Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lilo & Stitch(2025)

Startat av gstone, 19 mars 2025 kl. 12:29:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juli 2025 kl. 18:16:27Lilo & Stich (2025) kommer som digital köp- och hyrfilm den 22 juli. Det är i.o.f.s. bara SF Anytime som har annonserat ett datum, men man kan nog räkna med att den kommer att finnas även på de andra tjänsterna samma dag.

Man kan också räkna med att den kommer att kosta en rejäl slant, kanske 250-300 kronor att köpa och runt 200 kronor att hyra. Men om man har lite is i magen kommer den säkert att gå att se "gratis" för abonnenter på Disney+ om en månad eller så.
väntar till blu ray
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Miliancool dubb

Anders M Olsson

Citat från: Miliancool dubb skrivet 16 juli 2025 kl. 18:49:34Jag väntar till dvdn 😬
Den lär väl släppas på DVD samtidigt som på Blu-ray, d.v.s. om en dryg månad eller så. Men av ren nyfikenhet, håller du fortfarande fast vid DVD, och i så fall varför?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juli 2025 kl. 18:16:27Lilo & Stich (2025) kommer som digital köp- och hyrfilm den 22 juli. Det är i.o.f.s. bara SF Anytime som har annonserat ett datum, men man kan nog räkna med att den kommer att finnas även på de andra tjänsterna samma dag.
Det märkliga är att den inte dyker upp om man söker på Lilo & Stitch på SF Anytime. Inte heller finns den med under "Kommer snart", trots att det bara är två dagar kvar tills den ska släppas. Det finns dock en sida om filmen som man kan googla fram:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/lilo-stitch-2025

Undrar hur de tänker sig att man ska hitta filmen om de inbyggda sökverktygen inte fungerar?

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 juli 2025 kl. 18:37:35Det märkliga är att den inte dyker upp om man söker på Lilo & Stitch på SF Anytime. Inte heller finns den med under "Kommer snart", trots att det bara är två dagar kvar tills den ska släppas. Det finns dock en sida om filmen som man kan googla fram:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/lilo-stitch-2025

Undrar hur de tänker sig att man ska hitta filmen om de inbyggda sökverktygen inte fungerar?
Nu idag har filmen äntligen kommit upp bland kommande nya filmer och serier på SF Anytime.

Anders M Olsson

Nu finns Lilo & Stitch live action på hyr- och köptjänsterna Prime Video, SF Anytime, Apple TV och Viaplay och kanske några till.

Som väntat är priserna, med ett undantag som jag strax kommer till, hutlösa!

SF Anytime och Viaplay hyr 199 kronor, köp 279 kronor.
Apple TV hyr 199 kronor, köp 249 kronor.
Priime Video köp 249 kronor.

MEN... !!!!!
Prime Video hyr 49 kronor!

Undrar om det är ett misstag som kommer att korrigeras? Jag passade i vilket fall som helst på att hyra filmen så fort jag bara kunde ifall priset skulle gå upp. Det priset är svårt att tacka nej till.

Enda nackdelen med Prime Video är att det bara finns tal och text på svenska och engelska, men det är inget större problem för mig. Jag kan vara utan de andra nordiska språken tills filmen kommer på Disney+ eller Blu-ray.

SF Anytime har tal och text på svenska, danska, norska, finska och engelska.
Viaplay har samma språk som SF Anytime och dessutom isländska.

Apple TV har tal endast på svenska och engelska, men text på en hel massa språk.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juli 2025 kl. 06:36:28MEN... !!!!!

Undrar om det är ett misstag som kommer att korrigeras? Jag passade i vilket fall som helst på att hyra filmen så fort jag bara kunde ifall priset skulle gå upp. Det priset är svårt att tacka nej till.
Tack för tipset, jag har också passat på att hyra filmen nu; ifall det är ett misstag så att de höjer till samma nivå som övriga tjänster inom kort. Dessbättre får man ju med Prime Video 30 dagar på sig att börja se en hyrfilm, så att man till skillnad från SF Anytime inte måste se den omedelbart som man betalat för den. :)
(Båda tjänsterna har 48 timmar man har på sig från det att man startat uppspelning, men med SF Anytime börjar den 48-timmarsperioden att gälla omedelbart när man betalat - vilket i de flesta fall inte gör någonting, då man ju oftast hyr en film samma dag man vill se den, men i exempelvis det här fallet är det ju fördelaktigt med ett mer flexibelt system)

Jag vill även kunna se den norska och danska dubbningen, men det kan vänta tills filmen släpps på Disney+ - jag gissar att det inte kommer dröja alltför lång tid. Känner jag Disney rätt lär filmen släppas på Disney+ innan den släpps på Blu-Ray; allt för att ytterligare slå spiken i kistan för fysiska format...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2025 kl. 08:13:50Tack för tipset, jag har också passat på att hyra filmen nu; ifall det är ett misstag så att de höjer till samma nivå som övriga tjänster inom kort. Dessbättre får man ju med Prime Video 30 dagar på sig att börja se en hyrfilm, så att man till skillnad från SF Anytime inte måste se den omedelbart som man betalat för den. :)
Det var uppenbarligen ett misstag, för nu har de höjt hyrpriset till 199 kronor.

Vi får hoppas att de inte tänker kräva oss på mer pengar, vi som redan har hyrt den för 49 kronor. Men det kan de väl inte göra...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juli 2025 kl. 13:44:31Vi får hoppas att de inte tänker kräva oss på mer pengar, vi som redan har hyrt den för 49 kronor. Men det kan de väl inte göra...
De borde rimligtvis inte kunna kräva det, då vi ju har godkänt villkoren att hyra den för 49 kr, inte för 199. Jag har svårt att tro att det skulle vara lagligt...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2025 kl. 15:16:28De borde rimligtvis inte kunna kräva det, då vi ju har godkänt villkoren att hyra den för 49 kr, inte för 199. Jag har svårt att tro att det skulle vara lagligt...
Amazon skulle kunna hävda att de som har hyrt filmen för 49 kronor borde ha förstått att priset var fel. Det finns ett uppmärksammat fall från i vintras när Skistar p.g.a. ett tekniskt fel sålde liftkort för 1 000 kronor som egentligen skulle ha kostat 10 000 kronor. De återkallade korten, men blev anmälda till allmänna reklamationsnämnden. Dock fick Skistar rätt med hänvisning till att kunderna borde förstått att priset var fel.

Om du inte har hunnit se filmen skulle de teoretiskt kunna annullera transaktionen, betala tillbaka pengarna och spärra din tillgång till filmen. Om du däremot har sett filmen går det ju inte att göra den "osedd". Däremot skulle de kunna spärra tillgången under resten av 48-timmarsperioden.

Men sen kan man förstås undra om man som konsument verkligen måste förstå att 49 kronor för den här hyrfilmen är för billigt? Det är ett ganska normalt hyrpris för vilken annan film som helst. Här har man trissat upp priset rejält med anledning av att det är en ny och hett efterfrågad premiärfilm.

Personligen skulle jag inte förstå att 1 000 kronor för ett liftkort var för billigt eftersom jag inte åker skidor, och inte har någon kännedom alls om den branschen. Tvärtom skulle jag ha trott att 10 000 kronor var det felaktiga priset. Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro att ett liftkort skulle kosta mycket.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juli 2025 kl. 06:36:28Nu finns Lilo & Stitch live action på hyr- och köptjänsterna Prime Video, SF Anytime, Apple TV och Viaplay och kanske några till.

Som väntat är priserna, med ett undantag som jag strax kommer till, hutlösa!

SF Anytime och Viaplay hyr 199 kronor, köp 279 kronor.
Apple TV hyr 199 kronor, köp 249 kronor.
Priime Video köp 249 kronor.

MEN... !!!!!

Enda nackdelen med Prime Video är att det bara finns tal och text på svenska och engelska, men det är inget större problem för mig. Jag kan vara utan de andra nordiska språken tills filmen kommer på Disney+ eller Blu-ray.

SF Anytime har tal och text på svenska, danska, norska, finska och engelska.
Viaplay har samma språk som SF Anytime och dessutom isländska.

Apple TV har tal endast på svenska och engelska, men text på en hel massa språk.
Är det bara jag som inbillar mig eller gick inte filmer längre på bio förut? Det känns som att filmerna kommer ut på strömningstjänsterna typ en månad efter premiär, nästan.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2025 kl. 08:13:50Känner jag Disney rätt lär filmen släppas på Disney+ innan den släpps på Blu-Ray; allt för att ytterligare slå spiken i kistan för fysiska format...
Jag saknar verkligen hur det såg ut där i mitten på 2000-talet, 2-discutgåvor, spännande bonusmaterial, hur man gick och hoppades att just den filmen eller serien skulle få ett DVD-släpp. Det är visserligen nice att allt är så lättillgängligt nu, men utmaningen att hitta en fysisk utgåva när man ville se en film hade sin charm, liksom, man kände sig så stolt när man väl fått tag i filmen eller serien man ville se. :D

Och alla vinjetter när dvd:n startades upp. Det är för sorgligt att de fysiska utgåvornas tid snart är förbi.  :'(
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 22 juli 2025 kl. 19:47:49Är det bara jag som inbillar mig eller gick inte filmer längre på bio förut? Det känns som att filmerna kommer ut på strömningstjänsterna typ en månad efter premiär, nästan.
Nja, en månad är väl att ta i. Däremot tycks Disney numera ha principen att släppa sina filmer på köp- och hyrtjänster till uppblåsta priser c:a två månader efter biopremiären. Efter ytterligare en månad blir de tillgängliga utan extra kostnad för abonnenter på Disney+.

Andra filmbolag kan ha andra strategier, men tre månader efter biopremiären tycks vara ganska vanligt.

Det är ändå ganska kort tid jämfört med hur det var tidigare. Det kan väl, i alla fall delvis, förklaras med att film på bio numera distribueras digitalt.

När biofilm distribuerades på fysisk 35mm-film var det tungt, omständligt, utrymmeskrävande och dyrt med filmkopior. Därför fanns det praktiska gränser för hur många kopior som kunde tillverkas och vara i omlopp. Då skickade man först ut kopiorna till de största städerna, och när de hade visats färdigt där skickades de vidare till allt mindre orter. Det var en process som kunde ta många månader, kanske t.o.m. ett år, innan biopubliken i hela landet hade sett en film. Innan dess ville man förstås inte göra en film tillgänglig för hemmavisning.

Med digital distribution kan i princip alla biografer ha premiär samtidigt, och då dröjer det inte heller så länge innan alla som vill se en film på bio har gjort det. Följaktligen kan man också korta tiden tills en film ges ut för hemmavisning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juli 2025 kl. 18:34:09Men sen kan man förstås undra om man som konsument verkligen måste förstå att 49 kronor för den här hyrfilmen är för billigt? Det är ett ganska normalt hyrpris för vilken annan film som helst. Här har man trissat upp priset rejält med anledning av att det är en ny och hett efterfrågad premiärfilm.
Jag tycker heller inte att 49 kr är ett så orimligt pris, så att man genast "måste" förstå att priset är "felaktigt" - det är ju ett ganska vanligt hyrpris, och för att inse att det var för billigt måste man ju ha jämfört med andra tjänster; vilket sannolikt inte alla har.

På SF Anytime får man ju en indikation över priserna genom etiketten "Biofilm hemma" (vilket alltid innebär skyhöga hutlösa priser), men någon sådan etikett har ju inte Prime Video; och då har man ju (enbart utifrån den tjänsten) ingenting att gå på som omedelbart "skvallrar" om att priset är felaktigt.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juli 2025 kl. 18:34:09Personligen skulle jag inte förstå att 1 000 kronor för ett liftkort var för billigt eftersom jag inte åker skidor, och inte har någon kännedom alls om den branschen. Tvärtom skulle jag ha trott att 10 000 kronor var det felaktiga priset. Inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tro att ett liftkort skulle kosta mycket.
Det var många år sedan jag var ens i närheten av en skidbacke, så jag hade heller inte haft en chans att inse att 1000 kr var för billigt för ett liftkort - jag tycker tvärtom att det låter som ett rimligt och skäligt pris. Hade det stått 10 000 kr, så hade jag ärligt talat trott att de råkat skriva dit en nolla för mycket...

Anders M Olsson

Nu finns de fysiska utgåvorna att förbeställa på amazon.co.uk. De brittiska Blu-ray- och 4K-utgåvorna - som släpps den 25 augusti - har de nordiska språken, både som tal och text. DVDn är dock bara på engelska, spanska och italienska.

Så man kan väl gissa att filmen även kommer att släppas här i Sverige ungefär samtidigt, eller möjligen veckan efter. Platekompaniet.no anger den 4 september som releasedatum för Norge

Med det tidsschema som Disney har följt den senaste tiden kan man även gissa att filmen kommer upp på Disney+ omkring en vecka innan den släpps på skiva.

71g1RRnMhbL._AC_SL1500_.jpg

81NHQQYvULL._AC_SL1500_.jpg

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 juli 2025 kl. 16:22:41Nu finns de fysiska utgåvorna att förbeställa på amazon.co.uk. De brittiska Blu-ray- och 4K-utgåvorna - som släpps den 25 augusti - har de nordiska språken, både som tal och text. DVDn är dock bara på engelska, spanska och italienska.

Så man kan väl gissa att filmen även kommer att släppas här i Sverige ungefär samtidigt, eller möjligen veckan efter. Platekompaniet.no anger den 4 september som releasedatum för Norge

Med det tidsschema som Disney har följt den senaste tiden kan man även gissa att filmen kommer upp på Disney+ omkring en vecka innan den släpps på skiva.

71g1RRnMhbL._AC_SL1500_.jpg

81NHQQYvULL._AC_SL1500_.jpg
verkar som dey kommer  komms en blu ray utgåva för dom nordiska länderna 

men när vet igen än
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

BPS

Den här gången är även dvd-utgåvan nordisk till skillnad från de senaste åren då det varit en nordisk Blu-ray utgåva men en finsk/svensk DVD utgåva.