Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Intervjuer med röstskådespelare

Startat av BPS, 3 mars 2025 kl. 21:59:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 25 juli 2025 kl. 16:00:58Han är inte ens känd för att dubba så dubbel oväntat intervju
Kanske inte känd för att dubba, men han var med mycket hos KM Studio i och med att han sedan länge varit ihop med Monica Forsberg som i många år hade ansvar för de svenska Disney-dubbningarna.

Många personer som dubbat har ju inte i första hand varit dubbare.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 juli 2025 kl. 17:13:49Kanske inte känd för att dubba, men han var med mycket hos KM Studio i och med att han sedan länge varit ihop med Monica Forsberg som i många år hade ansvar för de svenska Disney-dubbningarna.

Många personer som dubbat har ju inte i första hand varit dubbare.
Daniel har sagt att man bara kunnat dubba på heltid i typ Tyskland.

Jämför du typ Gunnar Ernblads 176 roller med Jürgen Kluckerts 2668 dubb roller så inser men att de som dubbat i Sverige tyvärr haft andra huvudjobb😞.
Förstår dock inte varför man han röstskådespelar utbildningar i Sverige när ingen ändå kan försörja sig på det.
Det blir ju typ "Jag jobbar på Ica och jobbar med dubb som extraknäck".

Typ alla kända tyska skådespelar, Hans Clarin, Paul Esser, Daniel Brühl, etc har ju också gjort minst 50 dubb roller.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juli 2025 kl. 19:34:48Daniel har sagt att man bara kunnat dubba på heltid i typ Tyskland.

Jämför du typ Gunnar Ernblads 176 roller med Jürgen Kluckerts 2668 dubb roller så inser men att de som dubbat i Sverige tyvärr haft andra huvudjobb😞.
Förstår dock inte varför man han röstskådespelar utbildningar i Sverige när ingen ändå kan försörja sig på det.
Det blir ju typ "Jag jobbar på Ica och jobbar med dubb som extraknäck".

Typ alla kända tyska skådespelar, Hans Clarin, Paul Esser, Daniel Brühl, etc har ju också gjort minst 50 dubb roller.
Gunnar Enblad är väl dock ett undantag eftersom att dubbning faktiskt var hans främsta men inte bara röstskådespeleriet då utan allt runt det också som översättning. Dessutom har Gunnar garanterat gjort mer än 176 roller han var ju med i nästan varenda Stockholms dubbning som producerades ett tag

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 26 juli 2025 kl. 19:38:41Gunnar Enblad är väl dock ett undantag eftersom att dubbning faktiskt var hans främsta men inte bara röstskådespeleriet då utan allt runt det också som översättning. Dessutom har Gunnar garanterat gjort mer än 176 roller han var ju med i nästan varenda Stockholms dubbning som producerades ett tag
Det står 176 på Dubbningshemsidan.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Gunnar+Ernblad+&typ=fritext&avdelning=alla

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 26 juli 2025 kl. 19:38:41Gunnar Enblad är väl dock ett undantag eftersom att dubbning faktiskt var hans främsta men inte bara röstskådespeleriet då utan allt runt det också som översättning.
Gunnar gjorde ju dock annat än "bara" dubbning - han var ju även dokumentärfilmare, bröllopsfotograf och diverse annat; plus andra röstjobb utöver dubbning. Men visst, en ganska stor del av hans tid gick nog åt till röstskådespel och dubböversättning.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juli 2025 kl. 21:22:36Det står 176 på Dubbningshemsidan.
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/sok.php?spr%E5k=Svenska&sok=Gunnar+Ernblad+&typ=fritext&avdelning=alla
Med tanke på att jag har stora luckor kring framförallt TV-serier på Cartoon Network, Boomerang, Nickelodeon och till viss del även SVT, så är det nog tyvärr väldigt mycket som saknas i Svenska röster och credits. Har jag med 176 dubbningar med Gunnar, så har han säkert medverkat i minst det dubbla. :)

Tyvärr är det ju inte så lätt att få fram uppgifter om exempelvis dubbningar som SDI Media och sedermera Iyuno producerat, och dessutom finns ju också stora luckor kring produktioner på FilmNet på 1990-talet.

Ett sådant fall som saknas på Svenska röster och credits, är den brittiska barn- och familjeserien Familjen Gopher (Gophers!); som sändes på FilmNet mellan 1993 och januari 1994 - där är jag 99,9% säker på att Gunnar Ernblad medverkar, men då FilmNet nästan aldrig hade utsatt dubbcredits och kanalen sedan länge lagts ned är det inte möjligt att få fram verifierade uppgifter. Jag skulle gissa att Familjen Gopher dubbades av Eurotroll, som ju på den tiden höll till i FilmNets lokaler, men man hade behövt få tag i någon skådespelare som medverkade för att förhoppningsvis kunna få det bekräftat (Gunnar är ju tyvärr inte längre i livet, men de flesta andra som medverkade lever nog än).

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2025 kl. 23:03:16Ett sådant fall som saknas på Svenska röster och credits, är den brittiska barn- och familjeserien Familjen Gopher (Gophers!); som sändes på FilmNet mellan 1993 och januari 1994 - där är jag 99,9% säker på att Gunnar Ernblad medverkar, men då FilmNet nästan aldrig hade utsatt dubbcredits och kanalen sedan länge lagts ned är det inte möjligt att få fram verifierade uppgifter. Jag skulle gissa att Familjen Gopher dubbades av Eurotroll, som ju på den tiden höll till i FilmNets lokaler, men man hade behövt få tag i någon skådespelare som medverkade för att förhoppningsvis kunna få det bekräftat (Gunnar är ju tyvärr inte längre i livet, men de flesta andra som medverkade lever nog än).
Familjen Goopher digitaliserade jag från vhs och där medverkar mycket riktigt Gunnar Ernblad.

Identifierade dessa röster i serien.
@Oscar Isaksson har bekräftat att jag prickade in dem mycket bra.

Röster 
Malin Berghagen*
Andreas Nilsson
Steve Kratz
Annica Smedius
Gunnar Ernblad
Peter Sjöquist
Staffan Hallerstam
Mattias Knave*

*Inte 100% säker på att Mattias medverkar men tyckte att en röst i serien lät som honom så typ 50% säker.

*Malin Berghagen är jag inte heller säker på, men jag tyckte att en av karaktärerna lätt väldigt mycket som henne då med Sally och Nakoma som min referens.

Resterande är jag helt 1000% säker på medverkar.
Har hört deras röster såpass mycket genom åren att jag omöjligt kan ta miste på dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 26 juli 2025 kl. 23:18:57Familjen Goopher digitaliserade jag från vhs och där medverkar mycket riktigt Gunnar Ernblad.

Identifierade dessa röster i serien.
@Oscar Isaksson har bekräftat att jag prickade in dem mycket bra.

Röster
Malin Berghagen*
Andreas Nilsson
Steve Kratz
Annica Smedius
Gunnar Ernblad
Peter Sjöquist
Staffan Hallerstam
Mattias Knave*

*Inte 100% säker på att Mattias medverkar men tyckte att en röst i serien lät som honom så typ 50% säker.

*Malin Berghagen är jag inte heller säker på, men jag tyckte att en av karaktärerna lätt väldigt mycket som henne då med Sally och Nakoma som min referens.

Resterande är jag helt 1000% säker på medverkar.
Har hört deras röster såpass mycket genom åren att jag omöjligt kan ta miste på dem.
Jag tycker också att en eller ett par av rollfigurerna låter väldigt likt Malin Berghagen, även om jag inte kan säga med 100% säkerhet.

Har du kommit fram till vem som spelat respektive rollfigur? Utöver Malin känner jag också igen Andreas Nilsson, men mycket längre än så lyckades jag inte komma...

Jag tror för övrigt att jag ska ha minst 5 - 6 avsnitt av Familjen Gopher inspelade, men med lite tur kan jag ha alla 13 avsnitten. :)
(Oklart dock om bildkvaliteten duger eller inte, och tyvärr hittar jag inte åt någon bildkälla på något språk på nätet för att kunna synka...)

Alla de du nämner utöver Gunnar är väl dock i livet, så det borde gå att få tag i någon av dessa för att höra om de kommer ihåg något om regissör/tekniker eller dubbningsstudio. Inte säkert att de kommer ihåg, det var ju inte direkt igår, men värt ett försök i alla fall. :)

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juli 2025 kl. 23:28:32Jag tycker också att en eller ett par av rollfigurerna låter väldigt likt Malin Berghagen, även om jag inte kan säga med 100% säkerhet.

Har du kommit fram till vem som spelat respektive rollfigur? Utöver Malin känner jag också igen Andreas Nilsson, men mycket längre än så lyckades jag inte komma...

Jag tror för övrigt att jag ska ha minst 5 - 6 avsnitt av Familjen Gopher inspelade, men med lite tur kan jag ha alla 13 avsnitten. :)
(Oklart dock om bildkvaliteten duger eller inte, och tyvärr hittar jag inte åt någon bildkälla på något språk på nätet för att kunna synka...)

Alla de du nämner utöver Gunnar är väl dock i livet, så det borde gå att få tag i någon av dessa för att höra om de kommer ihåg något om regissör/tekniker eller dubbningsstudio. Inte säkert att de kommer ihåg, det var ju inte direkt igår, men värt ett försök i alla fall. :)
La ej notering till vad rollfigurena hette tyvärr.

Skickar Annica ett dm under morgondagen haft kontakt med henne innan, hon är väldigt trevlig😊.