Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Singback och Instrumental

Startat av TonyTonka, 6 mars 2025 kl. 23:25:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Kan någon musikkunnig förklara för mig vad skillnaden är mellan singback och instrumental?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet  6 mars 2025 kl. 23:25:17Kan någon musikkunnig förklara för mig vad skillnaden är mellan singback och instrumental?  ???
Singback är när man sjunger live till förinspelat ackompanjemang. Melodistämman saknas i inspelningen eftersom den ska framföras av levande sångare.

Instrumental musik är musik utan sångare. Melodistämman spelas då på något instrument. Det kan vara inspelat eller med levande musiker. Om det är inspelat finns melodistämman med i inspelningen.

Det finns även ett begrepp som heter playback. Då är allt förinspelat, både musiken och sången. De levande artisterna rör bara på munnen och låtsas sjunga.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  6 mars 2025 kl. 23:25:17Kan någon musikkunnig förklara för mig vad skillnaden är mellan singback och instrumental?  ???
Jag är ingen superexpert på området, så någon får gärna rätta mig om jag har fel. Men såvitt jag vet:

Instrumentalt innebär all slags musik utan sång i största allmänhet. Det behöver inte nödvändigtvis vara musik avsedd att sjungas till, utan kan ligga gärna exempelvis vara bakgrundsmusik till filmer, teaterpjäser eller musikaler som aldrig haft någon sång. Eller exempelvis klassisk musik av Beethoven, Mozart, m.fl.

Singback innebär musikbakgrunder till sång, avsett att sjungas till - eller vanligare själva konceptet att sjunga live till förinspelad musik. Ett typiskt känt exempel är ju exempelvis Melodifestivalen eller Eurovision Song Contest, som ju sedan decennier tillbaka avskaffat levande orkestrar utan som istället spelar in musik i studio ett tag i förväg.

instrumental musik är alltså ett bredare begrepp, som kan användas i alla möjliga sammanhang - så singback innebär instrumental musik, men inte nödvändigtvis tvärtom.