Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Teenage Mutant Ninja Turtles VS Teenage Mutant Hero Turtles

Startat av Anders, 15 mars 2025 kl. 08:31:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Under ett par år var TMNT censurerat i Europa på bestämmelse av Storbritannien.

Eftersom ninjor ansågs vara förknippade med vanära och lönnmördare, då de framställdes som detta i många filmer, kallades i stället serien för Teenage Mutant HERO Turtles där, för att på så vis understryka för barn att sköldpaddorna var goda. Detta gällde TV-serien så väl som serietidningarna.

Dessutom censurerades alla scener där Michelangelo använde sina signaturvapen, hans nunchakus, bort. Man var nämligen rädd för att föräldrar skulle anse att nunchakus var TILLRÄCKLIGT harmlösa för att låta sina barn leka med dem och på så vis skada sig på dem. Man kände däremot sig säker på att föräldrar skulle veta bättre än att låta sina barn leka med riktiga svärd, och därmed kändes till exempel Leonardos katanas inte lika problematiska.

När Media Dubb dubbade serien var censuren fortfarande aktuell, och därmed gick deras serie under HERO Turtles-namnet och Michelangelos vapen var bortklippta. När däremot Sun Studio dubbade serien något år efter så hade censuren lyfts, och de dubbade den ocensurerade versionen.

Rösterna och översättningen i de två versionerna åsido, vad tycker ni om den censurerade och den ocensurerade versionen respektive?

Själv växte jag upp med TV3 i början av 90-talet, och därmed bekantade jag mig med den censurerade versionen först. Jag hörde inte den ocensurerade versionen förrän jag var tonåring när jag såg något avsnitt hos min granne, som hade VHS-versionen. Jag förstod vid den tidpunkten inte att detta helt enkelt var en ocensurerad version, och trodde i stället att de hade modifierat titeln i efterhand för att de tyckte att "ninja" lät häftigare.

Även om jag är emot censur så tycker jag ändå att Hero Turtles-versionen har mycket mer slagkraft på flera bitar i sången, till exempel på "Heroes in a Half Shell"-biten, där jag tycker att Ninja Turtles-versionen låter mesigare och lite... pitchad.

Vad tycker ni?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!