februari 2025 kl. 20:50:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Musses julsaga på Disney Plus är både beskuren och uppskalad, inte lika illa som Svärdet i stenen men det verkar vara samma process...

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 10 april 2025 kl. 15:16:20Men jag antar att det står bildförhållande bland informationen på baksidan? Tyvärr är det nog 16:9...
Ja, på båda två står det 1,78:1. :(

Citat från: BPS skrivet 13 april 2025 kl. 23:28:03Musses julsaga på Disney Plus är både beskuren och uppskalad, inte lika illa som Svärdet i stenen men det verkar vara samma process...
Ja, Musse Piggs julsaga är inte alls lika illa som Svärdet i stenen, men visst kan man även där se tecken på att den har filtrerats med för aggressiva inställningar (men de har nog skruvat ner filtren ett par snäpp jämfört med Svärdet i stenen)...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2025 kl. 00:15:13Ja, på båda två står det 1,78:1. :(
Ja, Musse Piggs julsaga är inte alls lika illa som Svärdet i stenen, men visst kan man även där se tecken på att den har filtrerats med för aggressiva inställningar (men de har nog skruvat ner filtren ett par snäpp jämfört med Svärdet i stenen)...
Man undrar ju varför ett av världens största medieimperium inte tar sig tiden eller lägger pengar på att göra riktiga restaureringar... För serierna förstår jag att det är dyrt och komplext men för filmer och novellfilmer gjorda på film måste det ju vara betydligt lättare att bara skanna in dem i högre upplösning.

Samlaren

Citat från: BPS skrivet 14 april 2025 kl. 00:32:53Man undrar ju varför ett av världens största medieimperium inte tar sig tiden eller lägger pengar på att göra riktiga restaureringar... För serierna förstår jag att det är dyrt och komplext men för filmer och novellfilmer jag gjorde på film måste det ju vara betydligt lättare att bara skanna in dem i högre upplösning.
Dyrt ja men om de kan lägga miljarder på nya filmer så kan de lägga miljoner på serierna och filmerna som de redan har eller strunta i att ge dem högre upplösning 

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet 13 april 2025 kl. 23:28:03Musses julsaga på Disney Plus är både beskuren och uppskalad, inte lika illa som Svärdet i stenen men det verkar vara samma process...
Ja, jättesynd att den blev totalförstörd!  :-\

Versionen (med nordiska originaldubbningar) som ligger uppe på Archive är ju riktigt fin, varför kan man inte använda den istället? Den är ju restaurerad på riktigt och ser utan tvivel betydligt mer naturlig ut än versionen på Disney+.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 14 april 2025 kl. 00:32:53Man undrar ju varför ett av världens största medieimperium inte tar sig tiden eller lägger pengar på att göra riktiga restaureringar... För serierna förstår jag att det är dyrt och komplext men för filmer och novellfilmer gjorda på film måste det ju vara betydligt lättare att bara skanna in dem i högre upplösning.
Ja, det är en mycket bra fråga. Nog kan man ju tycka att det borde vara möjligt att scanna in originalnegativen på nytt, under förutsättning att de finns bevarade. Även om inte originalnegativen finns kvar, så borde väl åtminstone någon 35 mm-rulle finnas att tillgå i Disneys arkiv...

Man kan väl kanske ändå ha viss förståelse att Disney inte velat lägga ner en massa tid och pengar på Musse Piggs julsaga, som jag gissar att Disney i dagens läge ändå ser som en relativt obetydlig kortfilm ur deras synvinkel. Men Svärdet i stenen är ju trots allt en påkostad långfilm, som enligt de flestas definitioner är en klassiker - och rimligtvis hade förtjänat lite pengar och kärlek på att restaureras ordentligt, istället för det här slafsjobbet som knappast någon levande människa ens har övervakat (det ser ju ut som att de bara har satt på godtyckliga värden på någon uppskalnings- och brusreduceringsprocess, utan att ens titta på resultatet)...

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 14 april 2025 kl. 15:17:35Versionen (med nordiska originaldubbningar) som ligger uppe på Archive är ju riktigt fin, varför kan man inte använda den istället? Den är ju restaurerad på riktigt och ser utan tvivel betydligt mer naturlig ut än versionen på Disney+.
Jag håller med. Jag vet inte varifrån @Ovanliga dubbningar fått sin bildkälla ifrån, och jag kan ärligt talat inte avgöra om det är äkta HD eller uppskalat - men oavsett vilket ser det åtminstone mycket bättre ut än versionen på amerikansk Blu-Ray och Disney+; och dessutom i rätt bildformat. :)

Monsieur Hulot

Jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att det lyfts fram klagomål mot originalversionen av Musses julsaga. Men då kan man tänka så här: Ni får ju i alla fall rätt bildversion ;) Det är ju alltid något!

BPS

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 15 april 2025 kl. 14:18:15Jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att det lyfts fram klagomål mot originalversionen av Musses julsaga. Men då kan man tänka så här: Ni får ju i alla fall rätt bildversion ;) Det är ju alltid något!
Vem är det som klagar på den? Det är ju en mycket bra dubbning även fast John Harryson självklart är mycket mer förknippad med Joakim gör det ju inte att originaldubbningen blir sämre för det.

Monsieur Hulot

Citat från: BPS skrivet 15 april 2025 kl. 14:24:54Vem är det som klagar på den? Det är ju en mycket bra dubbning även fast John Harryson självklart är mycket mer förknippad med Joakim gör det ju inte att originaldubbningen blir sämre för det.
Det har ju varit en del kommentarer om att Johannes Brost inte passade som farbror Joakim. Eller jag har missförstått någonting? Men precis som du skriver tycker jag också att originaldubbningen är mycket bra!

Monsieur Hulot

Detta är en serie (som förvisso inte dubbats till svenska, men) som har fått en hel värld att skratta; Mr. Bean som råkat ut för en dålig remasterversion

Februari 2009 utkom fyra DVD-volymer med hela serien. Avsnitten var kompletta och presenterades i sina originalversioner (dvs oklippta).

September 2010 utkom samma volymer i ny skepnad. Dessa utgåvor utlovade serien remastrad. Problemet med denna version är följande;

- Avsnitt 2 och 3 hade ursprungligen ett svartvitt intro. I den nya versionen är detta ersatt med det senare introt. Med andra ord, man har klippt om för att det förmodligen ska matcha med resten av serien.

- I Avsnitt 7 finns en scen med Mr. Bean där han ska köpa kalkon och gissa vikten på den. I den nya versionen har denna klippts bort helt.

- Specialavsnittet "The Best Bits of Mr. Bean" var kraftigt nedklippt, och hade dessutom bytt namn till "The Best of Mr. Bean".

- Något vidare iordninggjord kan jag inte minnas. Bilden såg i princip likadan ut som innan.

Serien har dessutom en Youtube-kanal där alla avsnitt lagts ut (både originalversionen och tecknade serien). I de senaste uppladdningarna har de 14 ursprungliga avsnitten beskurits till 16:9 - med ett ganska misslyckat resultat.

Finns det då någon av avsnitten i originalversion på Youtube? Jo, avsnitt 3 finns bland annat. Bilden är tyvärr lite suddig, men det är ju i originalversion i 4:3 ;)

https://www.youtube.com/watch?v=esCEW8IF7us